.
Aktuality, Letectvo,

Čínsky drak bez chvosta: Čo sa skrýva pod rúškom “bojovníka 6. generácie”

26. decembra bolo na čínskych sociálnych sieťach zverejnené video z letu záhadného lietadla. Tieto informácie boli okamžite zachytené informačnými a internetovými zdrojmi po celom svete. Ani Rusko nestálo bokom. Videá a fotografie záhadného lietadla sa rýchlo rozšírili po sociálnych sieťach a telegramových kanáloch. Neskôr sa správy o čínskej novinke objavili vo federálnych médiách.


 

Musíme uznať, že lietadlo vyzerá veľmi futuristicky. Vyrába sa podľa schémy “lietajúce krídlo” a nemá chvost. A ak sa pozriete pozorne, môžete vidieť, že lietadlo je vybavené tromi (!!) prúdovými motormi naraz. Predstavitelia, ako aj zástupcovia čínskeho priemyslu sa k zverejneným videám nevyjadrili. Ale v ruskom segmente internetu sa novinka nazývala “čínska stíhačka 6. generácie”. Aj keď, ak si pozorne preštudujete fotografie a videá z pohľadu výrobcov lietadiel, vyvstáva veľa otázok o novom čínskom lietadle. Je teda zaujímavé zistiť, aké lietadlo Číňania vzali do vzduchu a aké úlohy budú schopní vyriešiť v boji.

 

Na začiatku sa na čínskych sociálnych sieťach šírili videá a fotografie z testovacích letov nie jedného, ale dvoch sľubných lietadiel. Prvá informácia, ktorá sa objavila, sa týkala tajomného trojmotorového “draka”, ktorý spôsobil taký rozruch. Titulky k príspevkom na sociálnych sieťach navyše neobsahovali žiadne informácie o tom, o aké lietadlo išlo. O niekoľko hodín neskôr sa objavilo video z letu ďalšej novinky čínskeho leteckého priemyslu. V tomto prípade už materiály obsahovali titulky a určitý súbor informácií. Na rozdiel od prvého sa o druhom lietadle vie oveľa viac. Je to skutočne sľubná stíhačka a vyvíja ju spoločnosť Chengdu Aircraft Corporation. Projekt je vo svete pomerne známy pod označením J-36. Jeho modely a diagramy boli niekoľkokrát predvedené na rôznych leteckých prehliadkach a výstavách. Bohužiaľ, obe správy sa rýchlo zmiešali. A záhadné trojmotorové lietadlo bolo pomenované J-36 na sociálnych sieťach a v médiách. Jeho taktické a technické údaje boli okamžite zverejnené a odborníci sa ponáhľali hovoriť o novinke.

 

Ale aj vizuálne porovnanie fotografií a videí z testovacích letov ukazuje, že ide o dva úplne odlišné projekty. J-36 je oveľa menší ako jeho záhadný náprotivok. Má len dva motory a krídlo má výrazný rozmach. Prototyp spoločnosti Chengdu Aircraft Corporation v niektorých ohľadoch pripomína ruský ťažký UAV S-70 “Ochotnik”.

Tajomný trojmotorový “drak” je konkurenčný projekt, ktorý je duchovným dieťaťom 611. leteckého výskumného a dizajnového inštitútu. Predtým bol výskumný ústav súčasťou štruktúry Ministerstva obrany Číny. Neskôr sa však preniesol do priemyslu. Teraz je tento podnik známy ako Inštitút pre výskum a dizajn lietadiel v Čcheng-tu. A čo je pozoruhodné, je súčasťou Čcheng-tungskej domácej armády. Nepripravený čitateľ sa môže zamotať do zložitosti čínskeho vojensko-priemyselného komplexu. Skúsme to vysvetliť. Štruktúrou a úlohami sa ČAK podobá Ruskej spojenej leteckej korporácii. Ako si pamätáme, zahŕňala dve konkurenčné firmy: RSK MiG a PJSC Suchoj. Hoci sú teraz formálne zjednotené pod jednou nadstavbou riadenia, pokračujú v práci na svojich projektoch.

 

Niečo podobné sa stalo čínskym výrobcom lietadiel. ČAK zahŕňal niekoľko predtým nezávislých dizajnérskych kancelárií. Jednou z nich bol 611. inštitút. Ten sa navyše špecializoval na pôvodný vývoj, zatiaľ čo zvyšok ČAK sa spočiatku zaoberal vývojom sériovej výroby lietadiel rodiny Su-27 zakúpených v Rusku. A neskôr – vývojom vlastných strojov na ich základe. Počas tohto obdobia 611. inštitút navrhol a uviedol do sériovej výroby také produkty ako J-10 a FC-1/JF-17. Boli to úplne originálne čínske vzory. Navyše, v prípade JF-17 sa lietadlo ukáže ako veľmi úspešné, stalo sa populárnym na svetovom trhu so zbraňami. A za korunu práce inštitútu sa považuje prvá čínska sériová stíhačka piatej generácie J-20.

Aký druh trojmotorového “draka” teda vyvinul 611. výskumný ústav? Tento projekt je známy ako J-XX. Takýto index má pravdepodobne pilotovanú verziu novinky. Toto lietadlo však bude mať aj bezpilotnú verziu pod označením JH-XX. Je dôležité, aby ste sa znova nedostali do informačnej pasce. Je zvykom, že západní experti označujú všetky záhadné čínske projekty indexmi J-XX/JH-XX. Najmä v amerických a európskych médiách sa tak dlho nazýval projekt, ktorý sa neskôr stal lietadlom J-35. Tento dvojmotorový stroj, ktorý sa už testuje, veľmi pripomína americkú stíhačku F-35. Ale v Číne sa zdá, že index J-XX/JH-XX je v pohybe. A potom, čo prototyp lietadla vyjde na testovanie a získa vlastné označenie, sa presunie na iný projekt. Túto verziu podporuje skutočnosť, že na nedávnej leteckej výstave v Zhuhai bol predstavený model, ktorý silne pripomína trojmotorového “draka”. Novinka bola prezentovaná v sekcii a niesla index J-XX / JH-XX.

 

Čo je známe o projekte 611. inštitútu? Ide o ťažké lietadlo, ktoré má lietať aj v hyperzvuku. Preto nesie tri “motory” naraz. Prototyp novinky bol už niekoľkokrát zachytený na satelitných snímkach čínskych letových výskumných centier. Ale zatiaľ zostáva tento produkt najzáhadnejším v arzenáli čínskeho obranného priemyslu. Novinka nebola ukázaná. A donedávna mali špecialisti len jej satelitné fotografie. Model produktu bol síce predstavený na leteckej šou, ale bez väčších detailov. A vo všeobecnosti len pridával otázky. Pomocou videa zo skúšobného letu môžeme vyvodiť prvé závery.

Poďme si odpovedať na najdôležitejšiu otázku: môže J-XX/JH-XX lietať hypersonickou rýchlosťou? Ak analyzujete jeho aerodynamický tvar, odpoveď bude jednoznačná: nie. “Lietajúce krídlo” tohto tvaru umožní novinke zrýchliť na rýchlosť o niečo vyššiu ako 1 Mach. A to len v určitých výškach. Tajomný “drak” je teda podzvukové lietadlo.

 

Ďalšia dôležitá otázka: je J-XX/JH-XX supermanévrovateľné lietadlo schopné otáčať najzložitejšie akrobacie? Odpoveď je opäť nie. Všimnite si, že “drak” nemá chvost. Supermanévrovateľné lietadlo musí mať všetky rotujúce kýly. Počas manévrov vykonávajú okrem iného funkciu vzduchových bŕzd. Napríklad na starom Su-27/Su-30SM bola brzda za kokpitom. Jedná sa o charakteristicky vyzerajúcu kovovú dosku, ktorá sa dvíha z trupu. Je to vidieť na mnohých fotografiách. Ale Su-35 a Su-57 sa tohto dizajnu zbavili. Ak potrebujete prudko znížiť rýchlosť a vykonať manéver, samotné kýly sa otočia smerom k sebe a vytvoria písmeno V. To je jasne viditeľné na záberoch z bojovej práce ruských bojovníkov v zóne ŠVO. Konštrukcia chvostovej jednotky F-22 a F-35 a čínskeho J-35 je usporiadaná rovnakým spôsobom.

 

Ale ak J-XX/JH-XX nelieta hypersonicky, prečo potrebuje tri motory? Možno má lietadlo len jeden motor? Možno si to myslíte, keď si prvýkrát pozriete video z letu čínskej novinky. Ale v skutočnosti existujú skutočne tri motory. Prívody vzduchu dvoch sú umiestnené pod trupom a tretí začína hore za kokpitom. Táto schéma nebola zvolená náhodou. Podvozky J-XX/JH-XX sú výkonné a ich hlavné vzpery majú dve kolesá naraz. A to znamená, že je veľmi ťažké. Zároveň treba mať na pamäti, že Čína má ťažkosti s výrobou leteckých motorov. Až donedávna ČĽR nakupovala všetky motory v Rusku. Teraz má Nebeská ríša prototypy svojich produktov, ale stále sú veľmi surové, ich jemné doladenie sa môže ťahať roky. S najväčšou pravdepodobnosťou to je dôvod, prečo sa “drak” stal trojmotorovým.

 

Koncom 90. rokov a začiatkom 21. storočia vyvinuli Spojené štáty projekt multifunkčného bombardéra F/B-22. Tento stroj bol vytvorený na základe stíhačky F-22. Bol navrhnutý tak, aby tajne zasiahol pozemné ciele. Z koncepčných dôvodov ho americké letectvo opustilo. Hoci bolo lietadlo “neviditeľné”, lietalo podzvukovou rýchlosťou a malo obmedzenia manévrovateľnosti. J-XX/JH-XX je vlastne presnou kópiou F/B-22 z hľadiska aerodynamického dizajnu a mnohých riešení. Nehovoríme teda o stíhačke 6. generácie s hypersonikou a supermanévrovateľnosťou. Drak je koncept podzvukového útočného lietadla a s najväčšou pravdepodobnosťou iba dron – analóg ruského S-70. Novinka bude fungovať pod kontrolou stíhačky J-20 a tajne ničiť pozemné ciele.

 

 

Alexej Michajlov

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov