.
Aktuality, Letectvo,

Vietnam sa stal prvým užívateľom českých lietadiel L-39NG

U prvého zákazníka, ktorým je Vietnam, bol úspešne dokončený tzv. SAT (Site Acceptance Test) cvičných lietadiel L-39NG. Šesť lietadiel L-39NG tak úspešne prešlo finálnym prevzatím u vietnamských vzdušných síl, počas ktorého boli kompletne zmontované, overené všetky ich funkcie a zalietané továrenským pilotom priamo v mieste. Vietnam je prvým užívateľom lietadiel L-39NG, ktorému boli lietadlá dodané v spolupráci so spoločnosťou Omnipol, akcionárom Aera.


 

“Posledný krok odovzdania lietadiel tzv. SAT sa koná priamo u zákazníka a je v réžii približne desaťčlenného spoločného tímu špecialistov Aero a Omnipol,” uvádza Viktor Sotona, CEO a predseda predstavenstva Aero, a dodáva: “Som nesmierne rád, že finálna kompletizácia aj zálet šestice L-39NG dopadla na výbornú a naše lietadlá teraz môžu plne slúžiť ako výcviková platforma pre tréning stíhacích pilotov a zároveň ako taktická platforma plniaca širokú škálu misií vietnamského letectva.”

 

Doručenie hotových lietadiel L-39NG zákazníkovi má niekoľko predpísaných fáz a krokov. Po splnení všetkých stanovených požiadaviek v rámci tzv. FAT (Factory Acceptance Test), čo znamená test akceptácie na továrenskej úrovni v závode Aero, môže byť lietadlo dopravené na miesto určenia. Tu sa vykonáva tzv. SAT (Site Acceptance Test), čo je proces, pri ktorom sa stroj testuje a preberá u zákazníka. Účelom SAT je zabezpečiť, aby bolo lietadlo správne nainštalované a nakonfigurované a bolo pripravené na prevádzku.

 

Zákazník dostáva k hotovým lietadlám L-39NG tiež príslušnú sadu teoretického a praktického školenia, ktorá obsahuje aj simulačný výcvikový systém alebo manuály pre pilotov a mechanikov. Príručka pre lietadlo L-39NG má desiatky tisíc strán a slúži technikom ako sprievodca pri opravách, vrátane informácií o potrebnom náradí a jeho použití. Piloti majú k dispozícii rovnako obsiahly manuál, ktorý detailne popisuje postupy pri rôznych leteckých manévroch a situáciách.

 

Na výrobe L-39NG sa podieľa približne 400 dodávateľských spoločností, pričom asi 65 % dodávateľov pochádza z Českej republiky. Zostavenie jedného lietadla L-39NG vyžaduje zhruba 14 000 súčiastok, 17 500 nitov a 31 000 hodín práce.

 

Platforma L-39NG kombinujúca moderné avionické systémy, účinný prúdový motor a vynikajúce letové vlastnosti v súčasnej dobe umožňuje západnú i východnú konfiguráciu a spĺňa podmienky komplexného a nákladovo efektívneho výcviku budúcich pilotov lietadiel štvrtej a piatej generácie, ako sú napríklad lietadlá F-16 a F-35. Okrem tréningu pilotov je L-39NG vhodná aj pre ľahké bojové a prieskumné misie. Kontrakt na nákup 12 strojov L-39NG uzavrela skupina Omnipol, ktorá Aero spoluvlastní, v roku 2021 s Vietnamom, ktorý je tak prvým zákazníkom.

 

 

 

Radka Černá

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov