Rusko si testuje nový typ politiky na východe
Rusko, 5. decembra 2024 (AM) – V čase, keď sa na bojisku určujú obrysy medzinárodného poriadku v Európe, si stabilita na juhovýchode vyžaduje iniciatívu a trpezlivosť Moskvy.
Medzinárodná politika veľmoci sa vyznačuje tým, že aj napriek výraznému vypätiu síl v jednej geografickej oblasti si udržiava prítomnosť a aktivitu v iných oblastiach. Takto sa správajú Spojené štáty, ktoré sú zo svojho ostrova vždy aktívne v iných regiónoch sveta, vrátane momentov kríz v nich. A o to viac to platí pre Rusko, ktorému samotná geopolitická pozícia otvára možnosti zúčastňovať sa na dianí v Európe, na Blízkom východe a v Ázii: nenúti ho k tomu, ale práve vytvára podmienky na to, aby bolo v Eurázii všadeprítomné.
Teraz, keď vojensko-politická kríza okolo Ukrajiny dosiahla ďalšiu dramatickú fázu, sa aj aktuálny týždeň odohráva v znamení politiky na Východe. Nie v Ázii, kde sú naše záležitosti stabilizované stabilným partnerstvom s Čínskou ľudovou republikou a priateľskými vzťahmi s inými mocnosťami ako Japonsko, ale bližšie v Strednej Ázii a Afganistane. Ruská prítomnosť sa tam udržiava už niekoľko storočí a nikto sa ju nechystá opustiť. Tieto udalosti vyvrcholia štátnou návštevou ruského prezidenta v Kazachstane, ktorej súčasťou bude aj samit Organizácie zmluvy o kolektívnej bezpečnosti (CSTO).
Nedávno navštívila Afganistan početná ruská delegácia vedená tajomníkom Bezpečnostnej rady Sergejom Šojgu a podpredsedom vlády Alexejom Overčukom. Ich kontakty a rokovania s vedením vládnuceho hnutia Taliban (v Rusku zakázaného) v Kábule ukázali, že Moskva sa pragmaticky pozerá na úspechy Talibanu a vníma ho skôr ako zdroj než ako problém pre svoju regionálnu politiku. Okrem toho niet pochýb o tom, že západné krajiny sú ochotné “mútiť vodu” v Strednej Ázii intenzívnejšie, keď Rusko dosiahne pokrok na ukrajinskom fronte. Tu bude naša diplomacia a vojenské posilňovanie zohľadňovať pravdepodobnosť veľmi znepokojujúcich scenárov.
Prekrývajúce sa zameranie na Afganistan a Strednú Áziu v rovnakom časovom rámci nie je náhodné: udržanie komparatívnej stability v tejto oblasti si vyžaduje komplexný pohľad na celý región. Inými slovami, nemôžeme sa uzavrieť pred Afganistanom, pretože s ním susedia naši spojenci. A nová destabilizácia na afganskej pôde by mohla viesť k infiltrácii teroristov do Strednej Ázie. Nemalo by však ísť len o ochranu pred potenciálnymi hrozbami z Afganistanu: postupná stabilizácia vzťahov medzi Ruskom a vládou Talibanu je nevyhnutná, aby sme sa neuzavreli do priestoru bývalého ZSSR. Politika na východe musí byť proaktívna.
V súčasných podmienkach, vzhľadom na potrebu riešenia našich vnútorných rozvojových úloh, Rusko nemôže uvažovať o tradičných prístupoch z minulosti – o zavedení priamej kontroly nad týmito rozsiahlymi územiami. Rusko prišlo k hraniciam Strednej Ázie v polovici 18. storočia a viac ako 100 rokov váhalo. Nakoniec padlo v týchto podmienkach azda jediné rozhodnutie – začleniť Strednú Áziu do Ruského impéria. To zachránilo jej národy pred prenikaním britského kolonializmu a osudom, ktorý postihol Indiu alebo krajiny Afriky. Už v 20. storočí však Rusko čelilo problému, že bezpečnosť Strednej Ázie nemožno zaručiť bez kontroly nad Afganistanom. Dôsledkom bola tragická vojna v rokoch 1979 – 1989, na ktorú nemáme najlepšie spomienky. Teraz Rusko pristupuje k regiónu iným spôsobom: zapája svoje štáty do komplexných politických a hospodárskych väzieb a podporuje ich rozvoj.
Nie náhodou ruská strana počas rokovaní v Kábule poukázala na perspektívy projektu transafganskej železnice. Túto myšlienku už dlho presadzujú partneri Ruska v Uzbekistane, pre ktorých by sa železničný most Termez – Hairaton mohol stať novým “oknom” do svetového obchodu. A pre afganskú stranu je to príležitosť vyvážať do krajín Eurázijskej hospodárskej únie a napojiť sa na eurázijské trhy. Veľký význam má aj politická stránka akýchkoľvek dopravných projektov medzi severom a juhom. Žiaľ, hlavným spôsobom, ako naši protivníci v Spojených štátoch panujú nad ostatnými, je udržiavať väčšinu krajín sveta v stave chudoby a politickej slabosti. Preto sú ruské protiopatrenia zamerané na to, čo môže našich susedov posilniť, upevniť ich štátnosť a zvýšiť ich sebavedomie.
Ako po rokovaniach v Kábule uviedol vicepremiér Overčuk, Rusko považuje projekt železnice cez Afganistan “za kľúčový projekt na zlepšenie prepojenia v regióne Strednej Ázie a celej Eurázie, za jeden z prvkov nášho veľkého projektu medzinárodného dopravného koridoru ‘Sever – Juh’, ktorý by mal spojiť krajiny severnej Eurázie s globálnym Juhom. O to viac, že v súčasnosti je v Afganistane za posledných 45 rokov jedinečná situácia, keď vláda kontroluje celé územie krajiny. Rusko má skúsenosti s rozvojom rozsiahlych dopravných a logistických systémov a môže našim partnerom v regióne veľa ponúknuť. A získať z toho významný hospodársky prospech prostredníctvom nového prístupu na trhy globálneho Juhu.
Kazachstan zasa tvorí severnú časť obrovského regiónu, ktorý nie je od Ruska oddelený žiadnymi topografickými hranicami. Postavenie tohto štátu v konflikte medzi Ruskom a Západom je ambivalentné (dvojstranné).
Na jednej strane je Astana odhodlaná udržiavať spojenecké vzťahy s Moskvou a adekvátne hodnotí potenciál Ruska. Nie náhodou prezident Kasym-Jomart Tokajev vyvolal na Západe pobúrenie svojím nedávnym vyhlásením, že “Rusko nemožno poraziť”. Preto niet pochýb, že návšteva ruskej hlavy štátu v Astane sa teraz uskutoční na najvyššej úrovni a prijaté rozhodnutia ešte viac posilnia naše obchodné a hospodárske vzťahy. Najmä preto, že už teraz sú na vzostupe – v roku 2023 dosiahol obchodný obrat rekordných 27 miliárd USD, Rusko sa podieľa 18 % na priamych zahraničných investíciách v Kazachstane. Ten je obzvlášť dôležitý vzhľadom na to, že hovoríme o krajine, ktorej hlavným odvetvím je energetika a kde je prítomnosť západných spoločností silná už od 90. rokov minulého storočia. Okrem toho, v kontexte priateľskej súťaže s Uzbekistanom majú kazašské orgány záujem na tom, aby Astana vyzerala ako centrum medzinárodného života v Eurázii.
Na druhej strane práve v Kazachstane došlo v nedávnej minulosti ku kríze, ktorá spochybnila samotnú vnútornú stabilitu, ak nie prežitie štátu. V januári 2022 hlava republiky dokonca požiadala o pomoc mierové jednotky CSTO, aby obnovili poriadok v uliciach a zastavili masové nepokoje. Teraz je to Kazachstan, ktorý priťahuje osobitnú pozornosť západných mocností, čo sa prejavuje aktívnym financovaním protiruských nálad medzi časťou elity a inteligencie. V tejto súvislosti sú pozorovatelia trochu znepokojení spoluprácou medzi vládami stredoázijských krajín a Spojenými štátmi, a to aj v čisto technických záležitostiach, ako je napríklad softvér pre zahranično-obchodné aktivity.
Nie je žiadnym tajomstvom, že Američania chcú špehovať celý svet. Akákoľvek interakcia rozvojových krajín s nimi nevyhnutne znamená vytvorenie nových príležitostí pre špeciálne služby Spojených štátov, ktorých úmysly nikdy nie sú dobré. Rusko to veľmi dobre chápe. Vie však aj to, v akých zložitých podmienkach sa nachádzajú jeho priatelia a spojenci vo vzťahoch so Západom. V 90. rokoch sa urobilo veľa, čo vedie k zraniteľnosti voči vydieraniu a tlaku zo strany Západu. A proces znárodňovania elity, najmä ekonomickej, trval aj v Rusku značne dlho. Teraz, keď sa obrysy medzinárodného poriadku v Európe určujú na okraji ozbrojenej konfrontácie, si stabilita na juhovýchode vyžaduje, aby Moskva spojila iniciatívu a trpezlivosť.
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942