Švédsko kupuje ďalšie UH-60M Black Hawk a výrazne predlžuje ich dolet
Slovensko, 10. augusta 2024 – Švédske vzdušné sily okrem stíhačiek JAS-39 Gripen a dopravných, cvičných a špeciálnych lietadiel s pevným krídlom majú v zostave aj tri typy vrtuľníkov. Ide o 20 ľahkých helikoptér Hkp-15A, čo je miestne označenie pre typ Agusta A109LUH (dnes už je to AgustaWestland AW109). Tieto stroje Švédske kúpilo neplánovane, lebo čakalo na oneskorenú dodávku stredných viacúčelových vrtuľníkov NHIndustries NH90.
Hkp-15A na švédskom zimnom cvičení s lyžovým podvozkom. Otázka je, či na ňom neplnil úlohu, ktorá bola vhodná pre stredný viacúčelový vrtuľník:
Stredných vrtuľníkov NHIndustries NH90 objednaných v roku 2001 sa Švédsko neskôr dočkalo, slúžia v počte 18 kusov a volajú sa Hkp-14. Ale Švédsko nemá také dobré nervy a úpornosť a v roku 2015 radšej oznámilo nákup 15 amerických vrtuľníkov UH-60M Black Hawk – miestny názov Hkp-16 . S tým, že neočakáva, že by NH90 boli prevádzkované po roku 2020. Podobná vec sa stala aj austrálskemu letectvu, ktoré sa rozhodlo vrtuľníky NH90 zakopať do zeme, o čom bol spísaný samostatný článok dňa 24.1.2024.
Uvidíme, či sa švédske NH90 neobjavia na rozdiel od tých austrálskych neskôr na ukrajinskom bojisku. Napriek rozhodnutiu o ich vyradení, ktoré prišlo v novembri 2022 prebiehali na nich modernizácie, pri verzii určenej na pátraciu a záchrannú službu boli dokončené až v decembri 2023. Každopádne, v máji roku 2024 bolo rozhodnuté, že Švédsko kúpi 12 ďalších vrtuľníkov UH-60M za zhruba 900 miliónov USD (súbežne bol schválený nákup 12 vrtuľníkov susedným Rakúskom za 1,05 miliardy USD, ktoré dovtedy používalo 9 strojov vo verzii S-70A a ďalšie tri malo objednané nad rámec zmienených 12).
Správa o objednávke 12 UH-60M Švédskom, kontrakt za asi 900 miliónov USD obsahuje aj dodatočné vybavenie, ako sú motory, komunikačné systémy a systémy varovania pred raketami. (Rakúsko požaduje aj zabudované systémy globálneho určovania polohy s inerciálnou navigáciou (EGI) s modulmi proti spoofingu so selektívnou dostupnosťou a napríklad aj VIP súpravy s USB portom, čo je možno náznak, že by sa rakúske vrtuľníky dali použiť na prepravu VIP osôb. Tým sa cena oproti švédskej objednávke zvýšila).
Švédsko by malo po dodaní 12 nových strojov prevádzkovať celkovo 27 vrtuľníkov UH-60M. Okrem toho si zrejme bude chcieť ponechať prechodné riešenie v podobe vyššie spomenutých 20 ľahkých vrtuľníkov Agusta A109LUH.
Bojová ukážka pre verejnosť so súčinnosťou švédskych A109LUH a UH-60M:
V zásade boli Švédi po bezprostredne po dodaní s vrtuľníkmi UH-60M spokojní, lebo mali za sebou negatívnu skúsenosť s prevádzkyschopnosťou a nákladmi na údržbu strojov NH90. Už v roku 2013 boli štyri švédske Black Hawky nasadené v Afganistane a neskôr aj pri iných misiách v zahraničí.
Určitý zlom prišiel v marci 2021 počas nasadenia troch vrtuľníkov v Mali na podporu európskych špeciálnych síl. Ukázalo sa, že vzdialenosti, ktoré bolo treba preletieť nad Sahelom boli väčšie než boli vrtuľníky schopné zvládnuť. Svenska flygvapnet (švédske vzdušné sily) sa tak rozhodli pre dramatické zvýšenie doletu svojich vrtuľníkov UH-60M o 50%.
Vybrané riešenie zahŕňa pridanie pomocnej palivovej nádrže s objemom 750 litrov. Táto úprava síce znižuje nosnosť vrtuľníkov, no výrazne zvyšuje ich operačný dosah v bojovej konfigurácii, pôvodne 590 km.
“Ide o rozsiahly projekt, ktorý by nebol možný bez vynikajúcej spolupráce medzi vojenským vedením, helikoptérovou letkou, Správou obranného materiálu [FMV – Försvarets materielverk] a americkým dodávateľom Sikorsky,” povedal Per Johnsson, technický riaditeľ projektu “Helikopter 16” “Niekoľko vrtuľníkov už bolo upravených. Použili prídavnú palivovú nádrž s dobrými výsledkami. Teraz dokončujeme práce pre celú flotilu,” dodal.
Podľa Johnssona tieto úpravy poskytnú švédskemu letectvu “väčšiu slobodu konania”.
Na tomto projekte sa podieľali priamo vo Švédsku aj špecialisti americkej armády (US ARMY). Všetky HKP 16 vo švédskych ozbrojených silách budú upravené tak, aby mohli používať dodatočnú palivovú nádrž, ktorú je možné v prípade potreby namontovať do kabíny. Úpravy prebiehajú od jesene 2023 a dokončené majú byť do konca roka 2024. Nanešťastie, aj keby boli všetky pokazené, čakali na náhradné diely alebo mali zle uzatvorené servisné zmluvy predchádzajúcim vedením ministerstva, treba sledovať v zahraničí vývoj nasadenia zbraňových systémov, cieľavedomo nakúpených aj pre potreby ozbrojených síl Slovenska. Slovensko papierovo používalo 9 vrtuľníkov UH-60M a na dodanie ďalších dvoch čaká, preto treba priebežne monitorovať ich vývoj v zahraničí.
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942