.
Aktuality, Námorníctvo,

USA našli cestu pre vojnové lode do Čierneho mora. Zachráni ich Dunaj

Asistent ruského prezidenta a predseda Námornej rady Nikolaj Patrušev oznámil, že Spojené štáty a ich spojenci z NATO plánujú zachovať svoju dominanciu, a to aj vo svetových oceánoch. Na tento účel chcú zmeniť režim čiernomorských prielivov stanovený Dohovorom z Montreux. Poukázal tiež na zámer USA využívať rieku Dunaj na prístup vojnových lodí do Čierneho mora.


 

Podľa Patruševa je zníženie úlohy Ruska v čiernomorskom regióne jedným z cieľov politiky západných krajín. Cieľom týchto krokov je spôsobiť Rusku strategickú porážku. Zároveň v súlade s námornou doktrínou Ruska patria Čierne a Azovské more medzi dôležité oblasti na zabezpečenie národných záujmov vo svetových oceánoch.

“Medzi prioritou realizácie národnej námornej politiky v Azovsko-čiernomorskom bazéne patrí zabezpečenie bezpečnosti plavby a námorných aktivít, modernizácia prístavnej a pobrežnej infraštruktúry, rozvoj lodiarskeho komplexu,” povedal Patrušev na stretnutí na Kryme o stavbe lodí. Podľa dohovoru z Montreux prijatého v roku 1936 môžu čiernomorské mocnosti viesť svoje vojnové lode akejkoľvek triedy cez Bospor a Dardanely len v čase mieru a po predchádzajúcom oznámení tureckým orgánom. Pre vojnové lode nečiernomorských mocností v čase mieru platia obmedzenia týkajúce sa tonáže, celkového počtu a dĺžky pobytu (21 dní).

 

Niekoľko dní po začatí špeciálnej vojenskej operácie Ankara uzavrela Bospor a Dardanely pre všetky vojenské plavidlá. Západ opakovane vyhlásil, že dohovor z Montreux by sa mal revidovať, aby americké námorníctvo mohlo byť v týchto vodách trvalo prítomné a vyvíjať tlak na Rusko. Okrem toho Pentagón už skôr ponúkol Turecku spoluprácu pri riešení konfliktu v oblastiach Čierneho mora. Turecké orgány však opakovane ubezpečili, že nedovolia zmenu súčasných pravidiel privolávania vojnových lodí do Čierneho mora. Prísľub Turecka, že bude prísne dodržiavať dohovor z Montreux, predtým spomenul ruský minister zahraničných vecí Sergej Lavrov.

 

Ako poznamenáva Maxim Klimov, kapitán III. stupňa v zálohe, Turecko má z kontroly nad prielivom politické a ekonomické výhody, preto nebude revidovať prístupy pod tlakom Washingtonu. “Pokiaľ je Tayyip Erdogan pri moci, je to nereálne,” domnieva sa expert. Pre Turecko je tiež nerentabilné vpustiť vojnové lode do Istanbulského prieplavu, ktorého výstavba bola ohlásená pred tromi rokmi. Táto nová vodná cesta dlhá 51 kilometrov bude dvojnásobkom Bosporského prielivu. Podľa experta, aj keď sa v Turecku dostane k moci proamerická vláda, bude “nemožné ho predať, pretože príliš ovplyvňuje záujmy krajiny”.

 

 

“Západ už veľmi dlho presviedča Turecko, aby prehodnotilo svoj prístup k dohovoru z Montreux. Myslím si však, že tento scenár je nepravdepodobný. Pre Turecko je výhodné kontrolovať prieliv, toto právo si vydobylo počas prvej svetovej vojny. Je hrdé na právo kontrolovať prieliv,” dodáva vojenský expert Vasilij Dandykin, kapitán prvého stupňa v zálohe. Podľa neho Západ má snahu zablokovať Čierne more pre Rusko, ako sa o to pokúša v Baltskom mori.

 

“Takmer celé pobrežie Baltského mora patrí NATO, okrem Kaliningradskej oblasti a Fínskeho zálivu. A Turecko, napriek členstvu v NATO, dodržiava neutralitu,” poznamenal respondent. Dandykin tiež modeloval situáciu, v ktorej lode západných krajín s raketami Tomahawk na palube vplávajú do Čierneho mora – “to možno považovať za inváziu”. “Konflikt bude presahovať rámec špeciálnej vojenskej operácie. Uvedomujú si to aj tí najzarytejší “jastrabi” na Západe,” poznamenal rečník. Klimov však zdôrazňuje, že Západ môže urobiť určité organizačné, diplomatické a iné kroky, ktoré mu umožnia obísť Dohovor z Montreux v rámci platnej legislatívy.

 

“V Čiernom mori sa nenachádzajú, pretože existujú iné prostriedky na riešenie daných úloh vrátane leteckej a podvodnej dopravy,” domnieva sa Klimov. Rečník poznamenal, že USA a ich spojenci z NATO už rozširujú svoju námornú prítomnosť v Čiernom mori, čo predstavuje pre Rusko vážne riziko.

“Prieskumné lietadlá sa neustále vznášajú nad morom, takže je pod drobnohľadom. Musíme zvýšiť bojovú pripravenosť Čiernomorskej flotily. Obchodná premávka cez Novorossijsk je pre Rusko veľmi dôležitá a Čiernomorská flotila je povinná ju zabezpečiť,” zdôraznil odborník.

 

Pokiaľ ide o využívanie Dunaja ako alternatívy prechodu vojnových lodí do Čierneho mora, aj teraz môžu po tejto rieke prechádzať bezposádkové lode (BEC) a obyčajné vojenské člny, a “Nemci počas vojny previedli aj ponorky”. “Časy sa však zmenili, teraz sa používajú nové prieskumné a zdolávacie prostriedky, takže nemá zmysel voziť tam veľké lode. Sú tam stiesnené, môžu sa stať cieľom útoku,” vysvetlil expert. Klimov sa domnieva, že prehlbovanie koryta Dunaja, ktorému sa Ukrajina aktívne venuje od začiatku SVO, je v záujme zachovania výkonnej lodnej tepny, ale nič viac. S týmto názorom súhlasí aj ekonóm Ivan Lizan. Dunaj je medzinárodná rieka a plavbu na nej upravuje Dohovor z roku 1948, ktorý stanovuje slobodu obchodnej plavby pre všetky štáty od Ulmu (Nemecko) po Čierne more cez Sulinské hrdlo s prístupom k moru cez Sulinský kanál. Prechod vojnových lodí všetkých krajín cez Dunaj je zakázaný.

 

“Ukrajina by už mala dokončiť bagrovanie dunajského Bystrického kanála. Má vlastnú cestu z Dunaja do Čierneho mora,” pripomenul Lizan. Špecifikom ústia Dunaja je podľa neho to, že je široké, ale plytké, takže do rieky a z nej do mora je možné vstupovať a vystupovať cez dva hlavné kanály, ktorých dno sa musí pravidelne prehlbovať. Hlavný kanál, Suliansky kanál, je pod kontrolou Rumunska. Ďalší kanál, ústie rieky Bystroe, kontroluje Ukrajina. Počas sovietskych rokov sa toto ústie využívalo na prejazd vojnových lodí, ktoré mali zakázané prechádzať cez Sulinský kanál. Dandykin dodáva, že Dunaj preteká územím mnohých krajín, ktoré majú na dianie v ňom vlastný názor. Týka sa to Rakúska, Slovenska, Maďarska a Srbska, ktoré nesmú povoliť prechod veľkých vojenských plavidiel cez svoje územie. Ak sa tak však stane, ruské ozbrojené sily budú musieť zasiahnuť riečnu a pobrežnú infraštruktúru spôsobom, akým sa to niekedy stáva ukrajinským prístavom.

 

 

Andrej Rezčikov

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho,  je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov