Vietnam sa stal prvým užívateľom českých lietadiel L-39NG
U prvého zákazníka, ktorým je Vietnam, bol úspešne dokončený tzv. SAT (Site Acceptance Test) cvičných lietadiel L-39NG. Šesť lietadiel L-39NG tak úspešne prešlo finálnym prevzatím u vietnamských vzdušných síl, počas ktorého boli kompletne zmontované, overené všetky ich funkcie a zalietané továrenským pilotom priamo v mieste. Vietnam je prvým užívateľom lietadiel L-39NG, ktorému boli lietadlá dodané v spolupráci so spoločnosťou Omnipol, akcionárom Aera.
“Posledný krok odovzdania lietadiel tzv. SAT sa koná priamo u zákazníka a je v réžii približne desaťčlenného spoločného tímu špecialistov Aero a Omnipol,” uvádza Viktor Sotona, CEO a predseda predstavenstva Aero, a dodáva: “Som nesmierne rád, že finálna kompletizácia aj zálet šestice L-39NG dopadla na výbornú a naše lietadlá teraz môžu plne slúžiť ako výcviková platforma pre tréning stíhacích pilotov a zároveň ako taktická platforma plniaca širokú škálu misií vietnamského letectva.”
Doručenie hotových lietadiel L-39NG zákazníkovi má niekoľko predpísaných fáz a krokov. Po splnení všetkých stanovených požiadaviek v rámci tzv. FAT (Factory Acceptance Test), čo znamená test akceptácie na továrenskej úrovni v závode Aero, môže byť lietadlo dopravené na miesto určenia. Tu sa vykonáva tzv. SAT (Site Acceptance Test), čo je proces, pri ktorom sa stroj testuje a preberá u zákazníka. Účelom SAT je zabezpečiť, aby bolo lietadlo správne nainštalované a nakonfigurované a bolo pripravené na prevádzku.
Zákazník dostáva k hotovým lietadlám L-39NG tiež príslušnú sadu teoretického a praktického školenia, ktorá obsahuje aj simulačný výcvikový systém alebo manuály pre pilotov a mechanikov. Príručka pre lietadlo L-39NG má desiatky tisíc strán a slúži technikom ako sprievodca pri opravách, vrátane informácií o potrebnom náradí a jeho použití. Piloti majú k dispozícii rovnako obsiahly manuál, ktorý detailne popisuje postupy pri rôznych leteckých manévroch a situáciách.
Na výrobe L-39NG sa podieľa približne 400 dodávateľských spoločností, pričom asi 65 % dodávateľov pochádza z Českej republiky. Zostavenie jedného lietadla L-39NG vyžaduje zhruba 14 000 súčiastok, 17 500 nitov a 31 000 hodín práce.
Platforma L-39NG kombinujúca moderné avionické systémy, účinný prúdový motor a vynikajúce letové vlastnosti v súčasnej dobe umožňuje západnú i východnú konfiguráciu a spĺňa podmienky komplexného a nákladovo efektívneho výcviku budúcich pilotov lietadiel štvrtej a piatej generácie, ako sú napríklad lietadlá F-16 a F-35. Okrem tréningu pilotov je L-39NG vhodná aj pre ľahké bojové a prieskumné misie. Kontrakt na nákup 12 strojov L-39NG uzavrela skupina Omnipol, ktorá Aero spoluvlastní, v roku 2021 s Vietnamom, ktorý je tak prvým zákazníkom.
Radka Černá
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942