5G technológia a autá
stali sa doslova počítačmi na kolesách, ktoré zhromažďujú a spracúvajú množstvo údajov. Avšak väčšina vodičov netuší, aké osobné informácie ich vozidlo skutočne zhromažďuje, odosiela a čo sa s nimi ďalej deje.
Spoločnosť Privacy4Cars ponúka službu na webovej stránke, ktorá používateľom umožňuje zadať VIN číslo vozidla a rýchlo zistiť údaje, ktoré toto auto zhromažďuje. Získava oficiálne informácie od výrobcov písané malými písmenami, ktoré zvyčajne zverejňujú v zložitých, obsiahlych a zdĺhavých zmluvných podmienkach a v informáciách o ochrane osobných údajov. Nie všetky vozidlá transparentne uvádzajú, či zbierajú údaje zo synchronizovaných telefónov. Ak však vaše auto podporuje pripojenie smartfónu, je veľmi pravdepodobné, že nejaké údaje z vášho zariadenia zostávajú uložené v systéme vozidla. Približne dve tretiny amerických výrobcov automobilov priznávajú zber týchto dát. Napriek tomu často odkazujú na to, že to nie je ich zodpovednosť a v podstate je to chyba spotrebiteľov, ak zanechajú tieto údaje. Zákazníci môžu tieto údaje kedykoľvek vymazať prostredníctvom obnovenia továrenských nastavení. Ak vaše auto nie je pripojené na internet, zhromaždené údaje zostávajú uložené iba v samotnom vozidle.
Avšak, v momente, keď používate aplikácie ako Android Auto, do hry vstupujú aj veľkí hráči ako Google. Táto spoločnosť zhromažďuje údaje z vášho auta, a hoci nemá špecifické pravidlá ochrany osobných údajov pre automobily, existuje potenciál na ich zdieľanie s tretími stranami – od poisťovní až po poskytovateľov reklamy. Ešte viac znepokojujúce je, že mnohé automobilové značky priznávajú, že môžu zdieľať vaše informácie s vládnymi alebo orgánmi činnými v trestnom konaní na základe obyčajnej “neformálnej žiadosti”, ktorá nevyžaduje súdny príkaz. Ďalším aspektom je, že štyri z piatich ojazdených áut obsahujú údaje predchádzajúcich majiteľov, pretože väčšina majiteľov a následne predajcov áut ich nemaže. V informačno-zábavných systémoch automobilov môžu byť uložené aj textové správy a iné nešifrované údaje. Ak predávate auto, vymažte svoje údaje, pretože ak máte navigačný systém, môže sa Vám stať, že nový majiteľ sa objaví u vás doma – jednoducho preto, že stlačí ‘choď domov’ a potom ‘otvor garáž’.
Elektrické autá a citlivé údaje
Aj elektrické autá Tesla majú určité medzery v ochrane údajov. V júni 2022 na to zareagovala berlínska polícia a zakázala Teslám jazdiť na policajnom pozemku. Dôvodom je strach zo špehovania e-autami. Ako uvádza Berliner Zeitung, tieto obavy vychádzajú zo zabudovaných kamier v každom vozidle. Podľa interného listu polície autá neustále filmujú svoje okolie a tieto údaje posielajú na servery spoločnosti. Čo sa stane s údajmi potom, zostáva nejasné. Správa nemeckej televízie ZDF podnietila berlínske úrady, aby zakázali Teslám vstup do policajných oblastí. Zo správy ZDF vyplýva, že vozidlá nahrávajú viac videí, ako automobilka tvrdí. Neskôr tento zákaz stiahli a plánujú ho nahradiť všeobecným zákazom, ktorý by zahŕňal autá s kamerami a počítačovými systémami. Celkovo je Tesla na tom veľmi zle ohľadom súkromia.
V oficiálnych informáciách o ochrane osobných údajov sa píše:
“Pokud si však však už nepřejete, abychom shromažďovali údaje o vozidle alebo jiná data z vášho vozu Tesla, kontaktujte nás, abychom připojení deaktivovali. Upozorňujeme, že niektoré pokročilé funkcie, ako sú bezdrôtové aktualizace, vzdialené služby a interaktivita s mobilními aplikáciami a funkciami vo vozidle, ako je vyhľadávanie polohy, internetové rádio, hlasové příkazy a funkcie webového prehliadače, toto pripojenie vyžadujú. Ak se rozhodnete odvolat súhlas se zpracováním dat o vozidle (s výjimkou predvoleb sdílení dat ve vozidle), nebudeme moci v reálnom čase zjišťovať problémy vašeho vozu, ani vás o nich v reálném čase informovat. To môže mať za následek horší fungovanie vášho vozu, vážné poškodenie alebo stratu prevádzkyschopnosti.”
Predaj čínskych elektromobilov v Európskej únii vzrástol o 23 % v roku 2023. Vo vozidle sa monitoruje správanie vodiča a spolujazdca, vonku senzory sledujú a monitorujú okolie, aby naučili softvér, aby napríklad rozlíšil medzi lietajúcou plastovou taškou na ulici a dieťaťom vybiehajúcim medzi zaparkované vozidlá. Tieto údaje sa dajú jednoducho preniesť z pekného, lacného čínskeho elektromobilu do Číny. Čínsky výrobca je v kontakte s autom, aby aktualizoval svoj softvér na diaľku. Položme si niekoľko relevantných otázok: “Malo by byť európskym verejným zamestnancom dovolené riadiť čínske elektrické vozidlá? Napríklad poslanci, sudcovia, polícia, či pohotovostní lekári? Mali by tieto autá jazdiť kdekoľvek v Európe? Mali by byť obmedzené v blízkosti vojenských zariadení, základní NATO alebo inej kritickej infraštruktúry? Koľko elektrických vozidiel by teoreticky potrebovali čínske agentúry na kilometer štvorcový, aby si v budúcnosti vytvorili úplný spravodajský obraz?
Zaujímavé je, že Čína si uvedomuje, že každý elektromobil sa môže stať efektívnym špiónom, bez toho, aby o tom vodič vedel. Keď Si Ťin-pching v júli 2023 navštívil Čcheng-tu, bol zavedený zákaz vjazdu elektromobilov Tesla do určitých oblastí mesta. Elektrické vozidlá vyrábané západnými spoločnosťami v Číne sa nemôžu priblížiť k vojenským komplexom a miestam citlivých stretnutí Čínskej komunistickej strany.
Zdravie šoférov
Jedným z hlavných negatívnych aspektov bezdrôtovej technológie je zvýšená expozícia elektromagnetickému žiareniu. Autá, ktoré sú vybavené technológiou na pripojenie k sieti, spôsobujú vystavenie cestujúcich vyššej úrovni žiarenia v porovnaní s bežnými vozidlami. Toto je dôležité zvážiť, keďže dlhodobá expozícia elektromagnetickému žiareniu môže mať potenciálne škodlivé účinky na sústredenosť, mentálne výkony a zdravie šoférov podobne, ako sa to zistilo u pilotov.
Úradníci Agentúry pre výskum pokročilých výskumných projektov obrany USA (DARPA) vyžiadali projekt Impact of Electro-Magnetics of Cockpit on Aircrew Neurology (ICEMAN). ICEMAN sa snažil zistiť, či vysokofrekvenčný šum v kabíne poškodzuje kognitívne výkony pilota, či môže poškodiť schopnosť pilota myslieť, uvažovať a pamätať si, a ak áno, ako tieto účinky zmierniť.
“Súčasné kokpity sú zaplavené vysokofrekvenčným rádiovým šumom z palubných emisií, komunikačných spojení a navigačnej elektroniky vrátane silných elektromagnetických polí z audio náhlavných súprav, a technológií sledovania prilby,” varuje nový výskumný projekt DARPA.
“Piloti často hlásia menšie kognitívne problémy spojené s výkonom počas letu a od roku 1993 do roku 2013 predstavovala priestorová dezorientácia u pilotov amerického letectva 72 nehôd triedy A, 101 úmrtí a 65 stratených lietadiel.”
Niektorí stíhací piloti z USA sa tiež domnievajú, že žiarenie zo silných radarov ich lietadiel tiež prispelo k nárastu počtu prípadov rakoviny v ich radoch.
Petra Bertová Polovková
*Autorka vyštudovala informatiku na fakulte matematiky, fyziky a informatiky UK, spoluorganizovala európsku iniciatívu občanov www.SignStop5G.eu/sk, je predsedníčkou občianskeho združenia Elektrosmog a zdravie.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942