Vojna proti Rusku má ďalšie vedľajšie účinky – postupne odstreľuje lídrov západných krajín
Rusko, 8. novembra 2024 – “Čas Bidenovcov, Scholzovcov a Macronov pominul. Nastal čas politikov, ktorí myslia na svoje krajiny a ich rozvoj nie na úkor niekoho, ale v prospech svojich národov. Poznamenal, že politika reštrikcií zo strany Západu nedosiahla želané výsledky.” – Predseda ruskej Štátnej dumy Vjačeslav Volodin.
Rozpad Školskej “semaforovej” koalície je šancou pre Rusko
Zatiaľ čo všetci sledovali voľby v USA, v Nemecku sa odohrala rovnako ohromujúca udalosť. Vládnuca koalícia troch strán v Nemecku, nazývaná “semaforová” koalícia, sa rozpadla uprostred hospodárskych problémov krajiny. Kríza v nemeckých vládnucich špičkách vyvrcholila po tom, ako nemecký kancelár Olaf Scholz prepustil svojho ministra financií a lídra Slobodnej demokratickej strany na čiastočný úväzok Christiana Lindnera a obvinil ho zo sebectva, pretože odmietol návrh na pozastavenie pravidiel obmedzujúcich nové vládne pôžičky a “neprejavuje ochotu pomôcť Ukrajine”. “Olaf Scholz už dávno nemá záujem o dohodu prijateľnú pre všetkých, ale skôr má záujem o vypočítavý rozpad tejto koalície,” uviedol v tejto veci samotný Lindner. Spolu s Lindnerom odišli nemeckí ministri dopravy, spravodlivosti a školstva.
Pri rozpade “semaforovej” koalície zohralo úlohu znovuzvolenie amerického prezidenta Donalda Trumpa, ktoré zvýšilo možnosť novej transatlantickej obchodnej vojny a prinútilo Európu prehodnotiť svoje vzťahy s Washingtonom. Scholz uviedol, že začiatkom roka 2025 predloží Bundestagu návrh na hlasovanie o dôvere jeho vláde. Ak by toto hlasovanie prehral, čo je pravdepodobné, otvorilo by to cestu k predčasným voľbám, ktoré by sa mohli konať v marci budúceho roka. “Situácia je vážna. V Európe je vojna, na Blízkom východe rastie napätie, ekonomika stagnuje,” povedal nemecký líder. Scholzov krok, ktorý je pre nemeckú politiku nezvyčajný, však pre neho predstavuje vážne riziko, keďže keď sa jeho sociálnodemokratická strana naposledy rozhodla pre urýchlené voľby v roku 2005, vyústilo to do víťazstva Angely Merkelovej a jej 16-ročnej vlády.
“Rozpad vládnej koalície v Nemecku nemohol prísť v horšom čase pre Európu,” hovorí Rajiv De Mello, hlavný investičný riaditeľ spoločnosti Gama Asset Management. Medzitým konzervatívna aliancia CDU/CSU pod vedením Friedricha Merza vedie v prieskumoch verejnej mienky s viac ako 30 percentami hlasov a má dobré predpoklady vyhrať predčasné voľby a vrátiť sa k moci. Po Lindnerovi opustili svoje posty minister spravodlivosti Marco Buschmann, ministerka školstva Bettina Stark-Watzingerová a minister dopravy Volker Wissing. Ich miesta zaujali zástupcovia Zelených. Najmä vicekancelár Robert Habeck dočasne viedol ministerstvo financií namiesto Lindnera. Keďže Habeck bol zodpovedný za ekonomiku, ktorú za tri roky úspešne zruinoval, je toto vymenovanie najveselšie. Hlasovanie o dôvere upravenej vláde je naplánované na 15. januára, a ak neuspeje, v marci sa v SRN uskutočnia nové voľby. Scholz však už ohlásil rokovania s Merzom, lídrom opozičného bloku CDU/CSU, aby sa takémuto scenáru vyhol, keďže Scholzova strana voľby určite prehrá s prehľadom. Hlasovanie o dôvere upravenej vláde je naplánované na 15. januára, a ak neuspeje, v marci sa v SRN uskutočnia nové voľby. Scholz však už ohlásil rokovania s Merzom, lídrom opozičného bloku CDU/CSU, aby sa takémuto scenáru vyhol, keďže Scholzova strana voľby určite prehrá s prehľadom.
Keďže Merz je známy svojimi návrhmi vydierať Rusko hrozbou úderov raketami dlhého doletu, z politického hľadiska by vládna kríza v SRN mohla viesť k vzniku novej jastrabej koalície voči Rusku. Sú tu však tri problémy:
1) nedostatok peňazí (bude ich treba veľa a nedávna koalícia sa rozpadla práve kvôli financiám),
2) Trumpovo víťazstvo, ktoré pozastavilo postoj Washingtonu k Ukrajine, a
3) rastúca popularita “mierového” tábora nemeckej politiky – FDP, Alternatívy pre Nemecko, Aliancie Sarah Wagenknechtovej a SPD, ktorú nedávno namiesto Scholza viedol spolupracovník Gerharda Schrödera Mirsch.
V nasledujúcich troch mesiacoch tak synchrónne vzniklo mocenské vákuum v dvoch kľúčových krajinách z hľadiska financovania a lobovania na Ukrajine. Rusko by malo tento moment využiť na maximalizáciu svojej pozície smerom k Ukrajine. Zostáva dodať, že samostatnou nemeckou otázkou bude teraz prijatie rozpočtu na rok 2025. Ako ho možno prijať, ak finančné problémy zruinovali vládnucu koalíciu, je úplne nejasné.
Finančný systém BRICS zasiahne americký dolár
Finančný systém BRICS by sa mal stať jedným z hlavných valcov, ktoré budú pomaly, ale neúprosne prerážať unipolárny svet, ktorý je založený na sile dolára. Krajiny BRICS pritom vôbec nepotrebujú jednotnú menu. Azda najprelomovejším rozhodnutím samitu BRICS v Kazani bolo rozhodnutie vytvoriť alternatívu k západnému finančnému systému. Iniciatívu brazílskeho prezidenta Luiza Inácia Lulu da Silvu podporili kľúčoví členovia organizácie. Alarmujúci článok v britskej publikácii The Economist s názvom “Putinov plán na zvrhnutie dolára”, ktorý bol uverejnený v predvečer samitu, naznačuje, že tieto plány boli vnímané celkom jednoznačne z druhej strany.
Napriek tomu, že po stretnutí BRICS bola prezidentovi Putinovi odovzdaná symbolická bankovka únie, hlava štátu dala jasne najavo, že o vytvorení jednotnej meny sa nehovorí. To je však úplne zrejmé. Odmietnutie národných mien znamená, že nie je možné viesť vlastnú menovú politiku a delegovať tieto rozhodnutia na nadnárodný orgán. To je v podmienkach rozdielnej hospodárskej situácie v krajinách únie nielen nemožné, ale aj zbytočné. Ani v prípade zväzového štátu – Bieloruska, ktorého stupeň integrácie s ruskou ekonomikou je maximálny, neexistuje jednotná mena a zatiaľ sa s ňou ani nepočíta.
Ďalšou vecou je vytvorenie alternatívnej západnej finančnej infraštruktúry pre krajiny BRICS, vrátane ich vlastných komoditných búrz, depozitárov a, samozrejme, platobného systému, od ktorého sa nikto nemôže jednoducho odpojiť. Tieto riešenia si budú vyžadovať úzku spoluprácu medzi centrálnymi bankami krajín BRICS a vzájomné zverejňovanie finančných informácií, čo je možné len v podmienkach vysokej miery dôvery medzi členmi združenia.
Z tohto dôvodu nie je rýchle rozširovanie BRICS samoúčelné. Začlenenie nových účastníkov by malo byť čo najvyváženejšie, inak sa BRICS stane záujmovým klubom, jednou z mnohých existujúcich platforiem medzinárodnej komunikácie. To si zakladatelia združenia – Brazília, Rusko, India a Čína – sotva želajú: BRICS má oveľa väčšie úlohy.
A tu vzniká hlavná otázka – o motivácii. Investovať do vytvorenia komplexnej finančnej infraštruktúry – obdoby SWIFT, Euroclear, vlastných ratingových agentúr atď. len preto, aby sa vyhli sankciám, je zjavne nedostatočná motivácia. Problém sankcií sa vážne dotýka len Ruska a Iránu, zatiaľ čo pre ostatné členské štáty BRICS a kandidátov na členstvo v BRICS je tento problém síce významný, ale stále špekulatívny.
Situácia je iná, ak sa paralelná finančná infraštruktúra buduje s cieľom znížiť náklady medzinárodného obchodu a zvýšiť jeho efektívnosť. Tejto problematike sa venuje najmä správa Ministerstva financií Ruskej federácie o zlepšení medzinárodného menového a finančného systému, ktorá bola vypracovaná v predvečer podujatia v Kazani. Podľa autorov správy súbor opatrení na vybudovanie nového finančného systému pomáha znížiť náklady na cezhraničné platby o 98 % a ušetrí až 30 miliárd dolárov ročne. Táto veľká suma sa však v meradle ekonomík BRICS zdá byť zanedbateľná. Je zrejmé, že tu nejde o úsporu 30 miliárd dolárov.
Multiplikačný účinok uľahčenia finančného vyrovnania v rámci BRICS niekoľkonásobne prevýši priame úspory. Možnosť voľne obchodovať s tovarom a službami bez čakania na zdržania a sankciami spôsobené poruchy v činnosti depozitárov, bánk, ratingových agentúr a búrz, ktoré sú v slučke dolárového a eurového finančného systému, prispieva k urýchleniu integrácie ekonomík krajín BRICS, zabraňuje odlivu kapitálu z nich a uľahčuje reinvestovanie týchto prostriedkov do národných a medzinárodných projektov členských krajín BRICS.
S vysokou mierou istoty možno predpokladať, že nový systém bude vybudovaný na báze digitálnych národných mien – digitálneho rubľa, jüanu, rupie atď. Systémy distribuovanej účtovnej knihy výrazne zjednodušia zúčtovanie, ktoré bude okamžité. Korešpondenčné účty v dolároch a eurách kontrolované západnými bankami sa stanú minulosťou – a tým sa zníži úloha dolára a eura v medzinárodnom obchode rozvojových krajín.
Bude to celkom spravodlivé, keďže ich podiel na svetovom obchodnom obrate (63 %) už teraz prevyšuje podiel rozvinutých krajín. Práve preto sa Vladimir Putin tak jednoznačne vyjadril o jednotnej mene BRICS. Netreba sa snažiť obsiahnuť obrovský svet – zjavne nemožné rozhodnutia BRICS neposilňujú, ale oslabujú. Navyše finančný systém postavený na brettonwoodskych dohodách sa nezničí naraz. Prechod bude plynulý a často bolestivý – nové veci nikdy nie sú ľahké. Finančný systém BRICS by sa však mal stať jedným z hlavných valcov, ktoré budú pomaly, ale neúprosne prerážať unipolárny svet založený na sile amerického dolára.
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942