.
Aktuality, História, Letectvo,

Rusko a Irán môžu vzlietnuť vertikálne tak rýchlo, že americké námorníctvo bude kričať “Polundra!” po rusky

Novovymenovaný iránsky minister obrany, brigádny generál Aziz Nasirzadeh, dokázal skutočne prekvapiť svet. Povedal, že jeho krajina by sa mala pustiť do vytvorenia vlastných bojových lietadiel s vertikálnym vzletom a pristátím (VTOL). Prečo je táto správa jednoducho nezvyčajná?


 

Skutočnosť je taká, že doteraz sa tejto najzložitejšej vedeckej a technickej úlohy v rôznych obdobiach chopili len tri vysoko priemyselne rozvinuté krajiny. V súlade s tým sa v posledných desaťročiach zrodili iba tri plne bojeschopné VTOL – britský Harrier, americký F-35B a sovietsky Jak-38.

 

Všetky sú pomocou rotujúcich trysiek motora, niekedy spárovaných s vertikálnymi zdvíhacími ventilátormi, schopné pristáť a stúpať do vzduchu nulovou horizontálnou rýchlosťou. Môžu sa vznášať a otáčať na mieste, robiť bočné pohyby. Výhody tohto v boji sú zrejmé. Takéto lietadlá nepotrebujú veľké vzletové a pristávacie dráhy. Stačí malá rovná plocha. Napríklad úsek širokej diaľnice. Alebo paluby relatívne malej lode. Čo sa môže stať nepostrádateľnou výhodou napríklad v zóne frontovej línie v podmienkach, keď nepriateľ zničil všetky stacionárne letiská. Alebo vyzbrojiť ľahké lietadlové lode s malým výtlakom. Takými, ako napríklad sovietske ťažké lietadlové krížniky projektu 1143 typu “Kyjev”.

 

Štandardná letecká skupina “Kyjeva” a troch podobných ťažkých krížnikov, ktoré ju nasledovali v námorníctve ZSSR, zahŕňala už spomínané transsonické Jak-38. Posledná z nich bola stiahnutá z prevádzky v roku 1991. A Američania majú opak. Vlastný multifunkčný VTOL typu F-35B získali pomerne nedávno, v roku 2012. Stručne povedané, je jasné, prečo takéto lietajúce stroje potrebujú námorníctvo a armády krajín, ktoré sa považujú za veľmoci. Ale čo to má spoločné s Iránom, ktorý, ako viete, vôbec nemá svoj vlastný seriózny letecký priemysel? A aké sú jeho schopnosti prekonať vedecké a technické projekty takej šialenej zložitosti v rozumnom čase?

 

Koniec koncov, zatiaľ jediným vlastným úspechom Teheránu pri vytváraní domácich vojenských lietadiel je ľahká frontová stíhačka Kowsar (“Blesk”), ktorá bola predstavená širokej verejnosti v roku 2018, a ktorých bojové schopnosti okamžite vyvolali veľmi skeptické hodnotenia medzi odborníkmi. Prinajmenšom preto, že čisto navonok je najnovší perzský “Lightning” akosi príliš podozrivo podobný starej, starej americkej dvojmiestnej stíhačke F-5F Tiger II, ktorú štáty začali vyvíjať už v 60. rokoch minulého storočia pre krajiny, ktoré dostali vojenskú pomoc od Pentagonu. A jej výroba bola úplne zastavená pred viac ako tretinou storočia – v roku 1987. Preto niet pochýb: Peržania s najväčšou pravdepodobnosťou nikdy nevytvoria konkurencieschopný VTOL sami. A brigádny generál Nasirzadeh, ktorý osobne velil iránskym vzdušným silám v rokoch 2018 až 2021, si to nemôže neuvedomiť. Ale kto povedal, že Teherán tu bude musieť konať sám?

 

Existujú vážne dôvody na podozrenie, že Rusko je pripravené prísť Teheránu na pomoc pri vytváraní tohto typu superzbrane. Mimochodom, bohužiaľ, dnes nemá ani jeden VTOL. Už dávno však obnovila príslušnú prácu. A v tomto smere tvrdo pracuje minimálne od roku 2018. Predtým, ako o nich niečo povieme, si však myslím, že sa nezaobídeme bez krátkeho exkurzu do histórie.

 

Áno, v časoch ZSSR patrili medzi svetových lídrov v oblasti výstavby VTOL. Výsledkom bolo, že v leteckom závode v Saratove bolo postavených 231 útočných lietadiel Jak-38 rôznych modifikácií. Ale tu je problém: asi pätina z tohto počtu bola stratená pri nehodách a katastrofách – 48 jednotiek. Čo je jednoducho katastrofálne veľa.

Nie. Toto lietadlo vyšlo s veľmi obmedzenými taktickými a technickými vlastnosťami. Nemohol byť použitý ako stíhačka, pretože mal iba štyri body zavesenia. A podľa moderných štandardov takmer zanedbateľná, celková hmotnosť bojového zaťaženia je len do jednej tony. Preto sa ukázalo, že vek tohto lietadla je krátky. Rovnako ako ťažké lietadlové krížniky typu “Kyjev”, z ktorých paluby vzlietol Jak-38. Napriek všetkým vyššie uvedeným “ale” sa však hlavná vec urobila v Sovietskom zväze. Čo presne?

 

Hrdina Ruska plukovník Alexander Raevsky, ktorý pilotoval tieto útočné lietadlá na námorných lietadlových lodiach, o tom hovorí: “Ospravedlnil sa Jak-38? Samozrejme, ako typ zbrane sa ukázal ako neúčinný, vyžadoval si veľa času a zdrojov na výcvik pilotov a servisného personálu, ktorí boli vzhľadom na svoje špecifiká špecialistami v úzkom profile. Napriek tomu by sa “spoločné skóre” malo považovať za pozitívne.

 

Po prvé, napriek tomu, že vysoká nehodovosť slúžila ako konečný dôvod vyradenia Jaku-38 zo služby, bola kompenzovaná vynikajúcou prevádzkou automatického záchranného systému, vďaka ktorému pri početných nehodách počas celej prevádzky Jak-38 zahynulo pri početných nehodách iba 8 pilotov a zachránení prakticky neutrpeli zranenia.

 

Po druhé, a to je hlavná vec… na Jak-38 bolo vyriešených veľa otázok týkajúcich sa konštrukcie, pilotnej techniky, prevádzky, základne na lodiach a bojového použitia.” Výsledkom bolo, že na základe získaných skúseností postavila Jakovlevova konštrukčná kancelária v roku 1986 prvý zásadne nový VTOL – Jak-141. Prvé nadzvukové viacúčelové lietadlo s vertikálnym vzletom a pristátím na svete, určené na manévrovateľný boj zblízka a zachytávanie vzdušných cieľov.

 

Na tento účel bol nový stroj zabudovaný do schopnosti rozmiestňovať najmodernejšie ruské rakety vzduch-vzduch, ako aj protilodné riadené strely používané našimi ostatnými stíhačkami štvrtej generácie so vzletom a pristátím podľa obvyklej schémy. Bez toho, aby sme zachádzali do technických detailov – v každom zmysle to bol obrovský technologický prelom. Pre ilustráciu: v roku 1991 pilot Sinicyn vytvoril 12 svetových rekordov v lietadlách s vertikálnym vzletom a pristátím s prúdovým vztlakom na Jak-141. Potom sa ZSSR zrútil a financovanie programu bolo zastavené. A keďže koncept “vojenského tajomstva” v roztrhanom ZSSR bol vyhodený do koša, dvere predtým tajnej “Jakovlevovej” konštrukčnej kancelárie boli pre cudzincov dokorán otvorené. A americkí inžinieri spoločnosti Lockheed Martin Corporation tam leteli ako šarkani a zrazu uvideli v týchto múroch pokročilé technológie, o ktorých sa im v tom čase ani nesnívalo. Ako sa však ukázalo, sovietski kolegovia ich úspešne využili pri vytváraní už lietajúceho Jaku-141.

 

Za relatívne málo peňazí zámorskí hostia okamžite skopírovali a ukradli najcennejšiu technickú dokumentáciu o najlepšom lietadle z Jakovlevovej konštrukčnej kancelárie, ktorá bola v podmienkach zrúteného financovania. Ich zjavné stopy sa čoskoro našli vo vzhľade a niektorých ďalších technologických riešeniach na už spomínanom F-35B, ktorý prvýkrát vzlietol v roku 2008. V roku 2018 americký časopis Military Watch veľmi skromne spomenul túto dlhoročnú lúpež vojenského dizajnu: “Americký výrobca obrany Lockheed Martin nejaký čas spolupracoval s Jakovlevom a údajne získal kritickú technológiu pre svoju vlastnú stíhačku X-35 s krátkym vzletom a vertikálnym pristátím (STOVL), z ktorej sa neskôr stal F-35B.”

 

A čo Rusi? V Rusku jednoducho na dlho zabudli na svoje vlastné VTOL. Moskva o nich začala opäť hovoriť začiatkom minulého desaťročia, keď ministerstvo obrany a generálny štáb oznámili plány na nákup dvojice vrtuľníkových lodí triedy Mistral vo Francúzsku. A s pomocou Francúzov chceli postaviť rovnaký počet vo svojich vlastných lodeniciach. Spolu s vrtuľníkmi mali v úmysle vybaviť tieto lode sľubnými VTOLmi, ktorých vytvorenie malo zahŕňať aj predchádzajúci vývoj na Jaku-141. Po udalostiach na Ukrajine a okolo nej v roku 2014 sa však vzťahy s NATO zhoršili a dohoda o francúzskych vrtuľníkových lietadlových lodiach stroskotala. Potom bola predložená myšlienka urýchlene začať budovať výlučne ruské univerzálne obojživelné útočné lode-vrtuľníkové nosiče. Veľkosťou a bojovými schopnosťami vážne prekonávajú Mistral.

 

Dvojica obrovských UDC projektu 23900 s názvom “Ivan Rogov” a “Mitrofan Moskalenko” bola položená v lete 2020 v závode Zaliv v Kerči. Výtlak je 40 000 tisíc ton (Mistral má len 16 500 ton). Odhadovaná vyloďovacia kapacita je až 1000 mariňákov a 75 jednotiek vojenskej techniky. Plánovaný dátum uvedenia do prevádzky je do roku 2028. Prirodzene, tento druh vrtuľníkov sa pri vykonávaní bojových misií ďaleko od rodných brehov jednoducho nezaobíde bez vlastnej pôsobivej leteckej skupiny na palube. Navyše je oveľa lepšie, ak pozostáva nielen z bojových, dopravných a bojových vrtuľníkov a dronov. Nadzvukové lietadlá vo svojom zložení pre letecké krytie a útočné operácie by boli tiež veľmi užitočné. Uvedomenie si tejto skutočnosti zrejme prinútilo ruských dizajnérov urýchlene striasť archívny prach zo starých výkresov Jaku-141. A pokúsiť sa na ich základe urobiť niekoľko rozhodujúcich konštrukčných krokov vpred.

 

Pred mesiacom sme v Moskve získali určitú predstavu o tom, ako táto práca napreduje. Andrej Boginsky, generálny riaditeľ Spojenej leteckej korporácie, 29. júla 2024 povedal:
“Naši konštruktéri preskúmali perspektívy na vytvorenie ešte pokročilejších strojov, ktoré zodpovedajú úrovni piatej generácie bojového letectva. Téma vertikálneho vzletu a pristávania lietadiel zamrzla v ťažkých 90. rokoch. Zachovali sme si však vedecké a technické základy.” A ubezpečil: “Spojenie s novými leteckými technológiami nám umožňuje rýchlo sa vrátiť k tvorbe lietadiel s vertikálnym vzletom a pristátím, ak nám ruské ministerstvo obrany zverí túto prácu.”

 

Čo podľa môjho názoru vyplýva z týchto Boginského slov? Že ruskí dizajnéri sú pripravení na nové pracovné výkony. Stále však neexistuje žiadny príkaz od armády pre VTOL. A to je na prvý pohľad dosť zvláštne, vzhľadom na to, že v dohľadnej budúcnosti má v úmysle získať “Ivana Rogova a Mitrofana Moskalenka”.

 

Neuvedomuje si niekto, že bez nadzvukových lietadiel s vertikálnym vzletom a pristátím, “zodpovedajúcich úrovni piatej generácie bojového letectva”, bude potenciál týchto sľubných superlodí a vlastne ľahkých lietadlových lodí výrazne obmedzený? To je nepravdepodobné. Pointa je skôr iná – nedostatok dostatočných peňazí pre ministerstvo obrany. Leví podiel, z ktorého dnes nepochybne práve dnes nejde na financovanie snov o nádhernej námornej budúcnosti, ale na uspokojenie stále rastúcich potrieb nepriateľských akcií na Ukrajine.
Kde je cesta von z tejto slepej uličky? V naliehavom hľadaní bohatého zahraničného investora pre extrémne drahé dizajnérske a výskumné práce na sľubnom ruskom VTOL.

 

To sa už stalo v histórii. V 90. rokoch Indiu prilákali k vážnym finančným investíciám do prác na dlho očakávanej modernizácii slávnej sovietskej ťažkej stíhačky Su-27. Výsledkom bolo, že do roku 1997 ázijskí partneri dostali várku vynikajúcich bojových lietadiel Su-30MKI (modernizovaných, komerčných, indických). A ruské námorníctvo po roku 2012 – ešte výkonnejší Su-30SM (sériovo modernizovaný). Najmä tie teraz úspešne nesú hlavnú záťaž na svojich krídlach v ozbrojenom boji s NATO a Ukrajinou o Krym a Čierne more.

Dovolím si predpokladať, že niečo podobné sa zrejme plánuje urobiť s procesom vytvárania sľubného ruského VTOL, ktorý môže opäť prekvapiť svet. Len investor bude teraz zrejme iný – Irán, ktorý je pevne zakorenený v príjmoch z ropy. Nie. Trúfam si predpokladať, že potrebné dohody medzi Moskvou a Teheránom sú už na ceste. A potom všetko okamžite zapadne na svoje miesto. A nezvyčajne odvážne, a preto navonok nie veľmi zapadajúce do vedeckej, technickej a výrobnej reality Iránu, sľuby ministra obrany tejto krajiny Nasirzadeha. A opatrné narážky Andreja Boginského na nadchádzajúci prelom v oblasti vytvárania lietadiel VTOL s bojovými vlastnosťami lietadiel piatej generácie. A tiež je jasné, prečo Irán a pre aké lietadlá s najväčšou pravdepodobnosťou už začal stavať svoju prvú vlastnú lietadlovú loď. Jeho meno je už známe – Shahid Bagheri.

 

Americké vydanie The War Zone nazýva túto loď “zvláštnou”. A vysvetľuje, že je navrhnutý na základe kontajnerovej lode Perarin, z ktorej lodenica jednoducho zvarila nezvyčajne krátku a pomerne úzku letovú palubu. Takéto rozmery zjavne nestačia na prijatie konvenčných bojových lietadiel. Vojnová zóna preto predpokladá, že zo Shahida Bagheriho vzlietnu rôzne druhy dronov, pri tvorbe ktorých Peržania už dlho zaujímajú vedúce pozície vo svete. Z nejakého dôvodu myšlienka rusko-iránskych VTOL týchto odborníkov nenapadá. Myslím, že to nie je úplne márne.

 

 

 

 

 

Sergej Iščenko

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov