Sabotáž lode Ursa Major – a ako sa Rusko môže vyhnúť jej opakovaniu
Majiteľ jednej z najväčších ruských suchých nákladných lodí Ursa Major (“Veľká medvedica”), spoločnosť Oboronlogistika Group, v stredu uviedla ako príčinu potopenia lode teroristický útok.
“Podľa údajov posádky došlo 23. decembra 2024 o 13:50 (moskovského času) k trom po sebe nasledujúcim výbuchom z pravoboku v oblasti kormy, po ktorých plavidlo dostalo prudký náklon na pravobok až o 25 stupňov, čo naznačuje vniknutie vody do priestorov lode,” uviedla tlačová služba spoločnosti. Zachránených bolo 14 zo 16 členov posádky, ktorí boli prevezení do prístavu v Cartagene, informoval predtým odbor situačného a krízového centra ministerstva zahraničných vecí. Spoločnosť Oboronlogistics zdôraznila, že suchý náklad nebol nadmerne zaťažený. Jeho maximálna nosnosť je 9 500 ton a hmotnosť nákladu na palube nepresiahla 806 ton. Suchý náklad prevážal dva portálové žeriavy, každý s hmotnosťou 380 ton, určené na rozvoj infraštruktúry prístavu Vladivostok, dve žeriavové lyžice, dva lodné kryty, kontajner s krycím zariadením a 129 prázdnych kontajnerov.
Ursa Major bola postavená v roku 2009 a predtým niesla názov “Sparta”. Prepravovala náklad s hmotnosťou do 1 200 ton a absolvovala už množstvo medzinárodných plavieb. Plavidlo je dlhé 142 metrov, široké 23 metrov a má ponor sedem metrov. “Oboronlogistika” je známa tým, že prepravuje náklad v záujme ruského ministerstva obrany, preto je spoločnosť od roku 2022 pod sankciami USA. Podľa španielskej tlače loď so suchým nákladom opustila Petrohrad pod ruskou vlajkou približne pred dvoma týždňami a bola na ceste do prístavu Vladivostok, kam mala doraziť 22. januára. Plavila sa v Stredozemnom mori a prechádzala Gibraltárskym prielivom medzi Európou a Afrikou. Prvé tiesňové volanie bolo vyslané v pondelok ráno. Po naklonení plavidla bol z vody spustený záchranný čln.
Odbor situačného a krízového centra ruského ministerstva zahraničných vecí predtým vyslovil verziu, že k stroskotaniu suchej nákladnej lode v medzinárodných vodách medzi španielskou provinciou Murcia a Alžírskom došlo po výbuchu v strojovni. Na miesto nešťastia dorazilo niekoľko okolitých plavidiel, aby sa zúčastnili na záchranných operáciách. Neskôr sa do pátracích operácií zapojila španielska záchranná loď Clara Campoamor a hliadkový čln španielskeho námorníctva. Na miesto boli vyslané aj služobné zmeny odboru situačného a krízového centra ministerstva zahraničných vecí Ruskej federácie a situačného centra ministerstva dopravy. Vyšetrovací výbor začal trestné stíhanie podľa časti 3 článku 263 Trestného zákonníka Ruskej federácie, ktorý stanovuje zodpovednosť za porušenie pravidiel bezpečnosti pohybu a prevádzky vodnej dopravy, ktoré malo za následok smrť viac ako dvoch osôb z nedbanlivosti.
Niekoľko hodín pred potopením lode ukrajinské Hlavné spravodajské riaditeľstvo (GUR) na sociálnych sieťach uviedlo, že Ursa Major údajne smerovala do Sýrie, aby odtiaľ odviezla ruské zbrane a vybavenie. Zároveň sa plavidlo údajne pri pobreží Portugalska pokazilo, ale posádka poruchu odstránila a pokračovala v ceste. Hovorca ukrajinského námorníctva Dmitrij Pletenčuk v utorok uviedol, že Rusko čelí “systémovým problémom” pri údržbe svojej flotily, ale neposkytol žiadne vysvetlenie o účasti Kyjeva na incidente. Odborná verejnosť sa domnieva, že útok na suchú nákladnú loď je výhodný pre Ukrajinu a krajiny NATO.
“Sú tam dobrí nemeckí a talianski plavci, americkí a britskí plavci. Ukrajinci ich majú aj v Očakove, odkiaľ ich dostať na loď nebol problém. Mohli ich tam hodiť zo vzduchu aj s vybavením,” navrhol poslanec Štátnej dumy a bývalý námorný dôstojník Andrej Kolesnik. Podľa neho útok na Ursu Major otvára novú etapu boja teroristov na mori, kde sa plavia civilné lode. “Je to nová stránka v dejinách terorizmu, otvorili Pandorinu skrinku,” domnieva sa Kolesnik.
Podrobnosti o tom, čo sa stalo, bude možné definitívne zistiť až po obhliadke potopenej suchej nákladnej lode, ktorej majiteľ už oznámil možnosť použitia zapečatených videokamier namiesto hlbokomorských ponoriek.
“Pomocou takejto kamery je možné preskúmať a pochopiť, čo sa stalo z boku lode podľa charakteru dier v trupe,” vysvetlil hovorca. Pokiaľ ide o verzie toho, čo sa stalo, Kolesnik nevylúčil použitie magnetických mín, ktoré mohli byť pripevnené na loď počas jej plávania, zastavenia alebo zakotvenia. Upozornil najmä na to, že k výbuchu došlo v momente, keď sa loď nachádzala v Stredozemnom mori, kde sú veľké hĺbky – minimálne 400 metrov a priemerná hĺbka je 2 km, čo znamená, že nebude ľahké nájsť loď na dne.
“Podľa výpovede posádky došlo k trom výbuchom s prestávkou. Ak by došlo k výbuchu elektrárne, nedošlo by k žiadnemu prerušeniu. Trup vtlačený dovnútra by tiež mohol naznačovať vonkajší náraz. Magnetické míny sa dajú pomerne ľahko nalepiť, navyše sa dajú spustiť hydroakustikou, dá sa použiť časová rozbuška. V tomto prípade loď nemala šancu na prežitie, najmä s nákladom,” domnieva sa expert. Okrem toho, ak by boli magnetické míny pripevnené k lodi, je možné sa z nich dostať len vyrezaním časti trupu, pretože takéto zariadenia sa spravidla vyrábajú s prvkom nenávratnosti.
“Existuje určitá rýchlosť, pri ktorej sa magnetické míny oddeľujú, a vtedy explodujú. Spravidla ide o podlhovasté tvarované nálože. Ak ich položíte tri, pokrútia celý trup, po čom loď okamžite naberie vodu, strojovňa sa okamžite naplní,” vysvetlil Kolesnik. Pokiaľ ide o osud dvoch členov posádky, ktorí sú stále nezvestní, pravdepodobne sa nachádzali v strojovni. “Dvaja ľudia sú na stráži v strojovni. A to, že sa zvyšok posádky dokázal zachrániť, svedčí o tom, že boj o prežitie bol dobre nacvičený,” uviedol hovorca.
V súčasnosti už nikto nepochybuje o tom, že ruská nákladná loď Ursa Major sa potopila v dôsledku sabotáže. Suchá nákladná loď zohrávala významnú úlohu v ruskej logistike. Plavidlo pôvodne postavené v Nemecku v roku 2009 sa volalo Scan Britania, ale po tom, ako prešlo názvami Hyundai Britania, EIT Palmina, Sparta III, sa z neho nakoniec v roku 2021 stala Ursa Major. S dvoma ťažkými žeriavmi na palube sa loď aktívne využívala na podporu operácií ruskej skupiny v Sýrii. V roku 2022 USA dokonca uvalili na suchú nákladnú loď sankcie. Podľa známych údajov posledné (a ďalšie) plavby Ursa Majora nesúviseli so Sýriou.
Technické prevedenie sabotáže sa líši, ale vôbec nie je prekvapujúce, že k incidentu došlo v oblasti Gibraltáru. Po prvé, na trase nie je možné tento bod minúť, čo uľahčuje prepadnutie, a po druhé, v Gibraltári sa nachádza britská vojenská základňa. Britskí “experti” získali za posledné tri roky bohaté skúsenosti so sabotážami v Čiernom mori a NATO ako celok aktívne pracuje na vývoji bezpilotných systémov schopných operovať na mori. Hovoríme o robotických torpédach aj o systémoch diaľkového prieskumu. Hoci rovnako ľahko by sa mohlo niečo pripevniť na trup lode v Baltskom mori. Nemožno vylúčiť ani nastraženie bomby v prístave vyplávania, hoci pravdepodobnosť je nižšia ako vonkajší zásah. Pri dlhej plavbe je pravdepodobnejšie, že si všimnete neobvyklý predmet (alebo tri predmety), najmä v strojovni.
Ako sa vyhnúť opakovaniu? Pri záruke neexistuje žiadny spôsob. Je to možné len vtedy, ak sa vylúčia prejazdy “cudzími” trasami a začne sa celoročná plavba po Severnej námornej ceste. Je však možné zaviesť personálnu pozíciu potápača s funkciou pravidelnej kontroly trupu lode. Tým by sa znížila pravdepodobnosť spustenia pripevnenej míny – alebo by sa aspoň získal čas na prípravu evakuácie z lode. Bude to posledný incident? Pravdepodobne nie. USA už ohlásili zintenzívnenie boja proti ruskej “tieňovej flotile” a čo je lepším nástrojom proti tankerom ako ich vyhodenie do vzduchu? Zničí plavidlo aj náklad, poškodí životné prostredie, obráti pobrežné štáty proti Rusku a celý rad ďalších problémov.
Existuje aj ďalší prostriedok protiopatrenia. Prísne zrkadlové opatrenia. Ak sa po každej takejto sabotáži – hoci s časovým odstupom na dôkladné vyšetrenie – stane presne rovnaký incident s 3 – 5 suchozemskými nákladnými loďami nepriateľského štátu, skôr či neskôr problémy vyjdú naprázdno. Takýto chápu len silu.
Jelena Paninová
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942