.
Aktuality, Letectvo,

Austrálske “orly klinochvosté” sa rozšíria po celej planéte

Reč ale ide o lietadlách včasnej výstrahy, velenia a riadenia (AEW&C, prípadne lietadlo kategórie AWACS) E7 Wedgetail. Tie boli vyvinuté pôvodne pre Austráliu (6 kusov) a mali byť dodané už v roku 2006, dodávky sa však oneskorili o tri roky a operačnú spôsobilosť lietadlá dosiahli až v roku 2012. Medzitým si ich však stihla objednať v roku 2006 aj Južná Kórea (4 kusy dodané do X/2012) a Turecko (4 kusy dodané do XII/2015).
Ešte neboli dodané stroje objednané v počte 5 kusov za 1,98 miliardy USD pre britskú RAF dňa 22.3.2019 (britské označenie Wedgetail AEW1.)
Vo februári 2021 navrhol generál Wilsbach, ktorý v tom čase velil PACAF urýchlenú akvizíciu lietadiel E7, ktoré by nahradili E3 Sentry slúžiace v indopacifickom regióne.


 

Dňa 26.4.2022 americké vzdušné sily USAF oznámili, že E7 nahradia E3 Sentry, pretože sú to jediné stroje, ktoré môžu byť k dispozícii v požadovanom časovom rámci a spĺňajú požiadavky Pentagonu na taktický manažment bojiska, velenie a riadenia a indikáciu pohyblivých cieľov. V roku 2023 bolo pridelených 1,2 miliardy USD na vývoj dvoch špeciálnych amerických verzií E7 a plán je postaviť 26 lietadiel pre USAF. O šesť ďalších strojov prejavilo záujem NATO, boli vybrané v súťaži s konkurenčnými typmi GlobalEye (švédsky radar Erieye ER na stroji kategórie bizjet Bombardier Global 6000/6500) a E2D Advanced Hawkeye (pokročilý palubný AWACS US NAVY).

 

Keď už bolo jasné, kam sa vývoj v USA uberá vyšla aj táto správa:

 

Medzi ďalších potenciálnych zákazníkov patrí aj Taliansko, Kanada, Katar, Saudská Arábia a Spojené arabské emiráty. (Predbežne hádam možno vylúčiť záujem slovenských vzdušných síl, nakoľko ich F-16V podľa správ masmédií musia dovidieť svojimi radarmi prinajmenšom na odvrátenú stranu Mesiaca a majú aj dva nemecké systémy PVO s rozprskovacími strelami.) V konečnom dôsledku vidí výrobca na trhu priestor pre 50-70 E7 Wedgetail.

 

Nakoniec začiatkom minulého týždňa bolo americkým ministrom vzdušných síl Frankom Kendallom oznámené, že Boeing a USAF dohodu o stavbe a rýchlom dodaní prototypu E7. Podmienky zmluvy ešte nie sú stanovené, ale mali by byť uzavreté budúci mesiac, povedal Kendall na leteckej šou Royal International Air Tattoo. Dokončenie tejto dohody by vyriešilo mesiace komplikovaných rokovaní medzi letectvom a Boeingom, ktoré vyplývali zo špeciálnych požiadaviek služby na jej verziu E-7. V priebehu rokovaní sa požiadavky vzdušných síl vyvinuli tak, aby zahŕňali funkcie špecifické pre USA vrátane otvorenej architektúry systémov bojových misií lietadla, vylepšenej satelitnej komunikácie a vylepšeného GPS, ktoré sa v budúcnosti stanú súčasťou základnej línie Wedgetail, povedal viceprezident firmy Boeing Dan Gillian.

 

Boeing nedávno dokončil záverečnú kontrolu návrhu pre program E7 letectva a už stavia prvé prúdové dopravné lietadlo 737 NEXT GENERATION, ktoré bude prerobené na prototyp Wedgetail. Bude lietať v roku 2025 a v tom istom roku budú na ňom prevedené úpravy v rámci prestavby na nový AWACS.
E7 Wedgetail používa viacúčelový radar MESA (Electronically Scanned Array) od spoločnosti Northrop Grumman Electronic Systems. Radar je umiestnený na chrbtovej plutve na vrchu trupu, nazývanej “cylinder” a je navrhnutý pre minimálny aerodynamický efekt. Radar je schopný súčasného vzdušného a námorného vyhľadávania, riadenia stíhačiek a prehľadávania vzdušného priestoru s maximálnym dosahom cez 600 km (režim vyhľadávania). Radar MESA je pevný, na rozdiel od hydraulicky otáčaného AN/APY-1/2 E-3 Sentry. Napriek tomu je radar stále schopný ponúkať 360-stupňové skenovanie azimutu pomocou dvoch bočne vyžarujúcich polí, z ktorých každé pokrýva 120° sektory na pravoboku a ľavoboku, a polí koncového vyžarovania v cylindri, ktoré pokrývajú 60° sektor na prednej a zadnej časti lietadla.

 

Okrem toho radarové antény slúžia aj na účely elektronickej rozviedky ELINT (zaznamenáva zdroje elektromagnetických emisií iné než komunikačné systémy alebo nukleárne výbuchy a rádioaktívne materiály, môže ísť napríklad o nepriateľské rádiolokátory), s maximálnym dosahom viac ako 850 km pri lete vo výške 9 000 metrov. Zariadenia na spracovanie radarového signálu a centrálny počítač sú inštalované priamo pod anténnym poľom.

 

Medzi ďalšie úpravy pôvodného lietadla patria ventrálne plutvy na vyváženie radaru a obranné systémy namontované na nos, konce krídel a chvost. Je možné dopĺňanie paliva počas letu, bežná letová misia austrálskeho letectva trvá 12 hodín. Kabína obsahuje osem pultov operátorov s dostatočným priestorom pre ďalšie štyri, austrálska flotila E7 používa desať konzol s priestorom pre ďalšie dve (štyri na pravoboku a šesť na ľavoboku).

 

Prehliadka lietadla E7A Wedgetail:

 

Definitívne tak nič nestojí v ceste prezbrojenia USAF a NATO, či ich spojencov novými lietadlami pre manažment bojiska. Deje sa však v situácii, kedy USA a NATO nemajú monopol na tento druh lietadiel.

 

Rusko nedávno zrejme stratilo na ukrajinskom bojisku dva stroje A-50, dňa 12.6.2024 ale prototyp lietadla AWACS A-100 Premier vstúpil do záverečnej fázy testovania v plnom rozsahu činnosti palubného radaru s dlhým dosahom v podmienkach blízkych bojovým. A-100 bol vyvinutý spoločnosťou Beriev Aircraft Company v spolupráci s Vega Radio Engineering Corporation. Dokáže sledovať až 301 cieľov súčasne na vzdialenosť až 550 km.Podľa
dostupných informácií má nový radar aktívny alebo pasívny S-band AESA radar VEGA Premier v kupole, potenciálne zahŕňajúci vlny v pásme S/X alebo L/S a dokáže sledovať až 301 cieľov súčasne. Uvádza sa, že radar má dosah identifikácie (? – detekcie by vyzeralo pravdepodobnejšie) cieľa s efektívnou odrazovou plochou 0,1 m2 na 200 km, 3 m2 na 550 km, 0,01 m2 na 110 km a veľké povrchové ciele ako napr. torpédoborec do 450 km.A-100
je vybavený terminálmi pre bezpečnú asynchrónnu výmenu dát, čo mu umožňuje označovanie nízko letiacich cieľov pre stíhačky, ako aj pozemné automatizované riadiace systémy Polyana-D4M1. To uľahčuje distribúciu cieľov medzi systémami protivzdušnej obrany S-400, S-300V4 a Buk-M3A, čo umožňuje streľbu za ich rádiolokačný horizont.

 

Správa o testovaní ruského AWACS novej generácie A-100 Premier:

 

Čína tiež vyvinula moderné lietadlá AWACS typov KJ-200, KJ-500, KJ-600 a KJ-2000/3000. KJ-600 bude prvým lietadlom AWACS čínskeho námorníctva schopným operácií na lietadlovej lodi:

 

Maroš Šolc

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov