Rumunsko objednalo 1059 tureckých obrnených automobilov Otokar Cobra II
Turecká korporácia Otokar je na Slovensku všeobecne známa najmä výrobou autobusov pre mestskú hromadnú dopravu v Bratislave. Aktuálne dosiahla významný úspech jej divízia obranného priemyslu. Rumunsko si vybralo Otokar Cobra II ako ľahké taktické obrnené vozidlo 4×4 pre svoje ozbrojené sily. V súčasnosti býva Otokar Cobra II zaraďovaný do všeobecnej kategórie IMV (Infantry Mobility Vehicle – spravidla obrnený transportér 4×4 vhodný pre strážne, prieskumné a hliadkovacie úlohy), avšak skôr s prechodom do kategórie MRAP (Mine-Resistant Ambush Protected – obrnený transportér so zvýšenou mierou odolnosti proti mínam a výbušným nástrahám/prepadom zo zálohy).
Správa o rumunskom kontrakte na 1059 vozidiel Cobra II:
Hmotnosť týchto vozidiel narástla na zhruba 12 ton v závislosti od modifikácie, čo je prakticky dvojnásobok hmotnosti predchádzajúcej verzie Cobra I, ktorá vážila 6200 kg. Vďaka trupu tvarovanému do tvaru písmena V má vozidlo vyššiu odolnosť proti mínam aj balistickú odolnosť. Schopné je prepravovať až 11 vojakov vrátane vodiča a veliteľa. Vozidlo by mal poháňať 6,7-litrový šesťvalcový turbodiesel s výkonom 360 konských síl, s ktorým by malo dosahovať maximálnu rýchlosť 110 km/h. Dojazd 700 km. Výzbroj môže byť rôzna v závislosti od modifikácie vozidla, spravidla pôjde o guľomety kalibru 7,62 mm alebo 12,7 mm, dá sa použiť aj automatický rýchlostrelný kanón kalibru až 25 mm, automatické granátomety a pod.
Vozidlo bolo použité vo viacerých ozbrojených konfliktoch a v zostave ukrajinských vojsk bolo pozorované aj v Kurskej oblasti, kde zrejme plnilo úlohy zdravotníckej evakuácie. Zúčastnilo sa aj bojov o Časov Jar. Cobra II mali byť Ukrajine dodané v neznámom počte už v máji 2023, ale správy o nich sú doteraz sporadické. Oryx zaznamenal len jednu zničenú Cobra II, zatiaľ ostrý kontrast oproti 42 stratám tureckých vozidiel BMC Kirpi, ktoré sú bez diskusie radené do vyššej kategórie MRAP. Z hľadiska rumunských daňových poplatníkov je zaujímavá cena 940 miliónov USD, resp. 857 miliónov Eur. Prvých 278 kusov príde priamo od výrobcu z Turecka, zvyšok sa jeho podporou vyrobí v Rumunsku. Vozidlo bolo predstavené s rumunskou zbraňovou stanicou Anubis 3.0 od firmy Pro Optica. Je zbytočné pripomínať, že pôvodná Cobra I bola zhruba rovesníkom slovenského vozidla Aligátor 4×4 a používajú ju dva tucty štátov plus OSN.
Gruzínska Cobra I zničená počas bojov v Južnom Osetsku:
Turecko má svoje problémy, ale jeho obranný priemysel sa v sa v uplynulých dekádach cielene rozvinul. Napríklad firma Otokar dodá Estónsku obrnené transportéry 6×6 typu Arma a iná turecká firma Nurol Makina tomu istému zákazníkovi iná turecké ľahké taktické obrnené vozidlo 4×4 typu NMS. Kontrakt v celkovej výške 200 miliónov Eur bol uzatvorený minulý mesiac.
Modernizovaná verzia Cobra II sa okrem Turecka, Rumunska a Ukrajiny dostala do výzbroje ďalších 11 štátov. Slovensko za éry ministra Naďa kúpilo 160 amerických vozidiel JLTV, vonkoncom nie so slovenskými zbraňovými stanicami a zrejme aj podľa hesla nie je Oshkosh ako Oshkosh, na čo sa autor snažil upozorniť už v článku z 3.4.2023.
Aktuálne sa zrejme nový minister Kaliňák snaží uskutočniť nákup vozidiel rovnakej kategórie vyrobených na Slovensku. Nerušme ho v jeho tvorivej práci, ale bolo by dobré myslieť aspoň na to, že prípadne obstarané vozidlá bude treba popri tankoch, BVP a BOV niekde roky parkovať. Nech preto len považuje článok o rumunskej objednávke 1059 vozidiel Otokar Cobra II za istý “kalietalónik” (z ruského качественный и количественный эталон – kvalitatívny a kvantitatívny etalón).
MK
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942