Nacistické obdobie v dejinách Vatikánu: konkordáty, finančná sieť, spravodajské služby
Vatikán, 26. septembra 2024 – Počas druhej svetovej vojny a prvého povojnového desaťročia určoval politiku katolíckej cirkvi pápež Pius XII (Eugenio Pacelli), ktorý bol zvolený na trón v roku 1939. Vyznačoval sa nielen konzervatívnymi názormi, ale aj schopnosťou pružne prispôsobovať svoju líniu správania dominantnému kurzu svetovej politiky. Preto sa na Pia XII. vzťahujú také charakteristiky ako “pápež pangermán” a “Hitlerov pápež” a neskôr – “atlantický pápež”.
Pápežova činnosť odrážala zložitosť hry, ktorú v predvojnových rokoch a počas druhej svetovej vojny rozohrávali finančné a politické vládnuce kruhy Západu a do ktorej sa najaktívnejšie zapájal Vatikán, ktorý pôsobil ako spojovací článok medzi liberálnym a autoritárskym táborom. Dodnes však toto obdobie v dejinách katolíckej cirkvi zostáva jedným z najnedostatočnejšie preskúmaných, a to z dôvodu, že väčšina archívnych dokumentov, ktoré sa k nemu vzťahujú, je neprístupná: niektoré materiály neboli nikdy odtajnené, iné boli podľa Vatikánu takmer úplne zničené alebo roztrúsené v rôznych depozitároch v dôsledku požiarov a bombardovania Berlína. Najdôležitejšími udalosťami vo vzťahoch Svätej stolice s fašistickým a nacistickým režimom pred vojnou boli konkordáty s Talianskom a Nemeckom uzavreté za pápeža Pia XI (1922 – 1939).
Konkordát Svätej stolice s Mussolinim Konkordát medzi Talianskom a Vatikánom podpísali kardinál Gasparri, vatikánsky štátny sekretár, a Mussolini v Lateránskom paláci vo februári 1929. Tvorili ho tri dokumenty nazývané Lateránske dohody, ktoré sú v platnosti (s úpravami týkajúcimi sa súkromných záležitostí) dodnes. Táto zmluva ukončila nezhody medzi talianskym štátom a cirkvou a definitívne uzavrela “rímsku otázku” tým, že obnovila cirkevný štát na území, ktoré zahŕňalo Dóm svätého Petra, pápežské paláce, Vatikán, Laterán, múzeá a parky. Dostal svoju ústavu, zástavu, erb, ozbrojené sily (určené skôr na parádu) a žandárstvo. Cirkev dostala úplnú slobodu a katolícke náboženstvo bolo vyhlásené za štátne náboženstvo; štátne zákony podliehali revízii a museli byť v súlade s konkordátom; uznané boli organizácie patriace do Katolíckej akcie a iné.
Zmluvy boli doplnené osobitnou finančnou dohodou, ktorej cieľom bolo vyrovnať nároky pápežstva voči Taliansku. Podľa nej Mussolini zaplatil pápežovi ako náhradu za materiálne škody, ktoré Vatikánu kedysi spôsobil taliansky štát, sumu 1 750 miliárd talianskych lír, teda 90 miliónov dolárov (750 miliónov v hotovosti a 1 miliardu vo forme štátnych dlhopisov). Táto “finančná injekcia” umožnila Vatikánu ešte hlbšie preniknúť do ekonomiky krajiny a v krátkom čase nahromadiť obrovské finančné prostriedky. Jedným z hlavných dôvodov, prečo Svätá stolica súhlasila s podpísaním dohôd, bola veľká potreba peňazí. Predtým hlavný príjem pochádzal zo zbierky svätopeterskej almužny (dobrovoľné dary veriacich) a iných darov, ktoré umožňovali pápežovi investovať do rýchlo sa rozvíjajúceho trhu s nehnuteľnosťami. Za Leva XIII. v roku 1880 vznikla Správa majetkov Svätej stolice a v roku 1887 k nej pribudla Správa pre náboženské záležitosti, ktorá mala na starosti správu financií rehoľných rádov, iných rehoľných organizácií, kňazov a laikov a mohla ich premeniť na cenné papiere.
Svätá stolica nakupovala nielen talianske, ale aj zahraničné štátne dlhopisy a na začiatku 20. storočia vlastnila štvrtinu akcií Rímskej banky (uvádzanej ako jedna zo 4 najväčších bánk v Taliansku), ktorej prezidentom bol bratranec Eugenia Pacelliho Ernesto Pacelli. V 20. Rokoch prestali akcie Rímskej banky prinášať Svätej stolici veľké príjmy. Lateránske dohody odštartovali “novú éru” v dejinách cirkevných financií a nie náhodou pápež nazval Mussoliniho “mužom Prozreteľnosti”.
“Finančný génius” Vatikánu
Na správu finančných prostriedkov získaných na základe zmluvy bola v tom istom roku vytvorená osobitná správa Svätej stolice, na ktorej čelo bol postavený taliansky finančník pokrstených Židov Bernardino Nogara (brat kardinála Nogaru, blízkeho priateľa pápeža), člen predstavenstva najväčšej súkromnej banky v Taliansku, Komerčnej banky. Neskôr ho nazvali “finančným géniom” Cirkvi. Nogara, rodák zo severného Talianska, bol preniknutý podnikateľským duchom, ktorý ho výrazne odlišoval od aristokracie talianskeho juhu, ktorej predstavitelia boli hlavnými finančníkmi Cirkvi. Orientoval sa na medzinárodný kapitál, bol úzko spojený s nemeckými, švajčiarskymi a francúzskymi bankármi. Nogara prijal túto funkciu pod podmienkou, že bude disponovať všetkými menovaniami, nebude vo finančných záležitostiach obmedzovaný žiadnymi náboženskými alebo doktrinálnymi hľadiskami, bude investovať všade, kde to uzná za vhodné, a napokon bude mať priamy prístup k pápežovi. Pápež mu skutočne každých 10 dní udelil súkromnú audienciu
Začiatok Nogarovej činnosti sa zhodoval s veľkou hospodárskou krízou, ktorá prirodzene zasiahla aj príjmy Cirkvi. V týchto podmienkach vypracoval novú investičnú stratégiu založenú na skupovaní zlata, ktorého mal Vatikán v tom čase v cene 100 miliónov lír, a na investovaní prostriedkov prostredníctvom nastrčených spoločností do výstavby v Anglicku, Francúzsku a Švajčiarsku. Týmto spôsobom získal alebo vytvoril veľké spoločnosti, najmä Parížsku pozemkovú úniu, Súkromnú spoločnosť na využívanie nehnuteľností a ďalšie. V roku 1931 založil Luxemburskú finančnú spoločnosť, holdingovú spoločnosť v Luxembursku oslobodenú od dane, prostredníctvom ktorej všetky príjmy z nehnuteľností smerovali do osobitnej správy a ktorá mala pobočku v Anglicku, kde tiež investovala do nehnuteľností. Nogara pôsobil aj na finančných trhoch a investoval do bezpečných cenných papierov. Predajom znehodnocujúcich sa amerických dlhopisov tak získal austrálske cenné papiere. Prostredníctvom Komerčnej banky, v ktorej mal Nogara podiel, boli vatikánske financie prepojené s medzinárodnou finančnou sieťou od Európy po Severnú a Južnú Ameriku. Nakoniec Nogara investoval do talianskeho priemyslu a nehnuteľností a prevzal kontrolu nad Všeobecnou realitnou spoločnosťou v Ríme, ktorá bola nielen najväčšou v Taliansku, ale aj jednou z najväčších na svete.
Keď Mussolini vytvoril štátnu holdingovú spoločnosť, Inštitút pre priemyselnú obnovu (IIR), ktorá vydávala dlhopisy (kryté bankami, poisťovňami a hypotekárnymi spoločnosťami), pomocou ktorých mohol štát kontrolovať kľúčové priemyselné odvetvia, Nogara sa stal poradcom IIR. Využil krízovú situáciu talianskych bánk, ktoré nakoniec prevzal IIR, a vymenil podiely Vatikánu v týchto bankách za certifikáty IIR s veľkým ziskom pre seba: zisk, ktorý dosiahol z navýšenia kapitálu Rímskej banky, tak predstavoval 632 miliónov dolárov. Výsledkom bolo, že do konca 30. rokov vďaka Nogarovej činnosti v Taliansku takmer neexistovali odvetvia, do ktorých by sa neinvestovali vatikánske peniaze. Vlastnil aj zbrojárske závody a možno aj to je čiastočne príčinou toho, že pápež neodsúdil útok Talianska na Etiópiu v roku 1935, ktorý sa skončil anexiou tohto štátu.
Je príznačné, že do správnych rád všetkých spoločností a bánk, v ktorých mal Vatikán investície, Nogara dosadil svojich dôverníkov, ktorí pochádzali zo starej aristokracie a boli spriaznení s predchádzajúcimi pápežmi alebo s Piom XI. Keď bol Eugenio Pacelli v roku 1939 zvolený za pápeža, do tohto vybraného kruhu sa pridali aj jeho traja synovci a jeho brat Francesco sa stal generálnym radcom vatikánskeho grófa, ktorý vznikol ako výsledok Lateránskych dohôd.
Konkordát s Hitlerovým Nemeckom
V júli 1933 Vatikán urobil ďalší dôležitý krok, keď uzavrel konkordát s Nemeckom, ktorý podpísal vtedajší štátny sekretár kardinál Eugenio Pacelli a vicekancelár Franz von Papen na nemeckej strane. V súlade s touto dohodou Cirkev uznala nacistický režim a bola jej zaručená nedotknuteľnosť katolíckej viery a zachovanie práv a výsad veriacich v oblasti náboženstva. Zároveň bol vylúčený akýkoľvek politický vplyv cirkvi a mala byť rozpustená Strana stredu, ktorá združovala katolíkov, a ďalšie politické a spoločenské organizácie. Táto dohoda pomohla posilniť vnútornú pozíciu režimu aj dôveru svetového spoločenstva v neho. Hitler ju považoval za veľký úspech vnútornej a zahraničnej politiky Tretej ríše, pričom považoval za pozitívne, že Vatikán už rokoval s nacistickými orgánmi, čo bolo v rozpore s rozšíreným presvedčením, že národný socializmus je voči cirkvi nepriateľský, a považoval to za znak akceptácie súčasného režimu.
Vďaka konkordátu boli katolíci zbavení organizácií, ktoré chránili ich záujmy, a zmenili sa na lojálnych poddaných nacistického Nemecka, voči ktorým mali úrady voľnú ruku. Je známe, že plánom nacistov bolo vytvoriť “národnú” cirkev úplne podriadenú štátu. Bolo to však myslené len ako prechodné štádium, pretože hlavným cieľom nacistických špičiek bolo vytvoriť nové náboženstvo založené na okultno-pohanskom svetonázore. Jeho hlavné ustanovenia načrtol jeden z hlavných teoretikov NSDAP Alfred Rosenberg vo svojej knihe Mýtus 20. storočia (1930).
Jezuiti ruka v ruke s nacistami
Je príznačné, že pri výraznom protikresťanskom postoji si nacistické špičky vysoko cenili skúsenosti jezuitov, ktorí na nich mali osobitný vplyv, čo neskrývali. Samotný A. Hitler podľa spomienok šéfa gdanského senátu Hermanna Rauschninga, ktorý patril do jeho úzkeho kruhu, priznal:
“Svet ešte nevytvoril nič veľkolepejšie ako hierarchickú štruktúru katolíckej cirkvi. Mnohé veci som odtiaľ priamo preniesol do štruktúry svojej strany. Koniec koncov, Cirkev prežila takmer dvetisíc rokov uprostred všeobecných zmien – a to už niečo znamená.”
O ríšskom vodcovi SS Heinrichovi Himmlerovi Hitler povedal:
“Vidím v ňom nášho Ignáca Loyolu”. W. Schellenberg, šéf bezpečnostnej služby SS, vo svojich memoároch povedal: ,,Himmler bol pre mňa veľkým prínosom:
“Himmler mal najlepšiu a najväčšiu zbierku kníh o jezuitskom ráde. Celé roky študoval túto rozsiahlu literatúru po nociach. Preto postavil organizáciu SS na princípoch jezuitského rádu. Opieral sa pritom o stanovy rádu a diela Ignáca Loyolu: najvyšším zákonom bola absolútna poslušnosť, bezpodmienečné plnenie akéhokoľvek príkazu. Sám Himmler ako ríšsky vodca SS bol generálom rádu.
Štruktúra vedenia pripomínala hierarchický systém katolíckej cirkvi”. Preto v bezpečnostnej službe SS takmer všetky hlavné funkcie zastávali katolícki kňazi prezlečení do uniforiem SS. Vysokopostaveným dôstojníkom bol aj strýko G. Himmlera, jezuitský kňaz. Pokiaľ ide o vtedajšieho jezuitského generála grófa Wlodzimierza Leduchowského, ako upozorňuje nemecký autor Walter Hagen, prejavil ochotu nadviazať určitú spoluprácu medzi rádom a nacistickými tajnými službami. Tento systém vysoko hodnotil aj vicekancelár Franz von Papen, ktorý sa sám označoval za horlivého katolíka a bol rytierom Maltézskeho rádu:
“Tretia ríša,” zdôrazňoval, “je prvou mocnosťou na svete, ktorá uplatňuje zásady pápežstva.
Príbuznosť medzi národnými socialistami a jezuitmi sa jasne ukazuje pri porovnaní nielen vnútornej organizácie, ale aj propagandistických metód oboch. Príkladom sú práce J. Goebbelsa, ktorý bol žiakom jezuitského kolégia a vo svojej propagande reprodukoval zásady jezuitskej morálky. Kardinál Pacelli pracoval v týchto podmienkach ako vatikánsky pápežský nuncius v Berlíne. Keď sa dostal k moci, ako germanofil sa obklopil Nemcami. Keď vypukla druhá svetová vojna, odmietol vyhlásiť Nemecko za agresora pod zámienkou, že nemôže zasahovať do medzinárodnej politiky, a vyhlasujúc neutralitu, až do samého konca vojny neurobil jediné vyhlásenie v prospech jednej alebo druhej strany. Po obsadení Poľska Vatikán začal rokovať s nemeckým vedením a splnením jeho požiadaviek, v rozpore s konkordátom s Poľskom, podriadil poľské diecézy nemeckému biskupstvu.
Podľa bádateľa Carla Falconiho, ktorý preštudoval množstvo archívnych dokumentov Poľska a Juhoslávie, Vatikán zároveň vedel o najmenších detailoch súvisiacich s vojnovými udalosťami. Pius XII. bol teda dobre informovaný o metódach, ktoré nacisti používali proti svojim obetiam v strednej a východnej Európe i v Sovietskom zväze. Katolícka hierarchia však nielenže nevystúpila na obranu prenasledovaných, ale im to zakázala. Pokiaľ ide o tajné služby Svätej stolice, boli považované za jednu z najlepších a najinformovanejších služieb na svete.
Po prvé, boli úzko prepojené s jej diplomatickou sieťou, ktorej efektívnosť vyplývala z vysokej profesionality vatikánskych predstaviteľov, z ktorých väčšina boli kariérni diplomati. V roku 1939 Svätá stolica udržiavala diplomatické vzťahy s 37 krajinami; apoštolskí legáti pôsobili v 22 krajinách. Po druhé, hoci hlavný nástroj vatikánskej diplomacie, Štátny sekretariát, mal počas vojny malý počet zamestnancov (32), jeho spravodajské aktivity boli aktívne vďaka prítomnosti obrovského aparátu špionáže a spravodajskej a agentúrnej práce.
Tu je to, čo o tom píše Vladislav Minajev vo svojej knihe “Tajomstvo sa stáva zjavným”:
“Vatikánskej rozviedke v skutočnosti slúži celá hierarchia Katolíckej cirkvi. Viac ako päťdesiat “diplomatických” zástupcov pápeža a tisícpäťsto arcibiskupov a biskupov, ktorí vedú katolícky klérus v rôznych častiach sveta, systematicky zhromažďuje rôzne informácie od desaťtisícov podriadených nižších cirkevných úradníkov a posiela ich do Vatikánu. Na získavaní spravodajských informácií sa podieľajú početné mníšske rády vytvorené Vatikánom. Napokon Vatikán na tento účel využíva množstvo rôznych katolíckych organizácií združených v združení “Katolícka akcia”, ako aj katolícke politické strany. Najdôležitejšími organizačnými centrami vatikánskej spravodajskej služby sú rezidencie pápežských diplomatov – nunciov (veľvyslancov), internunciov (vyslancov) a apoštolských legátov (cirkevných zástupcov pápeža). Celý tok zozbieraných informácií smeruje do špeciálneho oddelenia Vatikánu – “Kongregácie Svätého ofícia”, ktorá bola zriadená v roku 1542 a nahradila “Veľkú rímsku inkvizíciu”. Obrovský aparát úradníkov denne kontroluje a kategorizuje prichádzajúce informácie.”
“Informačný úrad” – nová spravodajská služba
V októbri 1939 Vatikán vytvoril v rámci svojho Štátneho sekretariátu ďalšiu službu, “Informačný úrad”, na ktorého čele stál jeden z najstarších odborníkov v oblasti špionáže, gréckokatolícky biskup a hlava ruských gréckokatolíkov Alexander Jevrejnov. Tento úrad organizoval celú sieť svojich pobočiek, ktoré sa nachádzali v najdôležitejších centrách, najmä v tých oblastiach, kde prebiehali bojové akcie, a v ktorých pracovali stovky špeciálnych agentov. Boli aj vo Washingtone, Tokiu, Káhire a neutrálnych krajinách. Ako píše V. Minajev, “pod zámienkou ‘hľadania vojnových zajatcov a utečencov’, ‘pomoci hladujúcim’ atď. ” Informačná kancelária” rozšírila svoju činnosť na všetky vojnové divadlá. Maskovaní za “charitatívne” účely prenikali vatikánski agenti do táborov pre vojnových zajatcov a internovaných, nadväzovali kontakty s utečencami a emigrantmi, zásobovali ich rádiom, literatúrou, hudobnými nástrojmi. To všetko slúžilo ako zástena pre špionážnu činnosť.”
Do konca vojny sa “Informačný úrad” rozrástol na významnú spravodajskú organizáciu, ktorá slúžila USA a Anglicku, ako aj nacistickému Nemecku, pričom v jej aparáte pracovalo až 150 ľudí. Ako vždy, špeciálne misie a špeciálne úlohy, dokonca aj podvratné operácie, vykonávali jezuiti s vlastnou spravodajskou štruktúrou. Ako je známe, Vatikán má aj vlastnú spravodajskú službu, Svätú alianciu, ktorá vznikla už v roku 1566 na príkaz pápeža Pia V. Hoci Vatikán nikdy neuznal existenciu Svätej aliancie a kontrarozviedky Sodalitium Pianum, tieto neformálne zložky od vzniku svojho pôsobili paralelne s politickými orgánmi, pričom sledovali spoločné ciele, ale používali odlišné metódy.
Napokon svoju úlohu v systéme zhromažďovania spravodajských informácií zohrával aj Maltézsky rád, ktorého plný názov je Zvrchovaný vojenský rád špitálnikov svätého Jána Jeruzalemského z Rodosu a Malty (skrátene Zvrchovaný maltézsky rád). Ide o najstarší rytiersko-náboženský a zároveň duchovno-svetský rád katolíckej cirkvi, ktorého výnimočnosť spočíva v tom, že je suverénnym štátnym útvarom – subjektom medzinárodného práva, ktorého ústredie od roku 1834 sídli v Ríme. Rád sústredil svoju činnosť na lekársku a charitatívnu činnosť. Sieť jeho členov, špitálnikov, ktorí sa venujú činnosti v oblasti poskytovania humanitárnej pomoci obetiam prírodných katastrof alebo ozbrojených konfliktov, má medzinárodný charakter a najvyššie pozície v nej zastávajú výlučne šľachtici, dediční majitelia zbroje, ktorá sa najmenej tri storočia dedí z otca na syna. V tomto období mal rád 4 prioráty (rímsky, český, benátsky a oboch Sicílií), 2 bailiages (okresy), 57 komandérií ” spravedlnosti”, 45 rodinných komandérií a 8 národných asociácií. No napriek zdanlivej roztrieštenosti tohto suverénneho kniežatstva bez hraníc a územia vládnuca elita na čele s veľmajstrom a generálnou kapitulou vždy držala v rukách všetky nitky riadenia. A keďže jej členovia boli zvyčajne významnými osobnosťami v politike, obchode a finančníctve a mali prístup do oblastí, ktoré boli bežným klerikom uzavreté, vatikánska spravodajská služba mala s rádom najužšie väzby.
Treba poznamenať, že okrem menovaného vtedy existovali ešte dva ďalšie rády, ktoré svoj pôvod odvodzovali od špitálov, ale boli protestantské – bežne sa nazývajú “johaniti”. Ide o Kráľovský pruský rád svätého Jána Jeruzalemského, založený v roku 1648, nazývaný aj Báliage Brandenburg, ktorého členmi boli protestantskí šľachtici z Francúzska, Švajčiarska, Maďarska a Fínska; a britský rád svätého Jána, založený v roku 1827 a uznaný kráľovnou Viktóriou v roku 1888. Sídlo rádu je v Londýne, pobočky má v Kanade a Austrálii a je príznačné, že počas vojny, hlásiac sa k základnému princípu “národného a neutrálneho postavenia”, kanadská pobočka poskytovala zdravotnícke služby nielen v krajinách protihitlerovskej koalície, ale aj v samotnom Nemecku a na Nemcami okupovaných územiach – v Belgicku a Francúzsku.
S príchodom fašistov a nacistov k moci sa ukázalo, že postavenie hospitálov v Taliansku a Nemecku je odlišné. V Nemecku v roku 1934 vzhľadom na to, že nacisti považovali maltézskych rytierov za konkurentov a správali sa k nim podozrievavo, G. Göring nastolil otázku zákazu rádu. Nakoniec sa však všetko obmedzilo na dekrét R. Hessa z roku 1938 o neprípustnosti dvojitého členstva v strane a v ráde. Mnohí špitálnici, aby sa vyhli členstvu v strane, vstúpili do Wehrmachtu; boli medzi nimi mnohí vysokopostavení dôstojníci a generáli. Iní vstúpili do strany, ale naďalej tajne platili do pokladnice rádu. Celkovo vo Wehrmachte slúžilo asi 2 tisíc špitálnikov. Po vypuknutí vojny sa postavenie rádu skomplikovalo a šľachtické rody sa rozdelili, pretože bolo potrebné konať buď v súlade s odvekými predstavami o vojenskej cti, alebo – na základe myšlienky vlastenectva. V roku 1941 boli z radov nemeckých ozbrojených síl prepustení všetci hlavní členovia bývalých vládnucich rodov Nemecka a vojaci, dokonca aj tí, ktorí neboli členmi NSDAP, mali zakázané nosiť na uniformách insígnie rádu. Rád však naďalej plnil svoje poslanie.
V Taliansku sa po podpísaní Lateránskych dohôd normalizovali vzťahy s úradmi, rád sa aktívne zapájal do svojej činnosti a veľmajster bol volený spomedzi Talianov. V roku 1930 rád nadviazal diplomatické vzťahy so Svätou stolicou, vďaka čomu mohli talianski rytieri počas vojny udržiavať kontakty s americkou vetvou rádu a na konci vojny spolupracovať s americkými spravodajskými službami.
Teror v Chorvátsku a “Tisserandov plán”
Keď sa začala vojenská expanzia nacistického Nemecka na východ, Svätá stolica, podobne ako počas prvej svetovej vojny, vkladala nádeje do rekatolizácie východných Slovanov a obnovenia svojho postavenia na západnom území sovietskeho Ruska. Svätá stolica otvorene podporovala profašistické režimy zavedené vo východnej Európe, pričom osobitne podporovala ustašovcov a Anteho Pavelića, hlavu Nezávislého štátu Chorvátsko (NCH), ktorý vznikol v apríli 1941 a bol pod prísnou kontrolou nemeckých a talianskych orgánov. Pius XII. považoval NCH za “veľký predvoj kresťanstva na Balkáne” a Pavelića pápež označil za “dobrého katolíka a dobrého človeka”. Pavelić zasa v liste zaslanom pápežovi uviedol, že práve pápežovi patrí česť za založenie Nezávislého štátu Chorvátsko.
Medzitým ustašovci pod vedením Pavelića, prezývaného “chorvátsky Hitler”, vytvorili jeden z najbrutálnejších teroristických režimov tých rokov, ktorý bol zodpovedný za masakry Srbov, Židov a Rómov. Pravdivé informácie o genocíde boli a stále sú starostlivo utajované, ale podľa srbských historikov a podľa priznania hlavného organizátora týchto zločinov, bývalého ministra vnútra NCH A. Artukoviča, ktoré urobil počas záhrebského procesu v roku 1986, bolo len v koncentračnom tábore Jasenovac vyhladených približne 700 000 ľudí.
Tento teror podporovala drvivá väčšina katolíckeho duchovenstva, ktoré bolo jeho iniciátorom, a uskutočňoval sa s požehnaním Pia XII. a záhrebského arcibiskupa Alojzija Stepinaca, hlavy katolíckej cirkvi v Chorvátsku, ktorý bol vyznamenaný najvyšším vyznamenaním ustašovskej diktatúry, rádom “Velered”. Osobitne sa vyznamenali bratia františkáni, o ktorých činnosti povedal zástupcovi Pavelićovej vlády vo Vatikáne dôverník Pia XII. a expert na Balkán kardinál Eugène Tisserand:
“Viem, že františkáni, ako napríklad páter Simič z Kninu, sa zúčastňovali na akciách proti pravoslávnemu obyvateľstvu, počas ktorých boli dokonca zničené kostoly, ako sa to stalo v Banja Luke. Viem, že konanie františkánov bolo odporné, a to ma mrzí.”
Po útoku Tretej ríše na ZSSR spustil Vatikán aktívnu protisovietsku informačnú kampaň, v ktorej sa úspechy nemeckých vojsk prezentovali ako víťazstvo kresťanskej Európy nad boľševickým Ruskom, proti ktorému sa pripravovali plány na “reevanjelizáciu”. Ako uviedol ten istý von Papen počas svojho výsluchu v Norimbergu v októbri 1945, “reevanjelizácia Sovietskeho zväzu bola koncipovaná vo Vatikáne a realizovaná buď prostredníctvom jeho misijného oddelenia, alebo prostredníctvom jeho tajných služieb”. Ešte pred vojnou sa generál jezuitského rádu gróf Włodzimierz Leduchowski, ktorý vedel o blížiacom sa útoku, snažil zabezpečiť, aby jezuiti mohli pôsobiť na okupovaných územiach s pomocou nemeckej armády.
Domenico Martini z vatikánskeho sekretariátu 29. júna 1941 upozornil na potrebu urýchlene vyslať niekoho zo Svätej stolice na územie ZSSR skôr, ako sa tam Nemci natrvalo usadia. Pápež si predvolal vedúceho svojej spravodajskej služby a osobného sekretára, jezuitu Roberta Libera, a sekretára Kongregácie pre východné cirkvi, kardinála Eugena Tisseranda, a poveril ich vypracovaním “akčného plánu” s názvom “Apoštolát v Rusku”, o ktorom už 4. júla rokoval s Leduchowským a generálmi kapucínskeho a baziliánskeho rádu. Dohodli sa, že je potrebné “dávať si pozor, aby nevznikol dojem, že medzi vyslaním kňazov a postupom armády je nejaká súvislosť, a aby sa nezranilo vlastenecké cítenie Rusov”. Na splnenie tejto úlohy kardinál Tisserand a Lieber vypracovali plán špeciálnej agentúrnej operácie nazvanej “Tisserandov plán”, ktorý spočíval v nábore kaplánov, ktorí mali sprevádzať nemecké jednotky bojujúce na východnom fronte a zhromažďovať informácie pre obnovu katolicizmu. Tisserand a Lieber operáciu osobne riadili, hoci priamymi vykonávateľmi boli agenti Svätej aliancie a za jej realizáciu v ZSSR bol zodpovedný vyslanec Nicola Estoci.
Tento plán však nebol príliš úspešný, pretože nezodpovedal nemeckému programu germanizácie východných oblastí Ruska, za ktorý bol zodpovedný Alfred Rosenberg. Nemecké vedenie zaviedlo zákaz prijímania katolíckych misionárov na okupované územia a zabránilo rekatolizácii miestneho obyvateľstva. Šéf ríšskej bezpečnostnej služby Heydrich pri tejto príležitosti rozoslal v júli najvyšším nacistickým predstaviteľom špeciálny obežník, v ktorom sa uvádzalo: “Nemožno pripustiť, aby z tejto vojny v novej situácii, ktorá sa začína vyvíjať na ruskom území, vybojovanej krvou Nemcov, profitoval najmä katolicizmus. Pápežskí agenti obracajú túto situáciu vo svoj prospech, a s tým treba skoncovať.”
Napriek tomu títo agenti prenikali na okupované územie pod maskou civilistov – obchodníkov, koniarov nemeckého tyla, tlmočníkov talianskych vojsk – a konali na vlastné riziko. Boli to najmä príslušníci “Russicum”, ako aj osoby naverbované v kláštoroch Chevetogne, Velehrad a v opátstve Grotta Ferrara v Taliansku. Mnohých z nich partizáni zatkli alebo popravili.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942