.
Aktuality, Letectvo,

Posledná stíhačka F-16 na výcvik amerických pilotov opustila leteckú základňu Luke, súvis so Slovenskom je zjavný

Spoločný magazín amerických vzdušných síl (USAF) a vesmírnych síl (USSF) zverejnil dňa 26.3.2025 článok pod názvom: “Koniec éry: Luke opúšťa posledná F-16 na výcvik amerických pilotov”. Napísal ho David Roza. V článku sa píše:


“Po 42 rokoch a viac ako 20 000 pilotoch vzlietla 24. marca posledná F-16 amerického letectva na leteckej základni (AFB) Luke v Arizone na cestu do svojho nového domova u 16. zbraňovej eskadre na leteckej základni Nellis, Nevada.

 

Na základni Luke sú stále F-16: Letectvo Singapurskej republiky (RSAF) vlastní niekoľko lietadiel na výcvik pilotov a údržby priradených k americkej 425. stíhacej peruti a firma Top Aces, súkromný dodávateľ “červeného vzduchu”, ktorej lietadlá pôsobia ako protivníci pri výcviku, tiež vlastní niekoľko F-16 na základni Luke. Odchodom (poslednej americkej výcvikovej F-16 z Luke AFB) tento týždeň sa však pre základňu končí jedna éra.

 

Základňa Luke trénovala bojových pilotov od svojho začiatku v roku 1941, počnúc vrtuľovými lietadlami, ako sú P-40, P-38 a P-51, potom prešla k prúdovým lietadlám vrátane F-84, F-100, F-4 a F-15 a v roku 1983 vycvičila svojich prvých pilotov stíhačiek F-16. V roku 2005 bolo na základni Luke sídliace “56. Fighter Wing” (56. stíhacie krídlo) najväčšou stíhacou jednotkou na svete s ôsmimi letkami lietajúcimi na 189 kusoch F-16.

 

Luke, slovami autora Petra Aleshirea v jeho knihe “Eye of the Viper: The Making of an F-16 Pilot” z roku 2004, bol miestom, kde “hlúpi, uslintaní, potenciálni stíhací piloti v plienkach boli vyzlečení, rozobraní, roztočení, odrazení a testovaní v strese – predtým, než boli znovu zmontovaní do formy pilotov s červenými očami zmije, ľadovo chladných zabijakov”.

 

Pred tým, ako sa naučí lietať na F-16, musí vysoko nadaný a výkonný študent prejsť vysokoškolským pilotným výcvikom a úvodom do základov bojového lietania. Ale tempo a intenzita 37-týždňového základného kurzu F-16 (nazývaného aj B-kurz) tlačí aj na tých najvýkonnejších študentov.

 

“Študenti F-16 začínajú svoju cestu do F-16, keď sú zaplavení drvivou záťažou akademikov v triede, ktorá neutícha počas trvania 7-mesačného kurzu,” napísalo veliteľstvo Air Education and Training Command na svojej webovej stránke. Odchod F-16 zo základne sa začal v roku 2014 príchodom prvého F-35. Teraz je v Luke päť výcvikových letiek F-35, čoskoro ich bude šesť, pretože aj 309. stíhacia letka prejde na lietadlá piatej generácie.

 

Podplukovník Michael Ress, veliteľ 309. letky, letel s posledným “Viperom” perute na Nellis. Posledná trieda študentských pilotov F-16 absolvovala výcvik v letke v septembri, s posledným miestnym výcvikovým letom vo februári. “F-16 je chrbtovou kosťou letectva už viac ako 50 rokov,” uviedol Ress v tlačovej správe. “Lietadlá štvrtej generácie, ako je F-16, budú aj naďalej poskytovať kapacitu (“capacity”), zatiaľ čo lietadlá piatej generácie, ako je F-35, teraz poskytujú spôsobilosť (“capability”).”

 

Výcviková misia pre F-16 pokračuje na základni národnej gardy Morris Air National Guard Base, Arizona; leteckej základni Holloman, Nové Mexiko; a na Kelly Field pripojenom k Spojenej základi San Antonio-Lackland v Texase. Zo základne Luke sa 425. stíhacia peruť v najbližších rokoch presunie na leteckú základňu národnej gardy Ebbing v štáte Arkansas. “Kým sa kapitola F-16 na letisku Luke AFB chýli ku koncu, naša misia zostáva nezmenená,” napísalo 56. stíhacie krídlo v tlačovej správe. “Základňa Luke bude pokračovať vo výcviku najlepších svetových bojových pilotov a bojaschopných letcov, teraz s bezkonkurenčnými schopnosťami F-35.”

 

Toľko k obsahu článku, upozorniť však treba ešte na jeden, ktorý vyšiel tiež 26.3.2025 a ktorý sa okrem stavu vzdušných tankerov zaoberá aj možnosťami náhrady strategických transportných lietadiel C-5 a C-17.

 

Tiež to má okrajový súvis so Slovenskom, ktoré namiesto neúspešne obstaraných dopravných lietadiel C-27J Spartan mohlo kúpiť jeden z posledných exemplárov C-17, ktoré Boeing vyrábal na sklad. Ak by vtedy Slovensko reflektovalo na takúto ponuku, možno by dnes nešla reč o brazílskych dopravných lietadlách.

 

Globemaster III (C-17) je ešte náročnejší stroj, ale USA by asi vtedy Slovensku nedovolili, aby sa ho nenaučilo používať, v čase prebiehajúcej vojny v Afganistane a následne. Toto vychádza nad rámec bežnej kritiky slovenských vzdušných síl, ktoré majú vážne problémy s udržaním leteckej techniky v prevádzkyschopnom stave. Treba však objektívne povedať, že aj väčšie a tradičnejšie štáty, ktoré navyše mali nedávne bojové skúsenosti, nedokážu modernú leteckú techniku udržiavať, pokiaľ majú vnútornú krízu alebo už nedokážu prosperovať. Príkladom môže byť aj Juhoafrická republika, ktorá si vybrala konkurenta F-16 vo finále slovenského tendra na stíhačky – švédsky JAS 39 Gripen. Aktuálne z 26 kusov lietajú 2.

 

Pokiaľ ide o cvičné a ľahké bojové podzvukové Hawk, ktorých si chcelo Slovensko na prelome tisícročí kúpiť až 72 (to museli tiež odporučiť erudovaní odborníci však?), tak z 24 kusov lietajú 3. Oveľa horšiu majú situáciu s vrtuľníkmi, kde z 11 domácich útočných helikoptér Rooivalk lieta 0, z 24 ľahkých úžitkových Agusta A109 lieta 0, zo 4 viacúčelových Super Lynx lieta 0, z 8 ľahkých úžitkových BK 117 lieta 0 a pardon, z 39 domácich stredných transportných helikoptér Atlas Oryx lieta 1. Nominálne teda Juhoafrická republika ešte bez vrtuľníkov nie je.

 

Pokiaľ ide o F-16V, utrpenie autora môže byť väčšie, keďže ho začína prenasledovať predstava, že sa ich Slovensko za súčasných okolností nezbaví a bude ich používať desaťročia. Pribudlo obrovské množstvo správ, ktoré v uplynulých mesiacoch poskytol americký, britský, izraelský aj turecký zbrojný priemysel a týkali sa modernizačného potenciálu F-16. Než však z toho bude vybraných niekoľko takých, ktoré by boli zaujímavé aj pre verejnosť a prípadne by z toho vznikol nejaký článok… Slovensko je v ťažkej situácii, kedy by už malo zvážiť aj svoje komparatívne nevýhody a uvedomiť si, že prešlo náročným obdobím najmä za uplynulých päť rokov, pričom budúcnosť nevyzerá vôbec ružovo.

 

 

MK

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov