Bulharsko zvažuje „prechodné” stíhačky F/A-50 a kupuje PVO IRIS-T, Slovensko trápne zaostáva
Slovensko, 12. augusta 2024 – Správičky ako ružičky chodia z Bulharska, s ktorým Slovensko zvádza strhujúci súboj o najhoršiu životnú úroveň v EÚ. Je preukázané, že bulharskí penzisti dokážu vyžiť z 12 pecňov chleba na mesiac. Nastaviť na to rozmaznaných slovenských dôchodcov nebude ľahké, budú si pýtať aspoň štvrťku masla navyše, zhýralci. Vedomé si svojho pevného zázemia, bulharské ozbrojené sily zvažujú nákup nových zbraňových systémov. To dáva nové podnety k tvorivej práci slovenskému ministerstvu obrany.
Bulharsko si rovnako ako Slovensko objednalo americké stíhačky F-16 Block 70/72 (Viper) z obnovenej výroby. Nedávno napríklad bolo potvrdené, že budú podobne ako Vipery Bahrajnu, Maroka a Slovenska obsahovať systém elektronického boja L3 Harris AN/ALQ-254[V]1 Viper Shield.
Ich dodávka do Bulharska sa však oneskorí ešte viac, ako ich príchod na Slovensko. Reálny je údajne až rok 2027. Dovtedy by malo Bulharsko vyžiť s lietadlami Mig-29, Su-25, L-39 a PC-9, ak už medzitým vyššie zmienená sovietska technika neskončí na Ukrajine.
Spoločný je aj ten vývoj, že Bulharsko si najprv objednalo 8 stíhačiek dňa 10.7.2019 za 1,25 miliardy USD a keď žiadne nedostalo, objednalo si dňa 4.11.2022 ďalších 8 lietadiel za 1,3 miliardy USD. Vzhľadom na vývoj cien sa môžu tváriť, že ušetrili, otázka je či v tom nemali tiež zapracované odškodnenie za meškanie dodávky.
Podobne, Slovensko si dňa 12.12.2018 objednalo 14 kusov F-16V a teraz by chcelo ešte ďalšie 4.
Miera uspokojenia, ktorú bulharskí a slovenskí shopaholici zažívajú pri nákupoch v USA, ale zatiaľ nezabezpečila možnosť ochrany vzdušného priestoru americkými stíhačkami.
Do hry sa tak vracia jedna z alternatív, ktoré boli prakticky mimo hry v rokoch 2018-19.
Tou prvou bol nákup skutočných a perspektívnych dvojmotorových ťažkých stíhačiek ako Dassault Rafale (kúpilo ich napríklad v olietanom stave Chorvátsko, novovyrobené majú Katar, indické vzdušné sily aj námorníctvo, aktuálne pravdepodobne objedná 54 kusov Saudská Arábia a 12 Srbsko), F/A-18 Super Hornet (Austrália a Kuvajt), prípadne Eurofighter (Katar) alebo F-15 (Katar).
Druhou možnosťou, ktorú otvorene zvažovalo Bulharsko bola veľmi lacná alternatíva nákupu izraelských stíhačiek Kfir s modernými senzormi a strelami izraelského pôvodu. Tieto stíhačky sa ale Izraelu nedarí až tak úspešne predávať, ich najväčším používateľom je Kolumbia.
IAI zverejnili pre dvoma týždňami video o Kfir C-10, možno sa o lietadlá niekto teraz zaujíma:
Treťou možnosťou, ku ktorej sa teraz Bulharsko (okľukou aj Slovensko) vracia bol tiež nákup juhokórejských ľahkých stíhačiek F/A-50 Golden Eagle, ktoré sú relatívne lacné a úsporné. Preto si ich aj kupujú chudobnejšie štáty ako napríklad Filipíny, ktoré majú 12 kusov. Zúčastnili sa cvičenia Cope Thunder 2023, na ktorom sa im podarilo dosiahnuť cvičný zostrel americkej neviditeľnej stíhačky F-22 Raptor. Medzi ďalších používateľov z tejto geografickej zóny patrí aj Malajzia, Indonézia a Thajsko. Samozrejme, Južná Kórea má vo výzbroji vyše 160 kusov, cvičných aj bojových.
Druhým najväčším používateľom sa stalo susedné Poľsko, ktoré si objednalo dohromady 48 strojov, nakoniec v zložení 12 F/A-50 Block 10 a 36 F/A-50 PL Block 20. Ako bolo uvedené v článku Armádneho magazínu z 19.5.2023, poľské stíhačky budú mať americký radar Phantom Strike
Ide teda o bojové, nie cvičné lietadlá. Objednané boli v septembri 2022 a prvé dva kusy dostalo Poľsko dňa 21.8.2023. Len pre porovnanie, šikovné Slovensko si F-16 objednalo v 12.12. 2018 (podpis zmluvy, rozhodnutie padlo mesiace predtým) a prvé dva stroje dostalo 22.7.2024. Odvtedy sú slovenské masmédiá plné rozprávok pre bieleho býčka o tom, aké sú to skvelé lietadlá.
Podľa správy zo začiatku novembra 2023 malo Poľsko 14 mesiacov po uzavretí kontraktu už 10 lietadiel F/A-50, Slovensko vtedy na svoje prvé F-16 ešte len čakalo. Ale už prišli dve!
Rýchlosť dodania F/A-50 Poľsku zrejme ohromila Bulharsko, ktoré si uvedomilo, že kým bude čakať na F-16 objednané 10.7.2019, môže mať juhokórejské stíhačky objednané v roku 2024. Spôsob akým asi Bulhari rozmýšľajú bol popísaný v správe bulharskej tlačovej agentúry Novinite, kde sa píše o exportných úspechoch lietadla, ktoré firma Korea Aerospace Industries ( KAI) ďalej vyvíja do formy Adaptive Air Platform. Tá bude umožňovať operácie s ľudskou posádkou a bez nej a vykonávať pozorovacie, prieskumné, REB (rádioelektronický boj) a útočné misie, pričom zlepšuje šance na prežitie pilotov aj lietadiel a zvyšuje celkovú operačnú efektivitu.
Úspora nákladov má byť kľúčovou výhodou FA-50, ktorého obstaranie a prevádzka má byť podstatne lacnejšia ako u iných stíhačiek štvrtej generácie. Napriek nižším nákladom poskytuje FA-50 až 80 % výkonu, pokiaľ ide o dostup a rýchlosť v porovnaní s vyspelejšími lietadlami, a ponúka vynikajúci pomer hodnoty za peniaze.
Správa pripomína poľskú objednávku, Bulharsko by sa teda nestalo prvým zákazníkom v rámci NATO. Kompatibilita FA-50 so štandardmi NATO, vrátane výmeny údajov v reálnom čase prostredníctvom systému Link-16 a integrácie so zbraňami západnej výroby, má zabezpečiť hladkú integráciu bulharských F/A-50 do spoločných operácií NATO, súbežne s neskôr dodanými F-16 Block 70/72.
KAI tiež ponúka možnosti spolupráce s bulharským leteckým sektorom, vrátane transferu technológií a miestnych výrobných možností. Predstavitelia KAI v Bulharsku tvrdia, že zavedenie FA-50 by nielen nahradilo starší letecký park jeho vzdušných síl, ale aj podstatne posilnilo bojové schopnosti Bulharska a posilnilo jeho úlohu v rámci NATO, pričom by ponúklo značné ekonomické výhody.
FA-50 môže slúžiť ako optimálna ľahká viacúčelová stíhačka schopná dopĺňať F-16 a tiež ako výcviková platforma pre pilotov F-16. Dizajn FA-50 bol vyvinutý v spolupráci s Lockheed Martin, zaisťuje významné podobnosti s kokpitom a avionikou F-16, čo zjednodušuje výcvik a prechod pilotov na Viper. FA-50 výrazne skrátil čas výcviku pilotov F-16 v Kórejskej republike o 85 %, čo sa premietlo do podstatných úspor nákladov a predĺženia ich operačného času. Bojové schopnosti FA-50 zahŕňajú celý rad munície vzduch-vzduch a vzduch-zem a nadchádzajúca integrácia radaru AFAR a rakiet AIM-9X (strely krátkeho dosahu, ktoré si kúpilo aj Slovensko pre F-16, pre zahraničných zákazníkov F/A-50 Block 20 môže byť integrovaná strela stredného dosahu AIM-120 AMRAAM, I-Derby ER, dokonca Meteor) ešte viac zvýši jeho účinnosť.
Správa o modifikáciách filipínskych F/A-50 na verziu Block 20, vrátane avioniky, výzbroje a možnosti tankovania vo vzduchu:
Podobným, ale predsa odlišným spôsobom môže uvažovať aj Slovensko, ktoré sa už prvých dvoch lietadiel F-16 dočkalo, potrebuje však nové cvičné lietadlá. Ak by sa mu však F-16 pokazili alebo boje na Ukrajine dokázali, že to už nie je efektívne bojové lietadlo, stále má možnosť svoje F-16V Ukrajine darovať za predpokladu, že to spojenci Ukrajiny zaplatia. Tento scenár nie je nereálny, z 9 turbovrtuľových lietadiel českej výroby L-410 lietalo v slovenských vzdušných silách jediné. V afrických krajinách ich prevádzkujú mieste letecké spoločnosti a prevážajú zduté kozy k šamanovi-veterinárovi.
Za získané peniaze by mohlo Slovensko kúpiť oveľa lacnejšie a úspornejšie cvičné alebo bojové lietadlá schopné vykonávať air policing v počte 8 kusov. Hoci aj bez palubného radaru po navedení zo zeme radarmi už objednanými z Izraela. Ak by išlo o juhokórejské stroje, T-50 je základná cvičná verzia, TA-50 je prechodová cvične-bojová verzia, F/A-50 Block 10 je ľahké bojové lietadlo, F/A50 Block 20 je viacúčelové bojové lietadlo.
A z ušetrených peňazí na ich obstaranie a prevádzku by KĽDR mohla postaviť v Bratislave metro. V bulharskej Sofii metro funguje od roku 1998 a po dostavbe má mať štyri trasy s plánovanou dĺžkou 79,6 km. Ako odmenu za obetavú prácu by navyše každý bývalý a súčasný spolupracovník MO SR mohol dostať bandasku bulharského ružového oleja.
Ani to by však zatiaľ veľmi nepomohlo. Bulharský parlament dňa 6. 8. 2024 ratifikoval návrh zákona jeho výboru pre obranu na financovanie nákupu systému protivzdušnej obrany IRIS-T SLM (Surface-Launched Medium-Range) pre ozbrojené sily krajiny. Nákup sa uskutoční v rámci iniciatívy European Sky Shield.
ESSI, do tejto iniciatívy sa okrem európskych štátov paktu NATO vrátane Slovenska zapojili aj neutrálne Rakúsko a Švajčiarsko. Je založená na spoločnom nákupe konkrétnych systémov protivzdušnej obrany. Ide o Skyshield 30 krátkeho dosahu, IRIS-T SLM stredného dosahu, MIM-104 Patriot dlhého dosahu a exoatmosferický izraelský systém Arrow 3 veľmi dlhého dosahu. Francúzsko napríklad členom ESSI nie je kvôli tomu, že iniciatíva neumožňuje spoločný nákup jeho domáceho protilietadlového systému SAMP-T. Podobný prístup zatiaľ zvolilo aj Taliansko, Poľsko a Španielsko.
Že by Slovensko išlo kupovať systémy Arrow 3 keď už je členom ESSI? Nie, pravdepodobne sa rozhoduje medzi systémami Barak a Spider, kajšmentke dobre premyslené. (Pre objektivitu treba pripustiť možnosť, že členstvo súviselo s odmietnutým nákupom MIM-104 Patriot miesto vrtuľníkov AH-1Z Viper. Asi to tak nie je ale MO SR by tvrdilo opak, ak by ho táto verzia napadla).
Každopádne, podľa dokumentácie zverejnenej výborom pre obranu bulharského parlamentu dňa 1. augusta 2024 sa od 22. do 24.7. 2024 uskutočnili rokovania o obstarávaní IRIS-T s účasťou bulharského a nemeckého ministerstva obrany a výrobcu systému firmy Diehl Defence. Dohoda zahŕňa nákup jednej palebne jednotky (myslené skôr ako batéria, susedné Rakúsko si objednalo 8 palebných jednotiek, ale každá z nich bude mať 3 odpaľovacie zariadenia riadených striel) IRIS-T SLM a bude zahŕňať aj opciu do roku 2032 na nákup ďalších piatich palebných jednotiek IRIS-T SLM, ako aj jednej palebnej jednotky rakiet s predĺženým dostrelom IRIS-T SLX (Surface-Launched Extended-Range).
Správa o záujme Švajčiarska o systém IRIS-T, ktoré si už predtým kúpilo 5 batérií MIM-104 Patriot:
Náklady na transakciu sú zatiaľ obmedzené na nákup jednej palebnej jednotky IRIS-T SLM, cena je uvedená vo výške 182 miliónov EUR (199 miliónov USD), bez dane z pridanej hodnoty (DPH). Časť týchto nákladov bude financovaná z kompenzácií prijatých za dary bulharského vojenského vybavenia Ukrajine v roku 2024. Očakáva sa, že suma kompenzácie sa zvýši, keďže v roku 2025 sa plánuje viac darov. Slovensko sa necháva počuť, že kúpi šesť batérií PVO za 770 miliónov USD.
Čo už, činnosť slovenského ministerstva obrany často mení seriózne myslené články o zbraniach na určitú formu umeleckého vyjadrenia autorov. Aby to nebolo také veselé, Bulharsko predstavuje zatiaľ nedostihnuteľnú výzvu pre Slovensko z hľadiska demografie. Od roku 1988 do roku 2023 sa počet obyvateľov Bulharska znížil z 8,91 milióna obyvateľov na 6,45 milióna. Na Slovensku sa pomalý pokles počtu obyvateľov začal až v roku 2021. * *Určitú šancu malo Slovensko aspoň v športe a to aj na LOH v Paríži. V Pekingu 2008 a Riu 2016 rozmarné Slovensko skutočne v medailovej bilancii porazilo bývalú športovú superveľmoc Bulharsko, ktoré na najlepšej Olympiáde v Soule 1988 získalo 10 zlatých, 12 strieborných a 13 bronzových medailí pri celkovej dominancii ZSSR, existencii NDR a podstatne nižšom počte sád udeľovaných medailí. Aj v Paríži 2024 Slovensko s jedným bronzom dlho nad Bulharskom suverénne viedlo. Zlom mal nastať až na záver Olympiády, dňa 8.8.2024 kedy Bulharsko získalo vďaka zápasníkovi, ktorý sa narodil v Charkove prvé zlato a v rovnaký deň aj tri bronzy. Dňa 9.8.2024 sa potom naplno prejavilo opätovné bulharské rozhadzovanie peňazí na podporu športu, keď získali dve zlaté a jednu striebornú medailu. Takto to ďalej nepôjde, slovenské politické garnitúry si musia uvedomiť, že aj takto sa dajú dajú plytvať peniaze, nielen “kvalitným” obranným plánovaním a zbrojením. Slovensko ide dole vodou, žiadna PVO nepomôže, keď sa tu ľudia na to zvysoka…
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942