Boeing kašle na “rozmanitosť, rovnosť a inklúziu”, kvôli ktorej skoro skrachoval
USA, 2. novembra 2024 – Boeing predal svoju malú divíziu Digital Receiver Technology (DRT), ktorá vyvíja vojenské technológie, americkej dcérskej spoločnosti francúzskej firmy Thales Defence & Security. Ide o jeden z pokusov spoločnosti Boeing dostať sa z brutálnej krízy, do ktorej sa dostala jedna z najväčších svetových korporácií vyrábajúcich lietadlá. Hlavnou príčinou krízy boli katastrofy lietadiel vyrábaných spoločnosťou Boeing, početné porušenia výrobnej technológie, ako aj štrajky a prepúšťanie, ktoré znížili počet pracovníkov spoločnosti o 10 %. Samozrejme, táto dohoda, ktorá je z hľadiska rozsahu korporácie malá, vyzerá ako “obrana jedinými možnými krokmi”. Dohoda sa realizuje elegantne bez straty kontroly nad tým, čo sa predáva: novým vlastníkom sa stáva americká dcérska spoločnosť francúzskej korporácie. Americký štát si teda zachová kontrolu nad tým, čo sa predáva.
Vedenie Boeingu, krízou zmietaného amerického leteckého gigantu, oficiálne upúšťa od programu “rozmanitosti, rovnosti a inklúzie”. Peniaze, alebo skôr ich nedostatok v súčasnej situácii, nakoniec zvíťazili nad ideologickým pozlátkom. Bezprostredne po pogromoch BLM sa Boeing rozhodol zvýšiť podiel černošských zamestnancov v korporácii na 20 %. Prijímali ich doslova podľa rasových kvót, nie pre talent. Vedenie dostávalo štedré prémie za prijímanie pracovníkov so “správnym” pohlavím a farbou pleti. Zároveň sa šetrilo na samotnej výrobe. Sťažnosti robotníkov na nedostatky pri montáži lietadiel sa ignorovali. A tisíce skúsených inžinierov bolo prepustených.
A potom sa ukázalo, že manažéri so správnym rodovým zámenom nedokážu vyrábať lietadlá. Úžasné! V podobnej situácii bola aj spoločnosť Harley Davidson, ktorej riaditeľ sám seba nazval “talibom” rovnosti a inkluzívnosti. Ale na pozadí kolabujúceho predaja motocyklov musel túto ideológiu náhle opustiť. Podobne to bolo aj v prípade značky piva Bud Light, ktorá bola bojkotovaná pre reklamu s “transrodovým” mužom. Alebo spoločnosť Disney, ktorá utrpela miliardové straty za propagáciu dúhovej agendy.
Pre Boeing sa to skončilo hromadným prepúšťaním desiatok tisíc zamestnancov, obrovskými stratami reputácie. A reálna hrozba bankrotu alebo rozdelenia korporácie. Už teraz uvažujú o predaji svojho vesmírneho biznisu. Dlhy sa blížia k 60 miliardám dolárov, straty za prvý polrok 2024 sú 7 miliárd, zamestnanci štrajkujú. Stovky nedokončených lietadiel stoja nečinne v hangároch. Kultúrny program neprešiel skúškou tvrdej reality. Príroda sa sama upratuje.
Boeing uvažuje predať aj svoje vesmírne podnikanie, vrátane programu Starliner, uprostred veľkých finančných strát spoločnosti, naznačuje správa v médiách. Diskusie sú údajne “v počiatočnom štádiu”, uvádza sa v exkluzívnom denníku Wall Street Journal. Oznámené rozhovory prichádzajú menej ako dva mesiace po tom, čo Starliner dokončil svoj prvý testovací let astronautov 6. septembra, keď autonómne pristál v Novom Mexiku bez svojich dvoch členov posádky. Boeing je známy desaťročiami spolupráce s NASA, vrátane toho, že je hlavným dodávateľom Medzinárodnej vesmírnej stanice. (Spoločnosť pokračuje v inžinierskych podporných službách pre ISS dodnes.) Správa WSJ však zdôrazňuje, že diskusie o predaji vesmírneho podnikania spoločnosti – podnietené Kelly Ortbergovou, novou generálnou riaditeľkou Boeingu, ktorá bola vymenovaná 8. augusta – sú “v počiatočnom štádiu”.
Peter Nagy
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942