
Putin: “Nebolo by šťastia.” Sankcie zvýšujú výkony ruského lodného staviteľstva
Rusko, 19. Marec 2025 – Zároveň, určité problémy odvetvia nezakryjú luxusné párky, ktoré našiel Andrej Danko v moskovskom supermarkete, ostáva len dúfať, že neboli mäsové. Stavba alebo oprava lode nejakú dobu trvá, ide o veľký objekt viditeľný prieskumnými prostriedkami potenciálneho protivníka, vrátane bežných komerčných satelitov s príslušnou aparatúrou. Zároveň sú direktívne riadené programy obnovy flotíl transparentné.
Autor najprv zdanlivo podporí vybranými prílohami nedávny optimistický doklad, ktorý prezident Putin v príslušnej časti komentoval neobvykle stručnými poznámkami. Vystúpil s ním gubernátor Archangeľskej oblasti Alexandr Cybuľskij. Týkal sa celkovo situácie v Archangeľskej oblasti, vrátane napríklad lesníctva a drevospracujúceho priemyslu, lodiarstvo malo byť jeho prémiovou časťou.
A tak, Cybuľskij informoval Putina, že Archangeľská oblasť aktívne rozvíja stavbu a opravu lodí, ktorá sa stáva jedným z kľúčových odvetví regionálnej ekonomiky. V posledných rokoch vykazuje výrazný rast, ktorý je podmienený vonkajšími aj vnútornými faktormi.
Jedným z hlavných ťahúňov rozvoja opráv lodí bol podľa Cybuľského návrat ruských lodí, ktoré boli predtým servisované v európskych prístavoch. Po zavedení obmedzení prístupu do zahraničných dokov sa majitelia lodí začali obracať na domáce podniky. Cybuľskij uviedol, že kým v roku 2020 bolo v podnikoch Archangeľskej oblasti opravených 180 lodí, v roku 2024 sa toto číslo takmer zdvojnásobilo – na 350. To podnietilo rozvoj výrobných kapacít a prilákalo investície do odvetvia.
“Nebolo by šťastia” – vyjadril sa prezident Ruskej federácie k uvedeným údajom.
V pokračovaní v téme stavby lodí guvernér Archangeľskej oblasti zdôraznil, že osobitná pozornosť sa venuje modernizácii podnikov na stavbu lodí. Lodenici Krasnaja Kuznica (Красная кузница), ktorý je súčasťou korporácie OSK (Объединённая судострои́тельная корпора́ция» (ОСК)) , vďaka tomu bola prvýkrát za 30 rokov zadaná objednávka na stavbu štyroch osobných lodí triedy, ktorej klasifikácia umožňuje plavbu v oblastiach s výskytom ľadu. Prvé dve plavidlá tejto triedy plánujú spustiť na vodu v lete. Ide o dôležitý krok pre región, kde osobná riečna doprava prepraví ročne takmer milión ľudí vrátane obyvateľov ostrovných území.
Lodenica Krasnaja Kuznica nedávno opravila ľadoborec Dikson:
Na druhej strane, rybolov zostáva dôležitým odvetvím aj pre Archangeľskú oblasť. Podľa Cybuľského bolo za posledných päť rokov postavených päť supermoderných rybárskych plavidiel, ktoré operujú v Barentsovom, Nórskom, Bielom a Karskom mori. Ďalšie plavidlo má byť dodané v roku 2025 a ďalšie dve sú vo výstavbe. Ako uviedol gubernátor, ide o takmer kompletnú obnovu rybárskej flotily oblasti, ktorá zvýši efektivitu rybolovu a posilní pozíciu Archangeľskej oblasti na trhu. Alexandr Cybuľskij zdôraznil, že pre ďalší rozvoj odvetvia je potrebné vytvoriť moderné podmienky na opravu a stavbu lodí. Investície, ktoré už do tejto oblasti prúdia, umožňujú modernizáciu výrobných zariadení a zvýšenie konkurencieschopnosti oblasti na federálnej a medzinárodnej úrovni. Zároveň vyjadril nádej, že prípadné “oteplenie vzťahov” medzi Ruskom a Spojenými štátmi neovplyvní túžbu a pochopenie rybárov a tých, ktorí vychádzajú na more pokračovať v spolupráci s domácimi lodenicami.
“Túžba a pochopenie nestačia. Musíme vytvoriť podmienky.” – odpovedal prezident Ruskej federácie guvernérovi.
Toľko k dokladu guvernéra, ktorý by mohol byť úplnejší, ak by obsahoval napríklad zmienku o tom, že v inej ruskej lodenici PAO SSK (Публичное акционерное общество «Судоремонтно-судостроительная корпорация») sa staval nový dok pre vyššie zmienenú lodenicu Krasnaja Kuznica. PAO SSK si zachovala kompetenciu na stavbu plavidiel a pontónov s využitím železobetónu.
Čo je markantnejšie, doklad gubernátora Cybuľského neobsahoval žiadnu zmienku o projekte stavby novej lodenice v meste Severodvinsk, Archangeľská oblasť. Pritom by sa pochopiteľne musel zmieniť nielen o developerskom zabezpečení a synergických prínosoch novej lodenice. Ale aj o potenciálnych problémoch. Najmä so zabezpečením kádrov v situácii, keď tam má mieru nezamestnanosti na úrovni 1%.
Nedostatok pracovných síl je hlavným problémom ruskej ekonomiky. Ak bude špeciálna vojenská operácia vedená zdĺhavým a náročným štýlom, situácia sa zhorší. V decembri 2024 Ukrajinci odhadovali, že ruskému vojensko-priemyselnému komplexu (VPK) chýbalo 400 tisíc pracovníkov len na zabezpečenie jeho kádrových potrieb. Pritom už minulý rok v marci v ruskom VPK pracovalo 3,5 milióna osôb.
To samozrejme spôsobuje odlev pracovníkov z civilných odvetví do VPK z materiálnych aj vlasteneckých pohnútok. Týkalo sa to zrejme aj lodného staviteľstva, o čom svedčí zaostávanie za harmonogramom projektu výstavby rybolovnej a krabolovnej flotily. Táto iniciatíva z roku 2017 mala dať 106 nových lodí, z toho 64 rybárskych a 32 určených na lov krabov.
Vladivostocká lodenica Vostočnyj verf nedávno dokončila loď na lov krabov “Andrei Basargin”. Má dĺžku 63,27 m a výtlak 1048 ton. Posádka 21 ľudí, autonómnosť plavby 45 dní. Prevážať môže asi 100 ton živých krabov. Objednávky na stavbu 106 lodí projektu v rôznych ruských lodeniciach boli podmienkou na pridelenie rybolovných a krabolovných kvót ruskou vládou. Dostáva sa to do sklzu, prioritou časti lodeníc zrejme mohlo byť splnenie štátnych obranných objednávok.

Rusko môže zvýšiť iniciatívu na prilákanie pracovníkov zo zahraničia, vrátane krajín EÚ, kde priemysel prepúšťa kvôli nižšej konkurencieschopnosti podmienenej okrem iného aj vyššími cenami energií. Vnútorné kádrové zdroje pri súčasnej miere nezamestnanosti Rusko prakticky nemá. Ak abstrahujeme od detskej práce, ktorá je výsadou posledného štádia mobilizačnej ekonomiky, ostávajú rekvalifikácie žien na výrobné profesie.
Relácia so sympatickou mladou ruskou ženou, ktorá absolvovala kurz zvárania a pracovala v civilnom sektore:


MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942