.
Aktuality, Pozemná technika,

Výsledok ruských porovnávacích testov BMP-3 a M2A2 zvyšoval šancu na komerčný úspech slovenskej veže DVK-30

❚❚

Ťažká, náročná a komplexná téma s presahom na výrobok slovenského obranného priemyslu. Treba vnímať historické súvislosti, aktuálnu realitu prednej línie aj tylového frontu a perspektívy vojny v budúcnosti. Po ukoristení západnej techniky sa dalo predpokladať, že Rusi využijú získané vzorky na skúmanie použitých technológií aj priame porovnávacie testy s analogickými ruskými zbraňami. Jeden z týchto testov porovnával aj bojové vozidlá pechoty (ďalej BVP) BMP-3 a Bradley M2A2 ODS-SA. Test mal vykonať 38. Výskumný inštitút obrnených vozidiel, podpísaní A.V. Mušin a V.V. Konjučenko. Objavili sa tendencie spochybniť jeho skutočné prevedenie na základe predpokladu, že výsledky by mali ostať tajné. Tiež korektnosť porovnania BMP-3 bez doplnkových blokov dynamickej ochrany s americkým vozidlom vybaveným súpravou doplnkového pancierovania BRAT. Celkovo sa ale zatiaľ neobjavil test, ktorý by vyvolal väčší záujem a zo strany odporcov koncepcie sa jeho výsledky javili tak, že potvrdili to, čo tvrdili od vojny v Afganistane, odkedy podporovali zmenu koncepcie sovietskych a ruských BVP.


 

 

 

Autor sám vo svojich článkoch označil Bradley M2A2 ODS-SA za vozidlo, ktoré sa zo všetkej Ukrajine dodanej západnej techniky osvedčilo najviac, napriek vážnym stratám.

 

Bradley M2A2 ODS-SA a vzácny M7 BFIST určený na riadenie delostreleckej paľby

 

BMP-3

 

Správa ruských výskumníkov sa začína jeho všeobecným popisom, ktorý je v tomto článku uvedený až v prílohe na konci. Kto nie je oboznámený z Bradley M2A2 ODS-SA môže najprv prečítať túto prílohu. V skutočnosti, predchádzajúce články Armádneho magazínu sa už v jednotlivosti venovali aj výhodám a nevýhodám konštrukcie BMP-3. Preto len stručné porovnanie hlavných technicko-taktických charakteristík oboch vozidiel, kde prvý údaj bude vždy priradený k ruskému vozidlu a druhý k americkému.

 

Bojová hmotnosť 22,9 t BMP-3, 32,7 t Bradley; posádka/počet členov výsadku 3/7, 3/7; hlavná zbraň kanón 2A70 kalibru 100 mm + kanón 2A72 kalibru 30mm, kanón M242 kalibru 25 mm; zásoba munície pre hlavnú zbraň a jej uloženie v pohotovostnej polohe, resp. nemechanizovaných úložiskách 2A70 22/18, 2A72 500 ks, M242 300/600 ks; možnosť streľby nepriamou paľbou (2A70) zabezpečená, nezabezpečená; možnosť streľby protitankovou riadenou strelou za jazdy zabezpečená, nezabezpečená; pancierovanie proti guľkám, proti granátom; pancierovanie s použitím prvkov dynamickej ochrany zabezpečené proti strelám z ručných protitankových granátometov, zabezpečené proti strelám z ručných protitankových granátometov; pohonná jednotka typ/maximálny výkon diesel UTD-29 450 koní, diesel VTA 600 koní; prevodovka hydromechanická, hydromechanická; maximálna rýchlosť na ceste 70 km/h 61 km/h; maximálna rýchlosť pri cúvaní 21 km/h, 10,8 km/h; maximálna rýchlosť pri plávaní 9,5 km/h, nepláva; merný výkon pohonnej jednotky 23,8 konskej sily na tonu, 20 konských síl na tonu; dojazd 600 km, 400 km; merný tlak na centimetr štvorcový podložia bez blokov dynamickej ochrany 0,61 kg, 0,99 kg.

 

Závery porovnávacích testov

M2A2 ODS SA je lepší ako BMP-3 z hľadiska odolnosti voči granátom a guľkám. (Ide tu na začiatok o balistickú odolnosť v duchu roku 1943, známym sa stalo najmä video údajného zásahu BVP Bradley 125 mm trieštivotrhavým granátom tanku T-72, ktorý vozidlo prežilo. Takéto zásahy sú ale mimoriadne sporadické, k priamym stretnutiam obrnenej bojovej techniky už takmer nedochádza.)

 

 

Pokiaľ ide o ochranu proti mínam, Bradley prekonáva BMP-3 vďaka dvom plechom z hliníka a ocele inštalovaným na dne, protimínovej polymérovej podložke namontovanej vo vnútri a amortizačným sedadlám absorbujúcim nárazy.

 

(Opäť dávnejšie video ukazujúce, ako vojaci vnútri BVP Bradley prežili výbuch míny a boli dorazení paľbou delostrelectva)

 

Bočná projekcia poskytuje ochranu proti 30 mm projektilu ZUBR6 (skutočne je to v správe takto uvedené, ruské písmeno zo sa podobá trojku, správne by mali byť 3UBR6, príčina chyby je neznáma), ale neposkytuje ochranu proti 30 mm projektilu ZUBR8 (3UBR8);
Čelná projekcia poskytuje ochranu proti 30 mm projektilu ZUBR8 (3UBR8), ktorá je vyššia ako úroveň ochrany čelnej projekcie BMP-3.
(Blízko k overeniu teórie bol boj, pri ktorom sa ruský obrnený transportér 8×8 BTR-82 vyzbrojený kanónom 2A72 stretol neočakávane s BVP Bradley, ktoré zahájilo paľbu skôr a opakovane zasiahlo. Šance na podobné stretnutia sú v súčasnej dobe minimálne, pokiaľ ruské vojská nevyjdú na operačný priestor.)

 

 

Predná projekcia s blokmi DO poskytuje ochranu pred kumulatívnymi granátmi typu PG-9VS a PG-7VL; Bočná s blokmi DO poskytuje ochranu proti kumulatívnym granátom typu PG-9VS, ale neposkytuje ochranu proti granátom typu PG-7VL. (Skutočný boj ruských tankoborcov s reaktívnymi kumulatívnymi granátmi priniesol výsledok vďaka úvodnému prebitiu spodnej lišty prednej časti korby, ktorú dynamická ochrana BRAT nepokrýva a došlo k vznieteniu paliva. Podľa možností sa tam snažia mieriť aj operátori FPV dronov, je to jedna z možností ak Bradley nie je pokrytý dodatočnou ochranou, napríklad mrežovou)

 

 

M2A2 ODS SA IFV je lepší ako BMP-3 z hľadiska palebnej sily (automatické rýchlostrelné kanóny):

presnosť automatického kanónu 25 mm M242 je 2-krát väčšia ako presnosť automatických kanónov 30 mm 2A42 a 2A72, čo zvyšuje efektívny strelecký dosah; (To je pravda ale Ukrajinci často používajú rám kanóna, ktorý zvyšuje presnosť streľby, napríklad na BTR-4 alebo aj rýchlych delových člnoch, o čom sa písalo v predchádzajúcich článkoch Armádneho magazínu. Rusi sami konštatovali túto skutočnosť dávno vedia a uskutočnili testy kanónov 2A42 s pevnou fixáciou hlavne a 2A72 s doplnkovou oporou hlavne, čím dosiahli zvýšenie ich presnosti a pravdepodobnosti zásahu až o 20% pri streľbe dávkou z pohybu na stacionárny cieľ, z neznámych dôvodov sa tieto riešenia neuplatňovali v praxi. Na ukrajinských vozidlách vo videu je vidno možné riešenie pre zníženie rozptylu v podobe podporných rámov hlavne.)

 

 

Priebojnosť panciera 25 mm munície APSFDS je 2-krát väčšia ako 30 mm náboja s priebojným jadrom ZUBR8 (3UBR8).
(Riešením je môže byť APFSDS-T náboj M929 belgickej firmy MECAR alebo nejaký jeho budúci ruský analóg, v skutočnosti by už mal dávno existovať ruský APFSDS-T s indexom 3UBR11).

 

M2A2 ODS SA IFV je z hľadiska palebnej sily horšia ako BMP-3:

1. kvôli vezenej zásobe munície pre 100 mm kanón a celej zásobe 30 mm munície pre automatický kanón 2A72 pripravenej na použitie (bez potreby prebíjania, z rezervnej zásoby munície);
2. schopnosť strieľať 100 mm kanónom z nepriamou paľbou;
(Táto prax sa spomínala v článku Armádneho magazínu zo dňa 18.2.2024
https://www.armadnymagazin.sk/2024/02/18/bia-saudi-arabia-najnovsi-vyvoj-delostrelectva/)
3. schopnosti bojovať proti nepriateľskej živej sile v blízkej zóne v dôsledku prítomnosti dvoch kuzových guľometov PKT, a to aj po zosadnutí výsadku (kvôli schopnosti strieľať z guľometov zo sedadla vodiča).
(BMP-3 má jeden koaxiálny a dva kurzové guľomety ovládané členmi výsadku po stranách prednej časti korby, ich skutočné využitie, zvlášť z miesta vodiča, sa zdá byť malé.)

 

M2A2 ODS SA IFV je lepší ako BMP-3, pokiaľ ide o prevádzkové a technické vlastnosti:

1. Možnosť prístupu do bojového priestoru z priestoru výsadku;

 

2 . Jednoduchosť údržby pohonnej jednotky, generátora, bojového priestoru a hlavne zbrane;
3. Dĺžka trvania údržby hlavných jednotiek a zostáv kvôli ľahkému prístupu;
4. Dĺžka trvania a náročnosť výmeny hlavných komponentov a zostáv.
(Tieto tri body sú ľahšie vysvetliteľné pomocou vyššie spomenutej prílohy na konci článku).
5. M2A2 ODS SA BVP je horšia ako BMP-3, pokiaľ ide o dynamiku, výkonovú rezervu, schopnosť prekonávať terén a schopnosť prekonávať vodné prekážky plávaním. (Na videu je zachytené plávanie BMP-3, ale bez protidronovej a dynamickej ochrany.)

6. BVP M2A2 ODS SA je z hľadiska ergonómie lepšie ako BMP-3 vďaka väčšiemu objemu pancierového priestoru, prítomnosti rampy v oddiele vojska a absencii konštrukčných prvkov medzi pracoviskami veliteľa a strelca, ktoré by bránili voľnému pohybu posádky z bojového priestoru do oddielu vojska.

(Bradley má sklopnú rampu so zabudovanými núdzovými dverami, u BMP-3 je to zložitejšie ako ukazuje video. Problém sa ešte umocňuje na ukrajinskom bojisku, kde musíte vystúpiť s reaktívnym granátometom a zásobami, s ktorými treba prežiť na mieste, kam sa obrnená technika dostane.)

 

 

Na základe týchto zistení boli sformulované odporúčania.

Konštrukčné riešenia, ktoré sú vhodné na implementáciu do domácich sériových a pokročilých modelov obrnených vozidiel:
z hľadiska pancierovej ochrany:
používanie prídavného pancierovania, vrátane prednej časti, pancierovania odpaľovacích zariadení protitankových riadených striel pripravených na priame použitie;
používanie ochrannej kabíny veliteľa s pancierovým sklom počas operácií v teréne na prevádzanie pozorovania;

 

čo sa týka palebnej sily:
použitie v súprave munície 30 mm náboja ZUBR8 (3UBR8) s podkalibrovým projektilom prebíjajúcim pancier;
vývoj strely APFSDS pre 30 mm automatické kanóny;
vývoj 30 mm automatického kanóna so zlepšenými charakteristikami z hľadiska presnosti streľby a priebojnosti pancierovania, zabezpečujúceho zaručenú deštrukciu bojového vozidla pechoty M2A2ODS SA (M2A3) s využitím konštrukčných opatrení implementovaných v zahraničných automatických kanónoch (napríklad výstužné rámy hlavne);

 

z hľadiska ergonómie:
použitie amortizátorov na ľahké otváranie a zatváranie krytov poklopov, ktoré majú veľkú hmotnosť;

zavedenie dodatočných polôh krytov poklopov v rôznych uhloch;
použitie rýchločinných zámkov pre ľahké uzamknutie poklopov v zatvorenej a otvorenej polohe;
používanie opierok na nohy a zábradlia na nastupovanie a vystupovanie členov posádky, ako aj dodatočných opierok na nohy po stranách;
použitie videoinšpekčných zariadení na otáčavej platforme s možnosťou zmeny polohy v troch rovinách;

 

z hľadiska mobility:
použitie automatickej prevodovky.

Toľko k obsahu správy, z ktorej je už možné vyvodiť ďalšie závery pre Rusko, Ukrajinu, USA a dokonca aj Slovensko.

 

1. Rusko
Pokiaľ ide o Rusko, to bude pravdepodobne pokračovať vo výrobe BMP-3 v stále väčších množstvách. Od roku 2022 stúpla ich výroba trojnásobne, oproti začiatku roka 2025 o ďalších 10%. Vozidlá sú priebežne modifikované ale ďalšími úpravami, až na nepoznanie, prechádzajú na fronte.

 

Na obrázku je skutočne BMP-3, s pozvánkou na jeho obhliadku pre vývojových pracovníkov od frontových vojakov

 

Výhodou 100 mm kanóna ostáva možnosť, používať ako BMP-3 ako ľahký tank. Podobne ako Wagner, ktorý nemal BMP-3 vôbec ambíciu ako BVP použiť, keď sa k nejakým BMP-3 vôbec dostal. A koniec koncov, BMP-3 bolo pretlačené aj cez zrušenie projektu sovietskeho ľahkého tanku Objekt 934 v roku 1980. Ak aj neskôr Rusko vyvinulo ľahký tank SPRUT so 125 mm kanónom, doteraz sa ho neodhodlalo nasadiť na ukrajinskom bojisku.

 

BMP-3 v úlohe ľahkého tanku ostreľuje Azovstaľ v Mariupole ešte v roku 2022:

 

Tiež ostáva možnosť nepriamej paľby, aj keď dostrel je stále väčší problém vzhľadom na zlepšenia FPV a kamikadze dronov. Vozidlo si pred útokom môže samo poskytnúť delostreleckú palebnú podporu 100 mm kanónom a po spotrebovaní jeho munície vyraziť do útoku len s 30 mm kanónom a guľometmi, prípade protitankovými riadenými strelami odpaľovanými z hlavne 100 mm kanóna.
Výroba a nasadenie dokonalejších BVP ako Manul alebo Kurganec pritom už priebežne stráca zmysel, obrnená technika je teraz na jedno použitie. Aj keď Bradley veľa znesie.

 

 

Rusku sa môže vytrvalosť a výkony pri výrobe BMP-3 neskôr vrátiť, po kritickom oslabení ukrajinských vojsk môžu pripadať do úvahy scenáre násilného prekonávania vodných prekážok, nielen tokov. Aj kvantita má svoju kvalitu.

 

2. Ukrajina

Má dobré bojové vozidlo pechoty Bradley, ktorého dodávky ale zdá sa nepokračujú a chýbať už dokonca začínajú aj rezervné bloky dynamickej ochrany BRAT. Nahradiť Bradley menej osvedčenými európskymi a sovietskymi bojovými vozidlami pechoty bude stále ťažšie, početne aj kvalitatívne. V konečnom dôsledku to môže znamenať aj výmenu „dokonalého” 30 mm kanónu L21A1 Rarden na britskom vozidle FV107 Scimitar dodanom na ukrajinským vojskám za guľomet KPVT kalibru 14,5 mm, všakže…

 

Ukrajinci urobili chybu, že sa nepokúsili vyvinúť náhradné BVP na platforme najdostupnejšieho amerického pásového obrneného transportéra M113. S využitím vlastných verzií kanóna 2A72 a vlastných veži, prípadne s využitím dodávok veží od vtedajších alebo súčasných spojencov. Teraz už je zbytočné túto chybu naprávať. Transportéry M113 ale slúžia nečakane dobre.

 

Na tomto videu stará mašina urobila všetko pre záchranu ukrajinských vojakov, ktorých mala evakuovať. Spolu s nimi však nakoniec podľahla agresívnejšie bojujúcim ruským šturmovikom v situácii, keď mali zo vzduchu podporu len prieskumného dronu. Ak by mal tento M113 vežu s automatickým rýchlostrelným kanónom boj by sa pravdepodobne skončil iným výsledkom.

 

 

Pri absencii veže si ukrajinskí vojaci zvykli brať do transportného priestoru viac nebezpečného horľavého alebo výbušného materiálu, čo môže mať fatálne následky, aj pri spustenej rampe nemusí byť dosť času na opustenie vozidla. Aj v tomto ohľade je Bradley lepší lebo poskytuje aj možnosť prepravovať časť vecí mimo veľkorysý priestor pre výsadok, z ktorého sa ľahko vystupuje. Ako vidieť v prípade tohto M113 nie vždy to stačí.

 

 

3. USA

Pokiaľ ide o USA, majú istotu, že majú vo výzbroji najlepšie bojové vozidlo pechoty na svete, prinajmenšom pokiaľ ide o v boji preverené typy. Pritom Rusi neskúmali najnovšiu verziu M2A4 ale staršiu M2A2 ODS-SA, prípadne majú ukoristenú aj zriedkavú staršiu prieskumnú delostreleckú verziu M7 BFIST.

 

Môžu pokojne pokračovať vo výrobe týchto moderných modifikácií Bradley:

 

Ak to bude nevyhnutné, vybrať a zaradiť do výzbroje nové BVP na báze programu XM30 v plánovanom termína 2029.

 

4. Slovensko

Ruská komparatívna analýza nezahrňuje problém s rizikom výbuchu munície pre 100 mm kanón, ktorý okamžite zničí vozidlo aj posádku. To si uvedomuje minimálne jeden veľký používať vozidiel BMP-3 – Spojené arabské emiráty priebežne modernizujú 615 kusov. Veže z BMP-3 by vedeli recyklovať na projektoch domácich kolesových bojový vozidiel 8×8. Pre BMP-3 zvažujú ich výmenu a boli zaznamenané protypy so slovenskou vežou DVK-30. Výrobcom veže je ZTS-Špeciál, a.s. z Dubnice nad Váhom. Podľa stránky výrobcu, vežový komplet DVK-30 je určený pre modernizáciu pásových a kolesových vozidiel typu ICV, ICFV (BMP-1, BTR-70, BTR-80, OT-64 atď.)

 

Je vybavený prostriedkami odpovedajúcimi požiadavkám súčasného boja pre ochranu výsadku a posádky, pre spoľahlivé a presné navedenie zbraní za každých poveternostných podmienok v rozsahu teplôt od -30°C do +50°C, vo dne i v noci a za pohybu vozidla. Zbrane sú externe lafetované vo vežičke a umožňujú streľbu v rozsahu odmeru 360° a v námere od – 4° do + 68°.

 

Technické riešenie
Veža DVK-30 je modulárna jednomiestna veža, ktorú tvorí zvarenec s externe lafetovanými zbraňami. V bojovom priestore veže je umiestnené kompletné elektrické vybavenie pre navádzanie a riadenie zbraní, zásobníkmi streliva a sedačka strelca – operátora. Navádzanie veže a zbraní je vykonávané servopohonmi s možnosťou manuálneho navádzania. Vďaka vysokej účinnosti, dobrej balistickej ochrany, modulárnej koncepcii a nízkej hmotnosti predstavuje veža DVK-30 optimálne riešenie náročných požiadaviek súčasných ozbrojených síl.

 

Fotografia BMP-3 Spojených arabských emirátov so slovenskou vežou DVK-30

 

Zároveň s potenciálnym úspechom veže DVK-30 ale vzniká otázka, či si tak chudobná a nešťastná zem ako Slovensko nemohla podobne ako Chorvátsko kúpiť používané americké BVP Bradley. Chorvátsko si objednalo 89 kusov v článku a jeho prílohe popísaných M2A2 ODS za 196 miliónov USD.

 

Slovensko si najprv objednalo za 447 miliónov Eur 76 fínskych kolesových vozidiel Patria AMV XP 8×8, z ktorých časť bude v podstate kolesovým BVP so slovenskou vežou Turra 30 s novým slovenským kanónom NATO kalibru 30×173 mm.
Potom za 1,688 miliardy Eur 152 švédskych pásových vozidiel CV9035 Mk IV, ktorých verzia pásového BVP bude vyzbrojená americkým kanónom Bushmaster III kalibru 35×228 mm. Pri všetkom platí: zatiaľ.

 

Namiesto záveru teda sľúbená príloha s ruským posudkom M2A2 Bradley z porovnávacej správu s BMP-3. Bradley pozostáva z týchto hlavných častí: pancierová korba; motor-prevodová jednotka (MTU), podvozok vrátane pásov a systému zavesenia; dvojmiestna veža so zbraňovým systémom; softvérový a hardvérový komplex, ktorý zahŕňa komunikačné vybavenie a digitálny systém riadenia boja na bojisku, určený na velenie jednotkami počas bojových operácií až po úroveň brigády vrátane; protipožiarny systém, systém dymovej clony (obdoba systému 902V “Tuča”, zadymovacie granátomety), systém ochrany proti zbraniam hromadného ničenia.

 

Bradley M2A2ODS je modernizácia M2A2, vykonaná na základe výsledkov bojového použitia počas vojenskej operácie “Púštna búrka” v roku 1991.

 

Hlavné smery modernizácie Bradley M2A2 IFV boli zamerané na: zlepšenie systémov velenia; zvýšenie zásoby munície umiestnením ďalšieho zásobníka munície pre automatický kanón v množstve 150 kusov, umiestnených v troch škatuliach po 50 kusov; zvýšenie užívateľského komfortu a ergonómie inštaláciou nových sedadiel, ohrievača vody, elektrického zdvihu pre strechu priestoru motora a prevodovky a inštaláciou miest na uloženie osobného vybavenia na vonkajšej strane korby; zvýšenie situačného povedomia vodiča v náročných podmienkach inštaláciou termovízneho sledovacieho zariadenia.

 

V roku 2003 bolo BVP modernizované inštaláciou súpravy dynamickej ochrany a dodatočného panciera s pancierovým sklom na veliteľskom stanovišti.

 

M2A2ODS SA IFV používa schému rozloženia konštrukčný celkov/konfiguráciu:
predné umiestnenie MTU, posunuté na pravobok. Palivový systém, ktorý obsahuje dve nádrže s celkovou kapacitou 660 litrov (jedna nádrž je umiestnená na pravoboku za MTU, druhá nádrž je pod bojovým priestorom a posunutá na ľavú stranu); kormové umiestnenie výsadku. Nastupovanie a vystupovanie výsadku sa vykonáva zadnou rampou alebo dverami umiestnenými v rampe; dvojmiestna veža umiestnená v strednej časti trupu, mierne posunutá k pravoboku. Bojovú posádku BMP tvorí 10 ľudí: vodič, veliteľ, strelec-operátor a 7 členov výsadku.
Vodič sa nachádza v prednej časti naľavo od MTU. Zabezpečená je možnosť riadenia vozidla v pochodovej aj bojovej pozícii. V tomto prípade je časť hlavy vodiča v bojovej pozícii (na rozdiel od domácich modelov BTVT) umiestnená nad líniu korby a je chránená iba krytom poklopu, ktorý obsahuje pozorovacie zariadenia. Veko poklopu vodiča sa otvára smerom dozadu a má niekoľko uzamykateľných polôh.

 

 

Poklop vodiča

 

Strelec-operátor je umiestnený vľavo v bojovom priestore a veliteľ je umiestnený vpravo. Obidve pozície sú vybavené poklopmi s odklopením veka dozadu. Kryt poklopu veliteľa je namontovaný na ráme a možno ho zdvihnúť nahor, aby mu poskytol 360-stupňový výhľad cez pancierové sklo, čo poskytuje zvýšené situačné povedomie v pochodovej situácii.

 

Po stranách korby je zabezpečený priestor pre pešiakov. Strecha oddielu pre výsadok obsahuje poklop s krytom v tvare pyramídy, ktorý sa dá sklopiť späť (určený na naloženie protitankových riadených striel TOW do odpaľovacieho zariadenia).

 

Bojový priestor (BP) sa nachádza za motorovo-prevodovým priestorom v strede trupu, odsadený vpravo od pozdĺžnej osi vozidla.
Bojové vozidlo Bradley má nasledujúce zbrane: 25 mm automatický kanón M242 “Bushmaster” – primárna zbraň; 7,62 mm guľomet M240C – pomocná zbraň; PTRS “TOW” – prídavná protitanková zbraň. Zameriavací a pozorovací komplex zahŕňa dva zameriavače: viackanálový zameriavač strelca „IBAS” je určený na pozorovanie, detekciu, rozpoznávanie cieľov a zabezpečenie cielenej streľby z hlavných, pomocných a prídavných zbraní, vybavený je optickými a tepelnými zobrazovacími kanálmi, laserovým diaľkomerom, riadiacim kanálom PTRS (umiestnený v ochrannom obale na veži na ľavej strane vozidla); prídavný zameriavač je určený na pozorovanie, detekciu, rozpoznanie cieľa a streľbu v núdzovom režime (umiestnený v strede bojového priestoru).

 

BVP poskytuje prístup z bojového priestoru do oddielu výsadku, čo zvyšuje schopnosť prežitia posádky v núdzových situáciách a tiež umožňuje nabíjanie munície hlavnej zbrane bez opustenia BVP.

 

Priestor motora a prevodovky (MTU) sa nachádza v pravej prednej časti korby. Prístup je cez poklop v hornej čelnej pancierovej lište.

 

Vodič je v riadiacom priestore, ktorý sa nachádza naľavo od priestoru MTU. Kryt prielezu vodiča je umiestnený v hornej čelnej doske trupu a otvára sa smerom dozadu. Motor a prevodovka vzorky (ukoristeného typu vozidla) sú vyrobené ako jedna pohonná jednotka.

 

Model je vybavený osemvalcovým štvortaktným vznetovým motorom v tvare V VTA903-T680 (BIG CAM) vyrobeným spoločnosťou Cummins Engine Company (USA). Výkon motora je 600 koní. s. pri 2 600 ot./min. Model je vybavený hydromechanickou prevodovkou NMRT-500-ZES, vyrábanou spoločnosťou General Electric (USA).

 

Prevodovka má tri stupne vpred a jeden vzad. Elektromechanický hydraulický systém zabezpečuje automatické radenie prevodových stupňov. Na uľahčenie štartovania v chladnom počasí je nainštalovaná frikčná spojka, ktorá odpojí motor a prevodovku. Prevod výkonu k reduktorom, umiestneným vo výstupoch spodnej čelnej lišty je pomocou hydrostatickej prevodovky.

 

Konštrukcia umožňuje stroju zatáčať len so zaradeným 1. prevodovým stupňom, čo vylučuje manéver pri zavadení nohami o volant pri radení. Na 1. prevodovom stupni s volantom v krajnej polohe umožňuje spätný chod, vďaka čomu môžete zatáčať na mieste.
Ak sa pri cúvaní posunie volant doprava, vozidlo sa otočí doľava (na domácich modeloch smer otáčania volantu určuje smer pohybu zadnej časti vozidla).

 

Odpruženie/záves vzorky je samostatná dvojhriadeľová torzná tyč s torznými tyčami v elastických rúrkach a zahŕňa šesť pojazdových kolies a tri podporné valčeky na každej strane. Pogumované dvojité pojazdové kolesá sú s priemerom 609 mm.

 

Konštrukčné riešenia bojového vozidla pechoty z hľadiska ochrany

Pancierová konštrukcia korby a veže využívala známe konštrukčné riešenia používané v domácich a zahraničných modeloch ľahkých obrnených vozidiel.

 

Je potrebné obrátiť pozornosť na diferencované pancierovanie korby a veže pomocou plechov z vysokotvrdej ocele a pancierového hliníka, uložených v daných konštrukčných uhloch, čo zabezpečuje vysokú ochranu IFV pri rôznych uhloch príletu efektora.
Je nainštalovaná sada dynamickej ochrany (DO) „BRAT” (Bradley Reactive Armor Tiles) s prvkami troch štandardných veľkostí: M3 – s hmotnosťou 13,48 kg a s obsahom 1,18 kg trhaviny; M5 – hmotnosť 33,46 kg a hmotnosť trhaviny 2,68 kg; MB – hmotnosť 13,7 kg a hmotnosť trhaviny 1,32 kg. Tri typy blokov BRAT sa líšia veľkosťou, hmotnosťou a konštrukciou a sú určené pre hornú prednú časť korby, boky korby a vežu.

 

Bloky sú vyrábané v utesnených krytoch a sú dodávané od výrobcu v aktivovanom stave s trhavinou. Inštalácia jednotiek DO na IFV sa vykonáva pomocou 3 typov špeciálnych držiakov určených na inštaláciu jednotiek DO na pancierové lišty korby a veže, čo umožňuje rýchlu demontáž poškodených jednotiek DO v teréne a inštaláciu nových. Dodatočné diferencované pancierovanie trupu, veže a dna pomocou ocele, hliníka, ako aj nainštalovaná sada DO BRAT zvyšuje hmotnosť BVP, čo znižuje jeho mobilitu. Pozorovacie a zameriavacie zariadenia sú chránené pred účinkami šrapnelov a streľby z ručných zbraní pancierovými zákrytmi a pancierovým sklom. Vysoká silueta, ako aj absencia prostriedkov na zníženie viditeľnosti z tepelného a radarového žiarenia, BMP zvyšuje možnosť detekcie objektu na bojisku vo viditeľnom, infračervenom a radarovom rozsahu. Spodok BVP je zvonku vystužený dvoma plechmi z hliníka a ocele, dodatočným oceľovým plechom umiestneným vo vnútri oddielu vojska, so súčasným použitím protimínovej polymérovej podložky a sedadiel tlmiacich nárazy, čo výrazne zvyšuje odolnosť modelu proti mínam a schopnosť prežitia výsadku.

 

 

MK

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov