![](https://admin.armadnymagazin.sk/wp-content/uploads/2025/02/E36L65mWQAUOZkH.jpg)
Holandsko nakupuje železničné vozne pre zrýchlenie presunu vojsk na východ
Vyplýva to zo správy, ktorú na svojej stránke zverejnilo holandské ministerstvo obrany. Píše sa v nej, že bez rýchlej a spoľahlivej logistiky nie je boj možný. Preto je dôležité, aby ozbrojené sily mali prostriedky na rýchlu a efektívnu prepravu veľkého množstva techniky a materiálu. Tieto možnosti boli značne rozšírené kúpou 75 nových kontajnerových vozňov, čo umožní prepraviť po železnici veľké množstvo kontajnerov. To sa hodí počas cvičení, misií a núdzových nasadení.
Kontajnerové vozne predtým neboli k dispozícii, ale kvôli zvýšenému využívaniu kontajnerov na prepravu zásob a techniky boli obstarané. Železničná preprava, vrátane kontajnerov je efektívny a ekologický spôsob prepravy veľkého množstva materiálu a techniky, znižuje únavu personálu počas strategických presunov na cvičenia a núdzové nasadenia. Okrem toho sa tým odbremeňuje cestná doprava a zabraňuje sa amortizácii techniky, ktorá by sa presúvala po vlastnej osi.
Nové vozne od firmy GREENBRIER EU sú vhodné na prepravu rôznych typov kontajnerov, vrátane palivových. Rozšírenie kapacity železničných vozňov sa podarilo dosiahnuť vďaka úsiliu Veliteľstva materiálu a IT a Veliteľstva podpory.
Ak chceme celú správu nejako interpretovať, tak Veliteľstvo podpory dosiahlo zväčšenie svojho parku železničných vagónov o 20%, kúpou 75 vlastných kontajnerových vagónov, ktoré doteraz nemalo. Zníži sa tým závislosť od poskytovania tejto kapacity zo strany komerčných operátorov. Armády NATO si väčšinou prenajímajú železničné vozne, Holandsko spolu s Francúzskom a Nemeckom sú jedinými štátmi, ktorých ozbrojené sily nejaké vagóny vlastnia. K nim by sa údajne malo pripojiť niekoľko menších členských štátov, ktoré kúpu vlastnej kapacity zvažujú. Niektoré krajiny východnej Európy navyše majú prístup k vozňom bývalých štátnych operátorov.
Výnimočnosť nových holandských kontajnerových vozňov spočíva v tom, že ako jediné v rámci NATO umožňujú prepravu 60 stopových kontajnerov.
Holandsko tiež ako jediné vlastní aj znížené plošinové vozne, ktoré sú určené najmä na prepravu kolesovej bojovej techniky. Tieto boli obstarané v roku 2022, v počte 125 kusov. K nim bolo treba pripočítať 200 bežných plošinových vozňov najmä na prepravu pásovej bojovej techniky, akou boli hlavné bojové tanky Leopard 2 a bojové vozidlá pechoty CV90 aké používa/bude používať aj Slovensko, prípadne samohybné húfnice Panzerhaubitze 2000. V nasledujúcom období pribudne Holandsku pásová technika protivzdušnej obrany pozemných vojsk, protilietadlový raketový komplex NOMADS a kanónový Skyranger 30.
![](https://www.armadnymagazin.sk/wp-content/uploads/2024/06/GQfzSIOXwAA8lkZ.jpg)
Vlak s bojovou technikou holandských vojsk v Litve mesiac pred začiatkom špeciálnej vojenskej operácie na Ukrajine:
Doteraz mala holandská organizácia DVVO, ktorá riadi kapacity na presun vojsk dohromady 448 vagónov vrátane vyššie uvedených plošinových typov. Pre porovnanie, nemecká firma DB Cargo má vo vlastníctve, lízingu alebo prenájme 83 000 nákladných vagónov.
Spoliehať sa na kapacity komerčných operátorov však prináša problém so stiahnutím vozňov pre vojenské súpravy smerujúce na východ pred každým zostavením jednotlivého vlaku, čo môže trvať niekoľko dní. Takýchto ešalónov malo byť v roku 2023 vypravených 100, prevažnú väčšinu tvorili súpravy s vojenským nákladom z holandských námorných prístavov pokračujúcich ďalej mimo územie Holandska.
Príčinou nákupu vlastných vozňov sú podľa stanoviska veliteľa DVVO M. Heiligersa geopolitické zmeny v Európe a potreba skrátenia reakcie na kritické situácie.
Prioritou je teda zlepšiť logistiku na podporu východného krídla NATO a umožniť presun vojenského materiálu ďalej na východ. Otázka je, či by Slovensko nemohlo nakúpiť nákladné železničné vozne v prípade potreby zvýšenia podielu obranných výdavkov na 5% HDP s ich prípadným duálnym použitím aj v civilnom sektore.
Treba poznamenať, že Rusko nevyvinulo dostatočné úsilie na to, aby vzdušnými údermi alebo sabotážnymi operáciami priamo zničilo strategickú dopravnú infraštruktúru na Ukrajine, vrátane tej železničnej. Napriek tomu, že jej význam si samo uvedomuje, teóriu si osvojilo pred 187 rokmi.
![](https://www.armadnymagazin.sk/wp-content/uploads/2024/07/image-9.png)
![](https://www.armadnymagazin.sk/wp-content/uploads/2024/10/l-432596.jpg)
MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942