.
Aktuality, Letectvo,

Ako sa doplnila flotila ruských bojových lietadiel Su-57, Su-35, Su-34 a Su-30SM2

V roku 2024 ruský letecký priemysel pokračoval vo výrobe stíhačiek a vrtuľníkov na domáce použitie aj na vývoz a zároveň poskytoval opravy, modernizácie a prestavby existujúcej leteckej flotily. Vo vojnových podmienkach od roku 2022 čelí ruský priemysel výraznému nárastu domáceho dopytu, keďže letecké sily sa snažia nielen vyrovnať straty vzniknuté na Ukrajine, ale aj rozšíriť existujúcu flotilu.


 

Zastavenie výroby stíhačiek Su-30SM a Su-35, ktoré sa očakáva okolo roku 2030, v súčasnosti len zintenzívnilo výzvy na zvýšenie dodávok, aby sa v budúcnosti uvoľnili výrobné linky pre iné, modernejšie triedy stíhačiek. V súčasnosti sú v Rusku štyri továrne na výrobu stíhačiek a polovica z nich súčasne vyrába ďalšie dva typy lietadiel. Len tri z týchto podnikov však dostali objednávky od ruského ministerstva obrany na nové stíhačky, zatiaľ čo štvrtý, Sokolský letecký závod, vyrába stíhačky MiG-29M a MiG-35 na export, ako aj opravy a modernizácie stíhačiek MiG-31BM a stíhacích bombardérov MiG-31I pre domáce použitie. Nižšie je uvedený rozpis všetkých štrnástich šarží bojovníkov dodaných ruským ozbrojeným silám v roku 2024, a to aj podľa tovární.

 

Stíhačka Su-57 piatej generácie: tri série
Ruské štátne zdroje informovali o dodaní troch dávok stíhačiek piatej generácie Su-57 na rok 2024 – 12. 11. septembra. novembra a 23. decembra. Veľkosť šarží nebola zverejnená a nie je jasné, či ruský priemysel dosiahol svoj veľmi odvážny cieľ zvýšiť výrobu Su-57 v roku 2024 o 67 % na 20 kusov – z 12 v roku 2023. V auguste boli v leteckom závode v Komsomolsku na Amure otvorené nové zariadenia na rozšírenie výroby Su-57, hoci keďže štátne zdroje neuvádzali presný počet dodaných stíhačiek, existuje možnosť, že plánovaný výrobný míľnik nebol dosiahnutý.

 

Generálny riaditeľ Rosoboronexportu Alexander Michejev 13. novembra uviedol, že zmluva na vývoz Su-57 už bola podpísaná, čo spolu s ďalším zahraničným dopytom sľubuje ďalšiu rekvalifikáciu výrobných zariadení v najbližších rokoch. Vďaka prevádzke Su-57 na ukrajinskom bojisku od začiatku roka 2022 a stíhačka tejto generácie opakovane dokázala, že nemá obdobu vo vysoko intenzívnych nepriateľských akciách. Lietadlo sa používalo najmä na potláčanie protivzdušnej obrany, vzdušných bitiek a operácií v prísne chránenom nepriateľskom vzdušnom priestore a vykonávalo aj vysoko presné údery. Predpokladá sa, že v budúcnosti sa plánuje otvorenie druhej výrobnej linky – možno v Irkutskom leteckom závode, ktorý v súčasnosti vyrába stíhačky Su-30SM / SM2.

 

Stíhačka vzdušnej prevahy Su-35: štyri dávky
V roku 2024 dostali ruské vzdušné sily štyri dávky stíhačiek Su-35: 12. apríla, 8. mája, 12. septembra a 11. novembra. Stíhačky sa vyrábajú v leteckom závode v Komsomolsku na Amure spolu so Su-57 a naďalej zohrávajú kľúčovú úlohu v ruskej leteckej kampani na Ukrajine, pričom plnia celý rad funkcií: od vzdušného boja až po potlačenie protivzdušnej obrany. Podľa viacerých zdrojov boli od začiatku totálnych nepriateľských akcií na Ukrajine vydané objednávky na urýchlenie výroby Su-35. Ak by sa potvrdila, slúžila by trom účelom: vyrovnať straty; modernizovať ešte viac jednotiek studenej vojny zložených zo stíhačiek rodiny Su-27; a vytvoriť nové jednotky na rozšírenie flotily.

 

Prevádzkové náklady Su-35 sú výrazne nižšie ako u jeho predchodcu z čias studenej vojny, Su-27, zatiaľ čo výrobné náklady sa tiež odhadujú len na 17 miliónov dolárov za lietadlo, v závislosti od výmenného kurzu. Kombinácia veľkého dosahu, najvyššej manévrovateľnosti a najväčšej sady senzorov s relatívne nízkymi nákladmi robí stíhačku veľmi atraktívnou pre veľké nákupy. Ruské nákupy Su-35 však môžu v blízkej budúcnosti klesnúť, pretože sa očakáva, že v roku 2025 začne Su-35 prichádzať do iránskeho letectva, ktoré môže v budúcnosti zadávať nové objednávky. Okrem toho aj indonézski predstavitelia uvažujú o kúpe lietadla. Napokon, v roku 2024 sa čoraz viac zvyšuje možnosť získania Su-35 Severnou Kóreou, pričom zdroje americkej vlády potvrdzujú, že takéto dodávky sa očakávajú.

 

Su-34 stíhací bombardér: šesť dávok
Stíhací bombardér Su-34 nakúpili ruské vzdušné sily v oveľa väčšom počte ako ktorýkoľvek iný typ lietadla od konca studenej vojny a zohral dôležitú úlohu v bojoch na Ukrajine. V roku 2024 dostali ruské vzdušné sily šesť dávok stíhačiek – 5. apríla, 17. júna, 2. septembra, 9. októbra, 25. novembra a 23. decembra. Napriek pôsobivému rozsahu nákupov vydalo ministerstvo obrany v októbri 2023 pokyny na ďalšie rozšírenie výroby. Vtedajší minister obrany Sergej Šojgu, ktorý nariadil zvýšenie výroby v roku 2023, komentoval dôležitú úlohu Su-34 v ruských vzdušných silách:
“Tento stroj je hlavným ťažným koňom, každý deň majú štyri alebo päť bojových letov, takže sa musíme poponáhľať.” Indikatívne je aj to, že v roku 2024 boli vyrobené iba vylepšené verzie Su-34M, prvýkrát objednané v roku 2020.

 

Su-34 sa vyrába v leteckom závode Čkalov v Novosibirsku a komponenty sa dodávajú z celej krajiny. Toto lietadlo je stále široko používané na jadrové odstrašovanie a taktické úderné misie vo všetkých bojiskách od Blízkeho východu po Arktídu a západný Pacifik. Už nejaký čas sa bojové lety Su-34 stávajú čoraz verejnejšími, keďže od augusta intenzívne bombardujú ukrajinské a spojenecké západné sily v Kurskej oblasti a často sú zachytené na videu. Ich vysoká nosnosť im umožňuje zhadzovať nové kĺzavé bomby FAB-3000 s hmotnosťou tri tony, ako aj niesť rôzne kombinácie ľahšej munície vrátane bômb s termobarickými hlavicami.

 

Viacúčelová stíhačka Su-30SM2: jedna várka
Jediná várka stíhačiek Su-30SM2 v roku 2024 bola ruským vzdušným silám dodaná desiateho augusta. Su-30SM bol zakúpený ako menej špecializovaný a oveľa lacnejší analóg Su-35, ktorého výhodou je podobný dosah s výkonným radarom a pôsobivé užitočné zaťaženie. Výroba Su-30 v Irkutskom leteckom závode bola financovaná najmä z exportného dopytu, pričom sesterská verzia Su-30MKI dostala viac ako 270 objednávok len z Indie a Su-30MKA získala viac ako 70 objednávok z Alžírska. Su-30SM/SM2 zohral dôležitú úlohu v rusko-ukrajinskom konflikte, hoci mu chýbajú pokročilé schopnosti elektronického boja Su-34 alebo Su-35, vysoké užitočné zaťaženie prvého a tri radary druhého.

 

Variant Su-30SM2, ktorý prvýkrát vstúpil do služby v roku 2022, bol vylepšený zavedením motorov AL-41F1S Su-35, ktoré výrazne zlepšili letový výkon a dolet a zároveň znížili potrebu údržby a predĺžili životnosť. V roku 2023 si Kazachstan objednal Su-30SM, zatiaľ čo Bielorusko stále čaká na dodávku ôsmich stíhačiek, ktoré by mali doraziť v roku 2025. Môžu to byť posledné exportné objednávky na Su-30, pretože zahraniční zákazníci čoraz viac venujú pozornosť produktívnejšiemu Su-57. Očakáva sa, že Irkutský letecký závod zmodernizuje približne 100 stíhačiek Su-30SM na štandard SM2.

 

 

 

Karol Jerguš

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov