.
Aktuality, Pozemná technika,

Kontúry obrnených posíl pre ukrajinské vojská

Ukrajina dostane ďalšie tanky a obrnené vozidlá, vojenská pomoc od dvoch hlavných sponzorov USA a Nemecka však môže v nasledujúcich mesiacoch zoslabnúť. Z pohľadu slovenských ozbrojených síl bude najvýznamnejšie sledovanie pomoci Lotyšska vo forme kolesových obrnených transportérov Patria AMV 8×8, ktorých zdokonalenú verziu XP si objednali v niekoľkých modifikáciách ako BOV 8×8 v počte priebežne 76 kusov.


 

1. Leopard 1 a jeho nový pohon

Nemecko a spolu s ním Dánsko a Holandsko oznámili dodávku ďalších 77 tankov Leopard 1A5 Ukrajine, k čomu Nemecko samotné ešte pripojí tucet samohybných pásových húfnic Panzerhaubitze 2000. Ide o významný balík pred očakávaným avizovaným znížením nemeckej pomoci Ukrajine o polovicu v roku 2025 oproti súčasnosti.
Tank Leopard 1 bol považovaný za zastaralý a už sa s ním nepočítalo, vo viacerých krajinách bol vyradený z aktívnej služby a nevhodne uskladnený. To isté si mysleli aj Ukrajinci a požadovali dodávky modernejších západných tankov tretej generácie ako M1A1 Abrams, Challenger 2 a Leopard 2 rôznych modifikácií. Ich spoločným menovateľom boli tri veci: vysoká hmotnosť, vyspelá ale zraniteľná elektronika náročná na údržbu a obsluhu a nízky počet dodaných exemplárov. Tieto najmodernejšie západné tanky sa na ukrajinskom bojisku vôbec nepresadili a Rusi to očakávali už pred ich nasadením.

 

Aktuálne sa zmenila rétorika aj na samotnej Ukrajine a jej odborníci vyslovujú názor, že potrebujú väčší počet jednoduchších a ľahších tankov. Hlavným kandidátom by mohol byť Leopard 1A5, o ktorom autor už minulý rok písal, že by sa mohol stať hlavným tankom ukrajinských vojsk a nahradiť v tejto úlohe T-64. K tomu by bolo potrebné opraviť a modernizovať dostupné tanky Leopard 1, ktoré sú vo väčších počtoch stále vo výzbroji Grécka a Turecka, prípadne Brazílie a Chile. Mnohé iné krajiny používajú najmä špecializované ženijné tanky na podvozku Leopard 1.
Určitou indíciou, že vývoj by sa mohol uberať týmto smerom je spoločná iniciatíva firiem Rolls-Royce a Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft (FFG), ktoré by od budúceho roku chceli na podvozky tankov Leopard 1 a od nich odvodených vozidiel namontovať nový motor MTU 8V199 s výkonom 800 kW, čo je o 190 kW viac než pôvodných 610 kW motoru MTU MB 838 CaM 500. Už tento motor poskytoval tanku solídny merný výkon 19,6 konskej sily na tonu hmotnosti tanku, ktorý vážil 42,2 tony. Aktuálne sa dá počítať s vyšším merným výkonom aj pre tanky, ktorých hmotnosť sa zvyšuje najmä montážou dodatočného pancierovania, vrátane dynamickej ochrany. Motor 8V199 má spotrebu paliva asi 200 g/kWh, čo je o 20% menej než má pôvodný MB 838. Vznikne dostatočne agilný tank pre ukrajinské bojisko s rovinatým, avšak blatistým terénom, ktorý vytláča obrnené vozidlá na spevnené komunikácie.

 

Štart pôvodného motoru MB838 na tanku Leopard 1:

 

2. Lotyšsko dodá Ukrajine aj to, čo nemá – transportéry 8×8 Patria AMV

Paradoxom súčasnej pomoci Lotyšska Ukrajine je, že súčasťou balíka za 40 miliónov Eur majú byť aj fínske obrnené transportéry Patria AMV 8×8. Celkovo poskytuje Lotyšsko Ukrajine pomoc vo výške asi 100 miliónov Eur ročne, viaže na to 0,25% HDP.

 

Lotyšsko ale transportéry Patria AMV nevlastní, do jeho výzbroje boli od roku 2021 zaradené iné fínske obrnené transportéry Patria 6×6, ktorých dodávky budú pokračovať do roku 2029 a má celkovo ísť asi o 200 kusov. Otázka je, kde transportéry Patria AMV ich Lotyšsko vezme, či priamo vo Fínsku alebo pomôže Poľsko, ktoré vyrába ich vlastnú verziu Patria AMV pod názvom KTO Rosomak. Týchto transportérov v rôznych modifikáciách má Poľsko stovky kusov a 200 si od neho objednala Ukrajina. Zaplatiť to mali USA a EÚ. Zdokumentovaných bolo 6 zničených a jedno poškodené ukrajinské vozidlo KTO Rosomak na báze Patria AMV. Pôvodne sa o ne zaujímalo aj Slovensko, ktoré sa teraz podieľa na výrobe BOV 8×8 na báze Patria AMV XP.

 

Ruský dron Lancet použitý proti KTO Rosomak:

 

Väčší význam mohla mať pre Ukrajinu dodávka poľských samohybných 120 mm mínometov M120K Rak, z ktorých bolo potvrdených zničenie dvoch kusov

 

 

 

3. Holandsko dodá Ukrajine kĺbové pásové transportéry BvS10 Viking

Určitým problémom pre Rusko môžu byť zvyšujúce sa dodávky terénnych pásových kĺbových vozidiel typov Bandvagn BvS Viking a Bandvagn BV-206S, ktorých počet v ukrajinskej výzbroji pravdepodobne presiahne stovku, potvrdené sú však len dva zničené exempláre koncom roku 2023 a v marci 2024. Tieto vozidlá však nepochádzali priamo zo Švédska, ktoré ich navrhlo a vyrábalo ale z Nemecka, Talianska a najnovšie pribudnú aj Vikingy, ktoré pôvodne patrili holandskej námornej pechote. Malo by ísť o 28 kusov.

 

Kĺbové pásové transportéry Bandvagn sú nebezpečné svojimi absolútnymi terénnymi schopnosťami, môžu sa objaviť tam, kde by Rusi normálne vozidlo neočakávali, preto pre nich predstavujú narastajúcu hrozbu hlavne pred ďalším obdobím rasputice. Bandvagn používa veľký počet štátov, bežne chodia zachraňovať uviaznuté kolesové a pásové vozidlá v situáciách, kedy nie sú k dispozícii vyslobodzovacie špeciály alebo sa tieto na miesto sami nedostanú.

 

Jedným z posledných zákazníkov sa stalo aj susedné Rakúsko, ktoré v roku 2018 dostalo 32 exemplárov verzie BvS10 Mk IIB AUT za 85 miliónov Eur.

 

4. Kanada dodá Ukrajine 64 LAV VI Coyote a 29 pásových transportérov M113

Významnú posilu pre ukrajinské vojská bude predstavovať 64 kanadských vozidiel Coyote, čo je modifikácia kolesového obrneného transportéra 8×8 LAV, bohužiaľ pre Rusov aj pomerne solídne vyzbrojená automatickým rýchlostrelným kanónom M242 Bushmaster kalibru 25x137mm. Rovnaký kanón používajú aj americké BVP M2A2 Bradley ODS-SA, ktoré má Ukrajina vo výzbroji. Výzbroj vozidiel Coyote doplňujú dva guľomety C6 (FN MAG) kalibru 7,62×51 mm a osem dymových granátometov. Ich prednosťou je mobilita, kanadská armáda ich používala na prieskum a pozorovanie bojiska Ukrajina ich pravdepodobne bude považovať za kolesové BVP a ako také ich aj použije.

 

Kanadský tank Leopard 1 a prieskumné vozidlo Coyote:

 

Dodatočné pásové transportéry M113 (teraz v počte 29 kusov od Kanady, doteraz bolo potvrdených 141 zničených, poškodených, poškodených a opustených. resp. ukoristených ukrajinských M113) predstavujú problém, ktorý by sa mohol navýšiť o montáž účinnej výzbroje. S touto iniciatívou prišla belgická firma John Cockerill, ktorá navrhuje pre M113 integráciu bezposádkovej veže CPWS s automatickým rýchlostrelným kanónom, preferovaný kaliber 25×137 mm alebo 30×113 mm, alternatívy sú pravdepodobne možné. Výzbroj veže doplňuje guľomet kalibru 7,62 mm. Treba mať na pamäti, že transportérov M113 sú tisíce, pri znížení pomoci Ukrajine sa však asi nenájdu peniaze na zaplatenie tejto modifikácie v masovom rozsahu.

 

Firma John Cockerill už opravila a v obmedzenom rozsahu aj modernizovala transportéry M113 pre Ukrajinu, podobne aj vyššie spomenuté Bandvagn BV206:

 

5. Chorunžij a spol. – ukrajinská svojpomoc

Zložená pravdepodobne zo starých, pôvodne bulharských obrnených transportérov 8×8 BTR-60PB, „kvalitnej fínskej ocele” dodanej niekdajšej metalurgickej veľmoci Ukrajine, veže so sovietskym guľometom KPVT kalibru 14,5x114mm alebo zrejme americkým kanónom 30×113 mm (kaliber používaný pôvodne kanónom na americkej útočnej helikoptére AH-64 Apache, razí si cestu na pozemné platformy), motor nemecký Deutz s výkonom 330 konských síl, diesel.

 

OT Chorunžij:

 

Okrem transportéru Chorunžij sa ukrajinský zbrojný priemysel podieľa na vzniku modifikácie obrneného automobilu 4×4 Roshel Senator s ukrajinskou zbraňovou stanicou Tavria s guľometom KPVT kalibru 14,5×114 mm.
Tiež bol predstavený prototyp ukrajinského obrneného automobilu 4×4 Varta 2 s hmotnosťou 14 ton a veľmi silnou výzbrojou tvorenou kanónom kalibru 30x165mm. Zbraňovú stanicu BM-7 Parus s kanónom rovnakého kalibru Ukrajina inštalovala na podvozok bojového vozidla pechoty BMP-2.

 

Svedčí o tom priložené video, v čase 37:51:

 

Záver. Ruské ozbrojené sily budú musieť zničiť rádovo desiatky až stovky dodatočných tankov a inej obrnenej techniky, ktorú ukrajinské vojská ďalej dostávajú od západu a do prvej línie prúdi po nenarušených tylových komunikáciách, prípadne z prevádzok zbrojnej výroby priamo na Ukrajine, ktoré sa teraz začali sťahovať do zodolnených podzemných krytov.

 

 

 

MK

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov