.
Aktuality, Letectvo,

Prvá pozemná skúška motora T901 na vrtuľníku UH-60 Black Hawk

Vývoj nového motora General Electric T901 dosiahol míľnik, koncom januára bol otestovaný počas pozemnej skúšky na vrtuľníku UH-60 Black Hawk, aký používa a ďalej nekriticky nakupuje aj Slovensko.


 

V súčasnosti poháňa flotily vrtuľníkov UH-60 a útočných AH-64 Apache motor General Electric T700. Odhaduje sa, že T901 bude mať o 50 percent vyšší výkon a o 25 percent nižšiu spotrebu paliva pri približne rovnakej hmotnosti pohonnej jednotky. Testy hodnotili kritické systémy motora vrátane palivových, elektrických, hydraulických, motorových a letových riadiacich systémov v motorovom priestore UH-60. Test demonštroval priebeh rozbehu T901, vrátane voľnobehu a letového režimu, s odpojenou brzdou rotora. Postup testuje funkčnosť celého systému, od sekvencie štartovania motora až po zapojenie hlavného rotora. Získané údaje sa použijú počas celého programu.

 

Ako už bolo uvedené, motor T901 sa vyznačuje vyššou energetickou a palivovou úspornosťou, ako aj zníženými nákladmi na jeho životný cyklus vďaka jednoduchšej konštrukcii a menšiemu počtu dielov. Tieto parametre by sa mali prejaviť najmä vo vyšších výkonoch vrtuľníkov UH-60, ide predovšetkým o zvýšenie doletu, letovej vytrvalosti a schopnosti niesť užitočné zaťaženie (zbrane, náklad, personál, dodatočné vybavenie). Problémy s týmito parametrami vrtuľníkov UH-60 pritom vznikli aj kvôli predchádzajúcim modernizáciám a modifikáciám a s tým spojeným novým vybavením.

 

Zmenil sa aj charakter misií, kritickým problémov sa stal pre niektorých používateľov práve dolet. Ten sa dal predĺžiť tankovaním vo vzduchu na drahších modifikáciách alebo prídavnými nádržami. Švédsko sa ich rozhodlo namontovať priamo do trupu helikoptér, o čom bol spísaný samostatný článok.

 

 

Nový motor tak pomôže UH-60 efektívnejšie riešiť problémy s doletom a užitočným zaťažením, mal by znížiť náklady na servis a údržbu. Emisie skleníkových plynov motora General Electric nižšie ako u jeho predchodcu, bez toho by nebol žiaden článok o motore kompletný.

 

Zároveň to predĺži službu vrtuľníkov UH-60 Black Hawk do ďalekej budúcnosti. V prípade, že sa vývoj motora podarí dokončiť a naladiť jeho masovú sériovú výrobu. Zároveň to ale znamená, že dnes už zaplatené stroje nemusia mať konečnú cenovku, čo sa týka aj tých slovenských. Možnosť podstatného zvýšenia výkonov zrejme nezostane nepovšimnutá a sú známe problémy slovenských vzdušných síl s údržbou čohokoľvek kúpeného po roku 1989. Zjednodušená konštrukcia nových motorov by mohla zvýšiť aj prevádzkyschopnosť rastúcej flotily slovenských UH-60.

 

Zahraničná správa o testoch motora T901 na UH-60:

 

 

 

MK

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov