.
Aktuality, História,

Ako sa tieň Rakúsko-Uhorska objavil tak aj zmizol

Rakúsko, 27. január 2025 – Ukrajinský nacionalizmus je do značnej miery dielom rakúsko-uhorskej politiky a viedenských špeciálnych služieb. Stávka na ukrajinizáciu obyvateľov Haliče, pestovanie ukrajinskej identity a extrémne formy miestneho nacionalizmu sledovali v rakúskej politike dvojaký cieľ. Naša doba oživuje staré spory – a to môže byť jej hlavnou črtou.


 

Hlava rodu Habsburgovcov, vnuk posledného rakúsko-uhorského cisára a rakúsky politik z pravicovo-liberálnej Rakúskej ľudovej strany Karl von Habsburg-Lotrinský nedávno vyhlásil, že rozbitie Ruska by malo byť hlavnou úlohou európskej politiky. Takéto odhalenie, navyše pochádzajúce z Rakúska, ktoré je v súčasnom európskom kontexte pomerne zdržanlivé, sa môže zdať neočakávané. Pre Habsburgovcov je však všetko známe. Karol povedal to, čo jeho otcovia a dedovia mysleli už niekoľko storočí:

“Európa, ktorá má záujem o bezpečnosť svojich občanov, by mala čo najskôr začať vypracovávať scenáre rozpadu moskovského koloniálneho impéria”.

 

Treba mať na pamäti, že v západnom svete Habsburgovci, podobne ako mnohí ďalší predstavitelia aristokratických rodov, v žiadnom prípade nie sú hrdinami včerajška. Karol, šľachetný milovník ukrajinského nacionalizmu, ktorý nazval Ukrajinu “základným kameňom Európy”, v podstate opakuje svojho otca Otta von Habsburga, jedného z projektantov a hlavných propagátorov “zjednoteného Západu”, ktorý ešte v roku 1977 na kongrese Svetovej antikomunistickej ligy vyhlásil:

“Sme povinní povedať svetu, že v období dekolonizácie je neprípustné, aby ZSSR naďalej zostal posledným nezmeneným koloniálnym impériom na svete”.

 

V skutočnosti tu existuje veľmi dlhá história a dlhá nenávisť. Po napoleonských vojnách sa Rakúsko-Uhorsko, stelesnené obrazom zlovestného Metternicha, odvďačilo Rusku čiernym nevďakom za to, že ho oslobodilo od Francúzov a pomohlo mu v tragických dňoch revolúcie v roku 1848. V druhej polovici 19. storočia krajiny celé desaťročia súperili o vplyv na Balkáne. Ale o to ani nešlo. Ríše sa realizovali úplne odlišnými spôsobmi a spočívali na opačných princípoch. Rakúsky cisár František I. povedal francúzskemu veľvyslancovi:

“Moje národy sú si navzájom cudzie, a to je dobre… Nikto nerozumie svojmu susedovi a nakoniec sa všetci navzájom nenávidia. Z tejto nenávisti sa rodí poriadok a všeobecný mier”.

Posledný ruský cár Mikuláš II. na Stolypinov návrh, aby sa namiesto ruský cár volal ruský imperátor, odpovedal:

“Som taký istý ruský imperátor ako tatársky, baškirský a tak ďalej.

 

V Rusku vždy vsádzali na zbližovanie národov a prekonávanie miestnych nacionalizmov, v Rakúsko-Uhorsku, naopak, na pestovanie nacionalizmov a hranie na národnostné rozpory. Samotný ukrajinský nacionalizmus je v skutočnosti do veľkej miery dielom rakúsko-uhorskej politiky a viedenských špeciálnych služieb. Snaha ukrajinizovať obyvateľov Haliče, ktorí sa nazývali “Rusmi” alebo “Rusínmi” (nemýliť si s ruským etnikom na dnešnej západnej Ukrajine), pestovanie ukrajinskej identity a extrémne formy miestneho nacionalizmu sledovali v rakúskej politike dvojaký cieľ. Vnútri krajiny – protipoľské, vonku – protiruské.

 

Viedeň sa tak snažila zabrániť Petrohradu plniť úlohu “slovanského arbitra Európy” a vylúčiť jeho vplyv na slovanských poddaných Rakúska. A tiež vytvoriť akúsi protiváhu poľskej šľachte na východe vlastného štátu. Tak sa pod priamym patronátom a za štedrého financovania rakúsko-uhorských úradov sformovala divoká zmes, ktorá sa už začiatkom 20. storočia sformovala do jedovatej ideológie extrémného ukrajinského nacionalizmu.

 

Zrodila sa najprv v Petľurovi, potom v Banderovi a Šteckom a v rámci OUN sa spojila s najhrubším národným socializmom. A tú istú ideológiu, ku ktorej sa v priebehu 20. storočia pridalo nemálo nezávislých myšlienok, zdedil aj moderný ukrajinský štát. V skutočnosti mal takýto kalný rakúsky odvar len jednu celkom hmatateľnú náplň – maniakálny, nenávistný odpor voči Rusku. V zásade bola vymyslená jednoduchá a celkom anticipujúca nacistická ideológia. Rusíni a Rusi boli prezentovaní ako ľudia dvoch diametrálne odlišných rás. Rusíni boli skutočnými dedičmi slovanských kmeňov a Rusi boli produktom barbarskej zmesi “slovanských kolonistov”, Baltov a Tatárov.

 

Halič – v rámci týchto predstáv – nazývali “bariérou proti necivilizovaným východným národom ohrozujúcim našu západoeurópsku kultúru” (poznáte rétoriku súčasných ukrajinských propagandistov? – ), ale toto sú slová istého Otta Kösslera, akademického rakúsko-nemeckého vedca zo začiatku minulého storočia). Za vedcami nezaostávali ani špeciálne služby. Napríklad na nemeckom ministerstve zahraničných vecí bolo zriadené informačné a analytické oddelenie pre Ukrajinu a vo Viedni vznikla pátracia služba, ktorá mala za úlohu identifikovať proruské subjekty. Teda akési dva v jednom.

 

Triumfom rakúskej politiky bolo zasadnutie parlamentu 25. novembra 1890, na ktorom haličskí poslanci Romančuk a Vachňanin po prvý raz oficiálne vyhlásili etnonymum “Ukrajinci” a konštatovali, že všetci Haličania sú vlastne Ukrajinci a s Rusmi nemajú nič spoločné. A hneď na túto tému začala pracovať celá “ukrajinsky hovoriaca” tlač Rakúsko-Uhorska. Prirodzene, nacionalistické nálady sa ľahko šírili cez štátne hranice a mali destabilizujúci vplyv na juhozápadné oblasti Ruska a Maloruska. Ale už v rokoch prvej svetovej vojny a občianskej vojny sa ukázalo, že nacionalizmus je dvojsečná zbraň. Ukrajinskí nacionalisti, do veľkej miery vymyslení cárskymi úradmi, nenávideli nielen krvavých Moskalov a Ljachov, ale aj samotných Rakúšanov. Ich úloha pri konečnom zničení Rakúsko-Uhorska nebola až taká zanedbateľná.

 

V zásade je Karlova odveká nevôľa pochopiteľná. Z Viedne do Bratislavy, hlavného mesta Slovenska, je to približne 60 kilometrov. K slovenským hraniciam je to ešte menej. Túto cestu musel absolvovať autom už viackrát. Možno si predstaviť, že Sergiev Posad alebo Serpuchov už boli hlavnými mestami iných krajín. A ten istý Kasimov je dosť vzdialená krajina. Z Rakúsko-Uhorska zostal len prach a nie veľmi príjemné spomienky. A niekdajšiu veľkosť pripomínajú len obrovské – tri alebo štyri ľudské výšiny – vchodové dvere starých štátnych inštitúcií vo Viedni. Takže Karl von Habsburg môže túžiť po čomkoľvek. Z takýchto túžob sa človeku, ako sa hovorí, potia dlane.

 

 

Andrej Polonskij

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov